USPJEH ZALANDA

Od prodaje japanki do godišnjeg prihoda od tri milijarde eura

24.09.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Zalando je jedna od najbrže rastućih europskih kompanija te je zauzela dio tržišta za koje se nitko nije interesirao

U 2015. godini Zalando je imao prihode od 2,96 milijardi eura, 36 posto više nego godinu prije. Snažan rast financijskih rezultata nastavio se i ove godine. Do kraja lipnja prihodi su već premašili 1,7 milijardi eura i bili za četvrtinu viši nego u prvih šest mjeseci 2015. Impresivne brojke nižu se i dalje, no zasad ćemo spomenuti samo još da je Zalandu uspješno poslovanje u prvoj polovici ove godine donijelo dobit prije oporezivanja veću od 100 milijuna eura.

Pa kad se već radi o kompaniji koja tako superiorno raste, ima više od 10 tisuća zaposlenih i tako je uspješna, zašto onda još niste čuli za nju? Dva razloga. Niste imali vremena. Zalando je osnovan 2008. godine, relativno nedavno ako se radi o kreiranju korporativnog brenda. Drugi razlog je to što još nisu aktivni na hrvatskom tržištu. No ne treba sumnjati u to da će u neko skorije vrijeme doći i nama.

Zalando se bavi prodajom odjeće i obuće preko interneta. Vrlo jednostavna i nimalo inovativna ideja, posebno u današnje doba, kad je prodaja preko interneta, zahvaljujući veteranima Amazonu i eBayu, gotovo bismo mogli reći i zastarjeli koncept. No, začuđujuće, njemačka je kompanija unatoč tome što je relativno mlada u posljednjih nekoliko godina s popriličnom lakoćom uspjela zavladati tržištem.

Zainteresirali braću Samwer

Razlog je jednostavan. Kad su osnivači Robert Gentz i David Schneider 2008. iz svojeg berlinskog stana odlučili početi preko interneta prodavati obične japanke, primijetili su da se na europskom tržištu time ne bavi gotovo nitko, odnosno da je i ono malo što postoji poprilično fragmentirano. S druge strane Atlantika dominirao je Zappos, kompanija koja je 1999. osnovana za prodaju obuće preko interneta da bi kasnije ponudu proširila i na odjeću. Godinu dana nakon što je osnovan Zalando, Zappos je već bio u vlasništvu Amazona

Gentz i Schneider su za svoju ideju uspjeli zainteresirati braću Samwer koji su u europskim poduzetničkim krugovima poznati kao investitori u mlade i male tehnološke kompanije. Njihova kompanija Rocket Internet je krovna tvrtka iz koje se kontroliraju ulaganja u stotinjak različitih poduzeća u više od stotinu zemalja. Braću Samwer često se kritizira da su 'prepisivači' jer nerijetko financiraju ideje koje su obične kopije uspješnih ideja američkih i drugih internetskih tvrtki. Na njihovim internetskim stranicama stoji jasno stoji da im je želja 'postati najveća internetska platforma izvan SAD-a i Kine'. Zalando, kao kopija Zapposa, u tome nije bio iznimka.

S financijskom podrškom Zalando je počeo rasti iako je isprva bilo vrlo teško sklopiti ugovore s dobavljačima. Proizvođači i trgovci odjećom i obućom tvrdoglavo su bili vezani uz klasičnu maloprodaju u dućanima, ne vjerujući previše u internet. Danas Zalando prodaje više od 1500 različitih brendova i njihovih čak 150 tisuća artikala, a proizvođači, uz to što su dobili dodatni kanal distribucije, više se ne moraju brinuti ni o ulaganjima u svoje internetske trgovine.


Vlastitu logističku mrežu Zalando je počeo stvarati 2011. Dva glavna skladišta locirana su u njemačkim gradovima Mönchengladbachu i Erfurtu, no nagli rast stvorio je potrebu za dodatnim logističkim centrima pa je krajem prošle godine otvoreno skladište u sjevernotalijanskom gradiću Stradelli. Ovih dana se završava s opremanjem i uskoro bi s poslovanjem trebalo početi skladište u gradu Lahru na jugu Njemačke, a prije mjesec dana kompanija je najavila i otvaranje dvaju novih skladišta: u poljskom gradu Gryfinu te u okolici Pariza.

Kompanija danas posluje u 15 europskih zemalja, lani je isporučila 55 milijuna pošiljki i ima gotovo 19 milijuna kupaca. Ono što je interesantno je to da čak polovicu pošiljki kupci vraćaju, što može biti i očekivano s obzirom na to da se radi o odjeći i obući koju kupci vole isprobati i tek onda donijeti konačnu odluku o kupnji. Usprkos tome, čini se da su u Zalandu uspjeli naći formulu koja im dozvoljava da posluju u plusu.


Rast poslovanja nije došao bez dodatnih problema. Prije četiri godine kompanija se našla na meti kritika zbog uvjeta u kojima su radili zaposleni u jednom njenom skladištu. Radnicima se, navodno, nije dozvoljavalo čak ni da sjednu tijekom radnog vremena. Nakon kritika iz Zalanda su objavili da su popravili uvjete rada.

U njemačkoj kompaniji čvrsto vjeruju u daljnji trend premještanja maloprodaje iz klasičnih trgovina na internet. Podaci za Njemačku, u kojoj uz Austriju i Švicarsku Zalando ostvaruje čak polovicu prihoda, pokazuju da godišnje maloprodajno tržište ukupno raste za tek jedan do dva posto. S druge strane, rast maloprodaje na internetu doseže i desetak posto u godinu dana. Slične brojke vrijede i za maloprodaju odjeće i obuće te je u prvom dijelu ove godine čak zabilježen blagi pad za cijelo tržište, no prodaja na internetu je rasla.

U ovom trenutku Zalando nema neke ozbiljnije konkurencije i vrlo vjerojatno će još neko vrijeme moći bez problema rasti na europskom tržištu. No planovi Amazona da proširi svoju ponudu i na odjeću i obuću, kao i namjera kineskog giganta u internetskoj trgovini, tvrtke Alibaba, za širenjem na europskom tržištu mogli bi zauzdati optimizam Nijemaca.


Rubin Ritter, financijski direktor Zalanda, nije previše zabrinut. On drži da Amazon i Zalando mogu paralelno poslovati na istom tržištu ponajviše zbog toga što je Amazon okrenut kupcima koji paze na cijenu, a Zalando cilja na kupce koji su više okrenuti brendiranoj i skupljoj modi. U berlinskoj kompaniji se pouzdaju u to da je kupnja modnih proizvoda više 'emocionalno iskustvo', za razliku od kupnje na Amazonu, samo obične transakcije. Cristoph Lange, Zalandov direktor za proizvode, za britanski Economist kazao je da 'Amazon nudi samo cijene, a mi nudimo savjete'.

Iako je Zalando tek obična kopija američkog Zapposa, njemačka tvrtka je nesumnjivo vrlo uspješan duplikat. Zahvaljujući povoljnijem trenutku – Zappos je počeo poslovati dok internetska trgovina još nije bila tako raširena – Zalando je u nekim segmentima i nadmašio svoj uzor. Američka je kompanija tek u devetoj godini poslovanja uspjela premašiti magičnu brojku od milijardu dolara prihoda dok je Zalandu to uspjelo već u petoj godini. Pretpostavke za nastavak uspjeha su tu. Unatoč tome što vam odjeća i obuća za šoping u internetskom dućanu više ni ne trebaju.