Na koje sve načine startupi mogu doći do financiranja? To je pitanje bilo okosnica događanja događanja i meetupa pod nazivom 'Fundraising for startups' u prostoru tvrtke Bornfight, u organizaciji udruge Cro Startup, prve krovne nacionalne udruge u Hrvatskoj osnovane s ciljem unaprjeđenja hrvatskog startup ekosustava. Bio je to prvi u nizu meetupa koje Cro Startup ima u planu kako bi hrvatska startup scena rasla i razvijala se
Predavanje startupima održao je Božidar Pavlović iz Jackie Agency koji je nakon nekoliko godina u bankarstvu karijeru usmjerio na savjetovanje, pa danas startupima otkriva trikove i savjetuje ih kako prikupiti sredstva.
Preporučio je startupima da pričekaju prije nego što krenu s prikupljanjem sredstava, kao i da početni kapital najprije potraže u Hrvatskoj. Dodao je kako je bez vanjskih izvora financiranja teško skalirati poslovni model i iz njega napraviti globalni biznis.
'Čak i ako ambicija nije globalna, imati dovoljno novca na računu bitno je da biste platili ljude koji su ipak glavna karika u poslovanju. Nedostatak iskustva naših startup osnivača što se tiče privlačenja ulagača evidentan je, pa smo se zato detaljnije pozabavili upravo tom temom', rekao je Pavlović.
Iskustva osnivača i direktora danas uspješnih startupa i produktnih tvrtki
Održana je i panel rasprava kojom je moderirala predsjednica udruge Cro Startup Hajdi Ćenan, a u kojoj su sudjelovali čelni ljudi danas uspješnih startupa i produktnih kompanija – suosnivač i izvršni direktor Orqe Srđan Kovačević, operativni direktor Bornfighta i Mediatoolkita Ivor Bihar, te izvršni direktor i suosnivač Waspa Matija Šošić, koji su podijelili su svoja iskustva s prikupljanjem sredstava.
'Kada smo gradili platformu, bilo je zahtjevno, trebalo nam je vremena. Shvatili smo kasnije i da nam trebaju sredstva koja su nam puno pomogla. Svake godine pomislim kako bismo mogli ići i brže kada bismo pokrenuli novu rundu ulaganja. Savjetujem startupima da se povežu s investitorima, predstave im svoju ideju. S našim prvim ulagačem razgovarali smo dvije godine prije nego smo zaključili ulaganje. Gledali su nas kako rastemo i odlučili su uložiti. Prikupljanje sredstava nije lako, ali ne bi trebalo biti nemoguće. Ako se čini nemoguće, nešto ne radite dobro ili možda razgovarate s krivom 'vrstom' ulagača. Dobro pazite i provjerite što rade, jer puno ovisi o vašoj viziji i kako je prezentirate ulagačima. Također, stvarajte dobre proizvode i novac će doći lako, a sve što usput proizvedete, a nije 'core business' vaše kompanije – izdvojite u posebnu tvrtku', rekao je Bihor.
Kao iskusni fundraiser Ivor kaže da bi danas mnogo stvari odradio drugačije.
'Na početku mi se činilo da smo uzeli previše novca, ali na kraju je ispalo da nije tako. Za neki budući fundraising ćemo se svakako pripremiti još bolje i ispričati još jaču priču', zaključio je.
Osječka tvrtka Orqa htjela je najprije napraviti vlastiti proizvod i krenuti s bootstrappingom, odnosno financiranjem iz vlastitih sredstava bez vanjskih investicija. No u nekom su trenutku, otkriva Kovačević, morali izaći na tržište, a tada su i shvatili koliki trošak samo uzima samo inženjering.
'Uvijek smo nastojali balansirati jer s jedne strane vi trebate zaraditi kako biste živjeli, jeli, platili račune. Kada smo odlučili zakoračiti na tržište, shvatili smo da trebamo krenuti s prikupljanjem sredstava, koja su najprije došla od 'anđela investitora'. Pričali smo s nekoliko ljudi i nisu svi bili zainteresirani, bilo je i neuspješnih razgovora, no iz jednog 'ne' došli smo do četiri 'da'. Naravno, nitko ne voli čuti 'ne', no to nije potrošeno vrijeme već prilika za učenje i izgradnju odnosa. Trebate sagledati i što druga strana vidi kao uspjeh, pritom morate biti realni što se tiče vrijednosti proizvoda i tržišta. Također je važno graditi nešto što će ljuti voljeti i zbog čega će podržavati brend, jer što je nešto funkcionalnije, to će biti jača želja ljudi da to kupe. Ako je proizvod kvalitetan, istaknut ćete se. Smatram da smo možda zaboravili kako sami stvoriti nešto, proizvod. Orqa je svoj hardver napravila u potpunosti u Hrvatskoj', rekao je Kovačević te dodao da je njegova tvrtka nedavno zatvorila treću rundu investicija.
Matija Šošić, CEO i suosnivač Waspa, sa svojim je startupom Wasp prošao kroz platformu Y Combinator, odakle i investicija od 1,5 milijuna dolara, te podijelio svoja iskustva.
Platforma im je omogućila da lakše stupe u kontakt s ulagačima, no i dalje je na njima bilo kako će ispričati svoju priču i zadržati njihov interes. Wasp je najprije gradio tehnologiju i trebalo je godinu-dvije kako bi postali protifabilni. Matija Šošić rekao je kako je za startup važno da ima nekog tko ga može predstaviti široj publici, primjerice drugi startup koji ih želi i može predstaviti vlastitim ulagačima.
'Ako predstavljate što češće svoju ideju i tvrtku ljudima, veće su i vaše prilike, tada treba 'zagristi'. Danas su na raspolaganju udruge, inkubatori koji startupe mogu upoznati s procesom predstavljanja ulagačima, posebno što se tiče teških pitanja koja dobijete na prezentaciji. Trebate se istaknuti jer nema puno mjesta za pregovaranje. Vježbajte predstavljanje pred prijateljima, kolegama i ljudima koji razumiju proizvod jer ćete tako dobiti na samopouzdanju, znat ćete kako se predstaviti i možda zaključite ulaganje. Gledajte i kako predstavljate, što možete promijeniti. Kada smo u Waspu promijenili narativ, dobili smo više pažnje. Ključan je storytelling. Jer ulagači često nisu detaljno upoznati s onime što radite, ne znaju puno o programima, zato je dobro predstaviti proizvod na jednostavan način, kako bi vidjeli i razumjeli po čemu je poseban i zašto je koristan', rekao je Šošić te zaključio: 'Tri su opcije – možete zaraditi novac, prikupiti sredstva ili zatvoriti tvrtku'.
Krenule su i prve epizode podcasta
Hajdi Ćenan je prije samog kraja najavila i zajednički podcast udruga Cro Startup i CISEx, pod nazivom Well F(o)unded.
'Podcast je zamišljen kao još jedno mjesto koje će promicati startup ekosustav te služi kao mjesto informiranja o lokalnim i međunarodnim zbivanjima koja su vezana uz startupe, a ujedno nam pruža mogućnost da bolje upoznamo neke od naših poznatih foundera', rekla je Ćenan. Prve epizode podcasta već su dostupne na poveznici.