Hrvatska obrtnička komora (HOK) u petak je zatražila hitnu prilagodbu načina isplate nadoknade fiksnih troškova obrtnicima kojima je obustavljen rad zbog epidemioloških mjera, prije svega da im se omogući da naknadno dostave dokaze o plaćenim računima kako bi opravdali dobivena sredstva, jer nemaju iz čega podmiriti te troškove unaprijed.
U priopćenju navode da je iz malog broja prijava poduzetnika za korištenje mjere za naknadu fiksnih troškova, vidljivo da potencijalni korisnici nisu u mogućnosti koristiti tu mjeru u punom kapacitetu te podsjećaju da su već upozoravali na moguće manjkavosti korištenja te mjere na način kako je predviđena.
Za obrtnike i druge subjekte kojima su poslovni procesi onemogućeni ili bitno smanjeni, previđena mjera u ovome trenutku nije dovoljna, poručuju iz HOK-a te ustraju u traženju da im se omogući i novčana nadoknada za fiksne troškove (najam/zakup, energenti, telefonski troškovi i sl).
„Preliminarni pokazatelji ankete koju je Hrvatska obrtnička komora provodi među svojim ugostiteljima pokazuje ono na što smo upozoravali još u prosincu – obrtnici nemaju iz čega podmiriti fiksne troškove i to je glavni razlog zašto se još nisu prijavili za nadoknadu fiksnih troškova. Potpora koja se nudi mora biti provediva u praksi, a nove zabrane rada samo dodatno stvaraju nesigurnost koja će nužno dovesti do zatvaranja objekata i katastrofalnih posljedica za cjelokupni sektor“, istaknuo je predsjednik HOK-a Dragutin Ranogajec.
U HOK-u smatraju da je nužno produljiti rok za podnošenje zahtjeva za korištenje mjere za nadoknadu fiksnih te da se u uputi o provedbi mjere nadoknade dijela ili svih plaćenih fiksnih troškova u sklopu mjere Potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom briše riječ „plaćenih“.
To bi, ističu, omogućilo da nakon što im se isplati potpora, obrtnici naknadno dostave dokaze o plaćenim računima, kako bi opravdali dobivena sredstva, a čime bi pravo na naknadu fiksnih troškova zaista bila prava pomoć ovim poduzetnicima.
Iz HOK-a traže i da se iskaže razumijevanje te naše način da se s ciljem očuvanja poslovnih subjekata i radnih mjesta u potresom pogođenom području, i tim poslodavcima osigura ovaj dodatni iznos potpore, novčana nadoknada za fiksne troškove, ali također po modelu isplate koju je potrebno naknadno opravdati.
Inače, pravo na nadoknadu svih ili dijela fiksnih troškova imaju poduzetnici kojima je odlukom Stožera civilne zaštite obustavljen rad i kojima je pad prihod veći od 60 posto, pri čemu oni s padom prihoda od 60 do 90 posto imaju pravo na naknadu razmjerno padu prihoda, a onima s padom prihoda većim od 90 posto se fiksni troškovi nadoknađuju u potpunosti.
Isplate fiksnih troškova koje će krenuti od idućega tjedna odnose se na prosinac prošle godine, jer su poreznici od 20. siječnja mogli dobiti podatke o računima i padu prometa.
Potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić u petak je najavio da u utorak, 2. veljače kreće isplata naknade fiksnih troškova poduzetnicima kojima je odlukom Stožera civilne zaštite obustavljen rad, a poduzetnike je pozvao da se jave na tu mjeru.
Po podacima koje je iznio, do danas ujutro podnijeto je 1.608 zahtjeva za naknadu fiksnih troškova, od čega je 888 ili 55 posto već obrađeno. I sam ministar je napomenuo da su očekivali puno više prijava poduzetnika za tu mjeru, te je pozvao poduzetnike da koriste tu mjeru, da se prijavljuju putem sustava ePorezna, ili korištenjem servisa Porezne uprave "Pišite nam".