Ako niste lovac ili fan sportskog streljaštva, prezime Rusan neće vam značiti ništa. Nije bilo poznato ni autoru ovog teksta sve dok od poznanika, ljubitelja oružja, nije čuo priču o fantastičnoj tvrtki iz Zagorja čiji je brend globalno jedan od najjačih u toj branši. Od Skandinavije do Australije, Rusan je pojam za lovce, baš kao što je to Apple za tehnološke geekove
Osnivač tvrtke Željko Rusan krenuo je s obrtom 1983. godine. Prvo je radio strojnu obradu metala da bi se s vremenom okrenuo puškarstvu, odnosno servisiranju i popravku oružja.
'Tata je lovac i zaljubljenik u oružje pa bi lovcima u okolici, kome je trebalo, popravio pušku. Promijenio bi oprugu ili napravio i zamijenio neki istrošeni dio. Zatim je početkom 90-ih, kad je bilo vrlo teško kupiti nešto izvana, iz potrebe krenuo izrađivati dodatke za puške - nosače ciljnika, adaptere, prstene… I krenuo je rasti', kaže nam Željkov 38-godišnji sin Ivan koji danas vodi firmu s ocem.
Sjedište tvrtke i proizvodni pogon nalaze se u Humu Bistričkom, samo nekoliko kilometara od čuvenog marijanskog svetišta u Mariji Bistrici.
Na svjetsko tržište lansirao ih je inovativan proizvod
Ivan se još kao dijete motao oko nogu oca i njegovih radnika. Kad je stasao, završio je srednju tehničku školu u Zagrebu, a nakon toga i Strojarski fakultet.
'Točno prije 20 godina, dok sam još bio srednjoškolac, kupili smo prvi CNC stroj. Dotad se radilo na klasičnim tokarilicama i glodalicama. Trenutno imamo 22 CNC stroja i 52 zaposlena. Radi se u dvije smjene. Mjesečna proizvodnja je od deset do 15 tisuća komada raznih dodataka i dijelova za lovačko i sportsko oružje, što je dosta za tvrtku naše veličine', ističe Ivan.
Proizvod koji ih je lansirao na strana tržišta i učinio prepoznatljivima inovativni je clip-on adapter. Rusan stariji osmislio ga je prije 15 godina, a još je i danas njihov najprodavaniji proizvod te služi tome da bi se na osnovni dnevni optički ciljnik postavio nastavak kao što je adapter za noćni lov.
'Optički ciljnici su potrebni ako lovite s čeke. Cijena za kvalitetne ciljnike kreće se od 500 eura pa naviše. Da biste povezali ciljnik s puškom, potreban vam je naš nosač koji košta od 100 do 300 eura. Za određenu divljač dozvoljen je noćni lov u pojedinim periodima godine. Ako se želite okušati u tome, morate kupiti nastavak koji pretvara dnevnu optiku u noćnu, a za to vam treba naš adapter', nabraja Ivan dok razmišljamo o tome da lov uopće nije jeftin hobi.
Investicija od pola milijuna eura
Rusanov adapter prvo su počeli kupovati lovci iz susjednih država, Slovenije i Austrije. Iznimna kvaliteta privukla je onda i kupce iz drugih zemalja. Pozornost su zatim dobili i drugi njihovi proizvodi, kao što su nosači za ciljnike, plinske kočnice za ublažavanje trzaja, podesivi okidači i drugo. Cijene svih tih dodataka kreću se od 50 do 200-300 eura.
Promet im raste iz godine u godinu, a više od 95 posto čini izvoz. O uspješnosti poslovanja govore i tri uzastopne Zlatne kune (od 2018. do 2020.) kojima ih je nagradila Hrvatska gospodarska komora u kategoriji malih poduzeća u Krapinsko-zagorskoj županiji.
Do kraja ove godine proširit će proizvodni pogon za 500 novih kvadrata, gdje će biti smještene dvije dvostruke CNC tokarilice. Investicija je to vrijedna pola milijuna eura.
'To će nam povećati proizvodnju za desetak posto. Zaposlili smo četiri mlada dečka, a doveli smo ih odmah nakon mature iz obrtničke škole. Sad ih obrazujemo da bi mogli raditi na novim strojevima i trebat će im nekoliko mjeseci da nauče nešto pod paskom starijih mentora. Nažalost, u školi su imali jako malo prakse - svega jedan dan u tjednu - a četiri dana učili su teoriju. Mišljenja sam da bi se to trebalo mijenjati', kaže Ivan.
S radnom snagom još uvijek nemaju problema i svi radnici su im iz Zagorja. Nastoje učiniti sve, tvrdi Rusan mlađi, da bi im ljudi bili zadovoljni i da ne odlaze jer dobrog i iskusnog CNC majstora nije lako naći.
Potpisan ugovor s velikim distributerom u Australiji
Kvalitetni zaposlenici jedan su od glavnih razloga zbog kojih se tvrtka Rusan uspješno nosi sa stranom konkurencijom.
'Najveći takmaci su nam firme iz Njemačke i Švicarske. Naši proizvodi su al pari, ako ne i bolji od njihovih. Uz to smo cjenovno povoljniji. Naše najjače tržište upravo je Njemačka, gdje ostvarujemo oko 40 posto od ukupne prodaje. Slijede sve ostale europske zemlje. Prisutni smo u SAD-u, Saudijskoj Arabiji, Južnoj Africi… u svim zemljama u kojima su razvijeni lov kao hobi i sportsko streljaštvo. Velik potencijal vidimo u Australiji, gdje smo nedavno potpisali ugovor s velikim distributerom. Prostora za širenje imamo još uvijek i u nekim zemljama Europe, kao što su Francuska i Velika Britanija', objašnjava Ivan.
Ono što ga uvijek zabavi je kad na nekom sajmu u inozemstvu sretne ljude koji koriste njihove proizvode, a uvjereni su da brend Rusan dolazi iz SAD-a ili neke zapadnoeuropske zemlje.
'Iznenade se kad doznaju da smo iz Hrvatske. Misle da smo mala zemlja i da nemamo tako razvijenu proizvodnju. Lijepo je pokazati im da griješe', kaže Ivan.
Zanimljivo je da su Rusanovi sve do prije nekoliko godina izrađivali i lovačke karabine, jer je Ivanov otac majstor puškar s certifikatom, ali odustali su od toga.
Imaju tunelsku streljanu od 100 metara
'Dva su razloga za to. Prvo je to što u Hrvatskoj ne postoji centar za tormentaciju, odnosno prokušavanje pušaka. Svako novo oružje mora se podvrgnuti ispitivanju. A za to morate ići u Mađarsku ili Austriju, što za sobom povlači gomilu dokumentacije i velike troškove. Drugi razlog je to što je tržište prezasićeno velikim brojem proizvođača lovačkih i sportskih pušaka raznih cjenovnih kategorija. Zbog toga smo se odlučili fokusirati na specijalizirane dijelove, što se pokazalo dobrom odlukom', pojašnjava Ivan.
U sklopu firme još uvijek imaju servis oružja u kojem rade dva puškara, a upucavanje i testiranje pušaka svih vrsta i modela provode u svojoj tunelskoj streljani dugoj 100 metara.
Kako Ivan vidi razvoj tvrtke u budućnosti?
'Želimo nastaviti s rastom proizvodnje, ali u normalnim granicama. Nismo megalomani. Ne želimo se pretvoriti u veliku industriju s 500 zaposlenih. Otac i ja vodimo sve. Svuda smo prisutni. Želimo zadržati tu vrstu kontrole', zaključio je Ivan.