trgovinski udar

Ovako bi Trumpove carine mogle utjecati na cijene u e-trgovinama Temu i Shein

27.11.2024 u 06:01

Bionic
Reading

Pobjeda Donalda Trumpa na predsjedničkim izborima mogla bi stvoriti probleme kineskim brendovima brze mode, osobito onima povoljnima i popularnima među generacijom Z, poput Sheina i Temua

Trump je u ponedjeljak na platformi Truth Social napisao da planira uvesti dodatnih 10 posto uvoznih carina na kineske proizvode, povrh onih već postojećih. Ove mjere, kako je istaknuo, predstavljaju kaznu Kini zbog slanja 'ogromnih količina droga, posebno fentanila, u SAD', prenosi Business Insider.

Tijekom prvog mandata, od 2016. do 2020., Trump je provodio protekcionističku politiku, uključujući carine od 25 posto na kinesku robu vrijednu 50 milijardi dolara, što je izazvalo trgovinski rat s tom državom.

Ove godine je u kampanji rekao da namjerava nametnuti carine od 60 posto ili više na kineske proizvode.

Na najnoviju Trumpovu izjavu reagirao je glasnogovornik kineskog veleposlanstva Liu Pengyu, kazavši da 'nitko neće profitirati od trgovinskog ili tarifnog rata'.

Prema izvješću Nacionalne maloprodajne federacije (NRF), objavljenom 4. studenoga, Amerikanci bi u tom slučaju mogli izgubiti između 46 i 78 milijardi dolara godišnje u potrošačkoj moći.

Kolike je carine najavio Trump?

Ako Trump uvede univerzalnu carinu od 10 posto na sav uvoz te dodatne carine od 60 do 100 posto na robu iz Kine, cijene odjeće porasle bi između 12,5 i 20,6 posto, navodi NRF u svom izvješću. Predviđa se da bi potrošači smanjili potrošnju na odjeću do 33 posto, prema istom izvješću.

Ulozi su visoki za kineske e-trgovine s niskim cijenama: matična tvrtka Temua, PDD, već mjesecima upozorava na usporavanje profita, a dionice su joj pale za 31 posto ove godine. U međuvremenu se Shein priprema za dugo očekivanu inicijalnu javnu ponudu, a ona bi mogla biti realizirana iduće godine.

David Jacks, profesor ekonomije na koledžu Yale-NUS u Singapuru, rekao je za Business Insider da je 'teško zamisliti scenarij' u kojem bi industrija brze mode 'mogla potpuno izbjeći učinke američkog protekcionizma'.

Istaknuo je da su Shein i Temu, zbog svojih opskrbnih lanaca koji potječu iz Kine, 'vjerojatno podložniji većem nadzoru i višim carinama' u usporedbi s tvrtkama koje proizvode u Bangladešu ili Maroku.

'Potrošači će gotovo sigurno plaćati više cijene, a proizvođači će gotovo sigurno ostvarivati niže marže', dodao je Jacks.

Spomenute kompanije zasad nisu javno komentirale moguće carine u SAD-u, uključujući prošlotjedni izvještaj o zaradi PDD-a. Lei Chen, suizvršni direktor PDD-a, izjavio je tijekom konferencijskog poziva da će 'intenziviranje konkurencije na globalnom tržištu' i 'kompleksno vanjsko okruženje' uzrokovati 'uspone i padove'.

Shein i Temu suočeni s posljedicama carina

Jeffrey Towson, osnivač konzultantske tvrtke TechMoat Consulting sa sjedištem u SAD-u i Kini, izjavio je da su Shein i Temu popularni u SAD-u upravo zbog niskih cijena. 'Shein i Temu privlače potrošače izuzetno povoljnim cijenama. Međutim nema više prostora za dodatne uštede u njihovim opskrbnim lancima u Kini', rekao je Towson za BI.

Dodao je da će se potrošači vjerojatno suočiti s višim cijenama, osim ako se 'lanci opskrbe ne preusmjere', što smatra 'vrlo vjerojatnim'.

Emily Pfeiffer, glavna analitičarka u tvrtki za istraživanje tržišta Forrester, istaknula je da Shein i Temu vjerojatno čekaju izazovi, osobito nakon što je Amazon pokrenuo svoju platformu s niskim cijenama, Amazon Haul.

'Shein i Temu postali su popularni u SAD-u relativno nedavno, u posljednje četiri godine ili manje. Još nisu bili podvrgnuti promjenama koje bi mogle imati iznenadan i značajan negativan utjecaj na njihovu konkurentnost kao tržišta niskih cijena', izjavila je Pfeiffer.

Jacob Cooke, izvršni direktor agencije WPIC Marketing + Technologies, ponudio je drukčiji pogled. Izjavio je da će Temu, čak i u slučaju carina, 'ostati cjenovno konkurentan zbog nižih trgovačkih marži i pristupa povoljnim kineskim izvorima'.

Shein i Temu ostvarili uspjeh u SAD-u

Shein je poznat po masovnoj proizvodnji odjeće te su analitičari njegov poslovni model nazvali 'maloprodajom u stvarnom vremenu' jer proizvodnja novog dizajna može trajati samo tri dana, izvijestio je Vox 2021.

Tvrtka planira inicijalnu javnu ponudu u Velikoj Britaniji, s procijenjenom vrijednošću od 65 milijardi dolara, izvijestio je Bloomberg u listopadu. Međutim ugled joj je narušen optužbama za izrabljivačke radne prakse i otkrićima da njezini proizvodi sadrže otrovne tvari.

Osim toga, Shein se suočava s rastućom konkurencijom Temua, tvrtke koja prodaje povoljne proizvode iz različitih kategorija, od kućanskih potrepština do opreme za motocikle. U veljači je uložila i milijune dolara u reklame za Super Bowl kako bi osvojila američko tržište.

Oba brenda bila su pod regulatornim nadzorom

U rujnu je administracija Joea Bidena najavila mjere za smanjenje 'zlouporabe' trgovinskih zakona koji su omogućili tvrtkama poput Sheina i Temua da izbjegnu plaćanje poreza i carina pri ulasku u SAD.

Trgovinska odredba, poznata kao de minimis, omogućuje poduzetnicima da izbjegnu plaćanje uvoznih pristojbi za pošiljke vrijedne manje od 800 dolara ako se isporučuju izravno potrošačima.