Da se pristup financijskoj pismenosti u Hrvatskoj treba mijenjati pokazali su rezultati istraživanja koje je provela agencija MASMI za Addiko banku. Čak sedam od deset hrvatskih građana razgovor o novcu gleda kao tabu temu te ga povezuje s osjećajima zavisti i srama. Kako bi odgovorila na taj izazov te potaknula dijalog o financijama, Addiko banka pokrenula je kampanju Glasno o novcu
'Iako se u Hrvatskoj dosta ulaže u financijsku pismenost, naše istraživanje je pokazalo da ljudi bježe od razgovora o novcu. Kada, kao društvo, počnemo otvoreno dijeliti iskustva i aktivno tražiti savjete, financijska pismenost postat će dio svakodnevnice – ne samo za pojedince, već i za cijelu zajednicu. Zato u Addiko banci pokrećemo platformu za razgovor, i pozivamo – glasno o novcu!', poručio je Mario Žižek, predsjednik Uprave Addiko Bank d.d.
Istraživanje provedeno krajem 2024. godine na uzorku od preko 500 ispitanika iz Hrvatske pokazalo je da čak 61 % ispitanika vjeruje kako bi donosili bolje financijske odluke kada bi češće razgovarali o novcu s bliskim osobama, no samo ih 36 % to čini redovito.
Razgovor o novcu između partnera
Čak polovica parova nije dogovorila zajednički pristup financijama prije braka ili suživota. Više od trećine ispitanika, 38 %, je priznalo da prije početka zajedničkog života nisu niti bili upoznati s financijskom situacijom svojih partnera. Oko 20 % ispitanika iz ove skupine ima tajni fond i krije svoju potrošnju od partnera.
Razgovor o novcu između roditelja i djece
Iako žele prenijeti umijeće pametnog upravljanja novcem svojoj djeci, više od dvije trećine, 68 %, to ne čine jer ih svakodnevne obaveze u tome sprečavaju. 41 % roditelja otkriva su djeca bila svjedoci svađa o novcu, a 47 % kaže da su sami bili svjedoci roditeljskih svađa o novcu u djetinjstvu.
Razgovor o novcu sa starijim roditeljima
Samo 43 % građana razgovaralo je sa svojim roditeljima o njihovim planovima za „treću dob”, a 44 % ih nije upoznato s primanjima i troškovima roditelja. Samo petina građana zna da su njihovi roditelji napravili oporuku, dok je tek 13 % ispitanika napisalo vlastitu oporuku za svoje nasljednike.
„Glasno o novcu“ kao poticaj za razgovor
Već samo ovi dijelovi rezultata sveobuhvatnog istraživanja svjedoče o nedovoljnoj osviještenosti građana o ulozi razgovora o novcu te o tome da tretiranje financija kao tabu teme može negativno utjecati na svakodnevnicu i životne planove.
Kao odgovor na zabrinjavajuće izazove hrvatskog društva otkrivene istraživanjem, Addiko banka otvorila je platformu „Glasno o novcu“ i ponudila konkretne financijske teme za raspravu s bližnjima, prijateljima i djecom.
Štoviše, Addiko banka se u 2025. godini obvezala da će kontinuiranim osnaživanjem, motiviranjem i apeliranjem u javnom prostoru utjecati na povećanje postotka građana Hrvatske koji redovito razgovaraju o novcu s trenutnih 36 na 56 posto do 2028. godine.