U četvrtak je počeo Football Fest, veliki nogometni događaj koji se sastoji od sajamskog, konferencijskog i zabavnog dijela. Velika nogometna konferencija je krenula, a uvodno predavanje održao je Patrick Gasser, viši voditelj Društveno odgovornog poslovanja u nogometu pri UEFA-i, s kojim smo porazgovarali povodom otvaranja Football Festa
Nogomet je uvjerljivo najpopularniji sport na svijetu. Ako u obzir uzmemo njegovu svjetsku popularnost, koliko nogomet može poboljšati uvjete u društvu i društvo općenito?
Društvena odgovornost je proces upravljanja ekonomskim i društvenim učincima te učincima okoline, dakle postizanje održivog razvoja u društvu. Društvena odgovornost u nogometu je sustavni pristup koji ustraje u promoviranju održivog razvoja u svim aspektima igre u suradnji sa sudionicima. Platforma medija u nogometu dopire do svih društvenih slojeva pa time postoji šansa za upućivanjem ciljanih poruka poput ‘Stop rasizmu’, kao primjera iz područja diskriminacije kojoj je cilj poboljšati ponašanje društva.
Na koji točno način Vaš odjel u UEFA-i pomaže invalidima, socijalno ugroženim osobama i društvu općenito? Imate li radionice s klubovima, igračima ili navijačima?
Uz podršku CAFE (Centar za pristup europskom nogometu) nastojimo poboljšati pristup osobama s invaliditetom na utakmice pod okriljem UEFA-e. Na primjer, osobama koje koriste invalidska kolica radimo nastojeći pružiti određenu količinu mjesta za sjedenje na dobrim lokacijama na stadionu onim osobama koje koriste invalidska kolica ili pak pružiti zvučni prijenos utakmice slijepim i slabovidnim osobama. Klubovi i navijačke grupe su toga svjesni i obaviješteni su o tome. Klubovi koji igraju UEFA-ina natjecanja su dužni zaposliti osobu (DAO – Disabled Access Officer) koja će brinuti o onima koji će takvu uslugu zahtijevati. U veljači 2016. održali smo radionicu o društvenoj odgovornosti za svih 55 UEFA-inih članica u Nyonu. Ukratko, cilj je općenito poboljšati pristup nogometu te pružiti što veću mogućnost za igranje, odnosno osigurati sveopću uključenost u nogomet ljudi s određenim invaliditetom.
Znate li koji nogometni klubovi i federacije najviše pomažu socijalno ugroženima te na koje načine?
Mnogo nogometnih klubova razvilo je projekte uz pomoć navijača. Pristup je bio vrlo uspješan u Velikoj Britaniji. Puno je načina kako tome pristupiti, a sve ovisi o onim potrebama koje su najveće u pojedinoj situaciji. Mnogo je saveza i klubova koji su uključeni u programe a kojima je cilj voditi nogomet k društvenoj odgovornosti i svojoj održivosti. Na primjer, potaknuti ljude koji odlaze na utakmicu da koriste bicikl, javni prijevoz ili idu pješke. Dodana vrijednost takvoj akciji su zdravlje pojedinca i dobrobit za okoliš.
Kako ohrabriti navijače i sve profesionalce u nogometnoj industriji da postanu socijalno odgovorni?
Nogomet je ogledalo društva tako da bi pitanje možda trebalo glasiti kako učiniti da društvo poveća svoju socijalnu odgovornost. Ako se nogometni profesionalci ponašaju socijalno odgovornima igra će postati atraktivna i sponzorima, a to bi samo za sebe trebalo predstavljati dovoljnu motivaciju da postane dobitna kombinacija.
Pridružili ste se UEFA-i 1999. koliko su se od tada popravili uvjeti na stadionu za osobe s invaliditetom u ligama petice?
Osobe s invaliditetom su navijači koji zaslužuju posebnu pozornost, a koji su predugo bili zapostavljeni. Od kada smo ušli u partnerstvo s CAFE 2009. uspjeli smo učiniti UEFA-ina finalna klupska natjecanja i Europska prvenstva poput EURO-a 2016. u Francuskoj pristupačnija osobama s invaliditetom, no bez obzira na naše napore postoji prostor za dodatna poboljšanja. UEFA želi biti vodilja u tom primjeru i nadamo se da će nacionalni savezi i klubovi slijediti taj put.
Biti socijalno odgovoran je postala dužnost svakog pojedinca u modernom svijetu. To vrijedi i za nogometne klubove. Imate li kakav savjet za manje nogometne klubove odnosno one koji nemaju veliki proračun, koji ne mogu investirati u svoju infrastrukturu ili donirati humanitarnim organizacijama? Na koje načine oni mogu pomoći ne samo lokalnoj nego i globalnoj zajednici?
Klubovi trebaju gledati na koji način upravljaju svojim svakodnevnim aktivnostima i na koji način mogu raditi s navijačima u svojoj zajednici. Ne radi se o doniranju novca humanitarnim organizacijama. Socijalna odgovornost nije milostinja ili filantropija, nego vaš poslovni model i način na koji možete potrošiti svoj novac. Nije skupo proglasiti zabranu pušenja na vašem stadionu kako bi pružili zdraviju okolinu u vrijeme odigravanja utakmica. Vrlo često pristup za hendikepirane može biti poboljšan manjim modifikacijama. Više se radi o političkoj odluci nego o novcu ako se želite uključiti u kampanju protiv diskriminacije ili davanju prednosti korištenja javnog prijevoza prilikom dolaska na utakmice. Uključite se sa svojom navijačkom grupom kako bi stvorili pozitivnu atmosferu i zamolite ih neka oni vježbaju kontrolu praćenja pojedine kampanje i pobrinite se da se igrači ponašaju odgovorno na i izvan terena, te na najbolji način iskoristite njihovu popularnost da djeluju kao ambasadori.
Dobivate li logističku potporu UEFA-ine Lige prvaka i sponzora EURO-a kada pomažete socijalno ugroženim grupama?
Većina tvrtki ima svoje vlastite programe društvene odgovornosti i vrlo često se ti programi podudaraju s našima. Sponzor za automobile može povećati broj električnih automobila za prijevoz UEFA-inih gostiju. Na taj način automobilska tvrtka može pokazati svoju novu inovaciju, a istovremeno pomoći u održivosti organizacije natjecanja.
Koliko novaca UEFA troši za pomoć socijalno ugroženima i mislite li da bi trebala izdvajati veći novac za tu specifičnu grupu?
UEFA ulože oko 8 milijuna eura godišnje za društveno odgovorne i održive aktivnosti. U to nisu uključene tržišne vrijednosti TV spotova koji traju 30 sekundi, a koje najbolje iskorištavamo za vrijeme poluvremena utakmica Lige prvaka. Spot ‘Stop rasizmu’
se trenutno emitira.
Svake godine UEFA donira milijun eura za UEFA-inu Dobrotvornu nagradu u Monacu. Možete li objasniti našim čitateljima o čemu se točno radi?
Od stvaranja neovisnog ‘UEFA-inog fonda za djecu’ namjena nagrade je sada za njih. Taj fond se sada zove ‘Fond solidarnosti’ i razmatra dobrotvorne projekte za korist djece. Namjena zadnjeg financiranja je bila za 5 različitih organizacija.
Glavna tema vašeg izlaganja na Football Festu je ‘Nogomet i društvena odgovornost’. U kolikoj mjeri događaji poput Football Festa pomažu u podizanju svijesti o važnosti vaše misije?
Važno je za UEFA-u da s drugima podijeli svoju politiku društvene odgovornosti i održivosti i mišljenja koja stoje iza toga. Obično ovakve teme ne pune naslovnice i ne ostaju upamćene tako da je ovo izuzetna prilika za širenjem ove poruke.