Švedski proizvođač baterija Northvolt, nekoć slavljen kao ključni igrač u razvoju europske neovisnosti o kineskim baterijama, našao se u velikim financijskim poteškoćama. Tvrtka je podnijela zahtjev za zaštitu od vjerovnika prema američkom stečajnom zakonu 'Chapter 11', što je izazvalo niz pitanja o njezinoj budućnosti
Iako je Northvolt imao ambiciozne planove i podršku industrijskih giganata poput Volkswagena i BMW-a, sada se suočava s izazovima koji bi mogli ugroziti njegovu ulogu u transformaciji europske baterijske industrije.
Vizija i ambicije Northvolta
Northvolt je osnovan s misijom da postane europski lider u proizvodnji ekološki prihvatljivih baterija, čime bi se smanjila ovisnost Europe o azijskim dobavljačima, posebno kineskim. Prva velika tvornica, poznata kao 'gigafactory Ett', otvorena je u Švedskoj, u blizini mjesta Skellefteå, gdje je 2021. proizvedena prva litij-ionska baterijska ćelija. Tvrtka se istaknula obećanjem da će proizvoditi najodrživije baterije na svijetu, koristeći inovativne procese koji smanjuju utjecaj na okoliš.
Osim u Švedskoj, Northvolt proizvodi baterije i u Poljskoj, u manjoj tvornici 'Dwa', dok su u planu veliki pogoni u Njemačkoj i Kanadi. Tvornica u njemačkom Heideu trebala bi postati jedan od temelja tvrtkina poslovanja u Europi, a projekt uživa visoki prioritet unatoč trenutnim problemima matične tvrtke.
Od velike nade do duboke krize
Unatoč početnim uspjesima, Northvolt je upao u financijske poteškoće zbog visokih troškova razvoja svojih pogona. Dok su azijski konkurenti godinama gradili svoje kapacitete i polako usavršavali proizvodne procese, Northvolt je morao brzo izgraditi velike tvornice kako bi ostao konkurentan na globalnom tržištu. Ovaj pristup nosio je značajne rizike, uključujući i izazove u usklađivanju proizvodnih procesa.
Prema riječima Tima Wickea, stručnjaka za baterije s Fraunhoferova instituta, industrija baterija zahtijeva izrazitu preciznost. 'Svaki korak u proizvodnji mora biti savršeno usklađen, inače dolazi do skupe proizvodne greške,' ističe Wicke.
Stopa defektnih dijelova u ranim fazama proizvodnje može doseći i do 30 posto, a za Northvolt bi ta brojka mogla biti još viša. U međuvremenu, pad potražnje za električnim automobilima u Europi dodatno je otežao situaciju, jer su upravo europski proizvođači automobila glavni kupci Northvoltovih baterija.
Uz to, problemi s isporukama rezultirali su otkazivanjem velikih narudžbi. BMW je tako ovog ljeta povukao narudžbu vrijednu nekoliko milijardi dolara, što je značajno pogodilo financijsku stabilnost tvrtke.
Zatražena zaštita od vjerovnika
S dugovima od 5,8 milijardi dolara i samo 30 milijuna dolara likvidnih sredstava, što je dovoljno za otprilike tjedan dana poslovanja, Northvolt je bio prisiljen zatražiti zaštitu od vjerovnika prema poglavlju 11 američkog stečajnog zakona. Ovo bi restrukturiranje trebalo omogućiti tvrtki prikupljanje novih sredstava i nastavak rada. Plan uključuje osiguravanje dodatnih 145 milijuna dolara, što bi trebalo pomoći u kratkoročnom premošćivanju problema.
Jedan od osnivača Northvolta, Peter Carlsson, priznao je da su u prošlosti bili 'previše ambiciozni“'u pogledu vremenskih rokova. Dodao je kako će za stabilizaciju poslovanja biti potrebno između 1 i 1,2 milijarde dolara.
Njemački projekt kao ključni test
Unatoč problemima matične tvrtke, gradnja gigatvornice u Heideu u Njemačkoj nastavlja se prema planu. Prema Northvoltu, njemačka podružnica financira se neovisno o matičnoj kompaniji i nije dio postupka prema Poglavlju 11. 'Projekt u Heideu ostaje strateški prioritet,' istaknuo je Christofer Haux, šef njemačkog ogranka tvrtke.
Ipak, analitičari upozoravaju kako bi tvornica mogla biti manja od prvotno planiranog. Wicke napominje da će dugoročna budućnost ovog projekta ovisiti o tome hoće li Northvolt uspjeti stabilizirati svoje financije i opstati na tržištu.
Hoće li Northvolt preživjeti?
Opstanak Northvolta ovisi o nizu čimbenika. Kanadska vlada, koja je bila planirani partner za gradnju tvornice u Quebecu, nedavno je odbila dodatno ulaganje u projekt. Isto vrijedi i za švedsku vladu, koja je izjavila da ne namjerava preuzeti udjele u tvrtki.
Ipak, postoje i pozitivni signali: švedski proizvođač kamiona Scania obećao je pomoć od 100 milijuna dolara, dok analitičari predviđaju oporavak tržišta električnih automobila, što bi moglo povećati potražnju za baterijama.