Španjolska nogometna liga u prošloj sezoni ostvarila je rekordni prihod od 4,48 milijardi eura, na razini jednako tako uspješne Bundeslige, ali i iza engleske Premier lige, no na svjetskoj razini u zaradi i dalje debelo dominiraju američki sportovi
Zahvaljujući rastu sponzorstava ukupni prihodi u dvije najviše razine španjolske nogometne lige skočili su u sezoni 2017./18. na rekordnih 4,48 milijardi eura, objavila je ovih dana tamošnja nogometna organizacija. Popularna La Liga tako je prošle sezone ostvarila za čak petinu više prihode nego godinu dana ranije, a rezultati su u skladu s općenitim rastućim trendom prihoda u najvišim razinama profesionalnog nogometa.
Među glavnim faktorima koji pridonose rastu prihoda u europskim ligama proteklih godina uglavnom je bila zarada od prodaje prava na emitiranje, no španjolski sportski dužnosnici naveli su da je La Liga prošle sezone profitirala od rasta tzv. komercijalnih prihoda poput oglašavanja i sponzorstava. Taj tip prihoda skočio je na 838 milijuna eura, što je čak 34 posto više nego godinu dana ranije, iako najveći izvor prihoda španjolskih nogometnih klubova i dalje ostaju prava od emitiranja koja su donijela više od 1,5 milijardi eura. Sveukupno, četrdesetak klubova iz najviše dvije razine lige lani su imali neto zaradu od 189 milijuna eura, što je proglašeno 'najboljim financijskim rezultatom u povijesti natjecanja'.
Posljednjih godina španjolska nogometna liga se po financijskoj uspješnosti natječe s njemačkom Bundesligom. Rezultati objavljeni sredinom veljače pokazali su da su u dvije najviše razine natjecanja njemačkog nogometa u prošloj sezoni ostvareni prihodi od 4,42 milijarde eura, desetak posto više nego godinu ranije. Lanjska je sezona bila 14. uzastopna u kojoj je Bundesliga ostvarila rast prihoda, a njen glavni izvršni direktor Christian Seifert u veljači je izjavio da će 'digitalizacija i globalizacija otvoriti nove šanse za njemački profesionalni nogomet idućih godina'.
Ipak, oba popularna natjecanja još uvijek dosta zaostaju za prihodima koje ostvaruje prestižni Premier League, u kojem se natječu nogometni klubovi iz Engleske i Walesa. Najviša razina nogometnog natjecanja u Engleskoj, u kojoj se natječe dvadeset klubova, ostvaruje godišnji prihod od 5,5 milijardi eura, a tome bi trebalo pridodati i osamstotinjak milijuna eura prihoda dvadesetak klubova iz druge razine engleskog nogometnog sustava. Čisto kao usporedbu možemo dodati da se prihodi Prve hrvatske nogometne lige kreću u razini od četrdesetak milijuna eura godišnje.
Da bi europske brojke dobile nekakav dodatni kontekst, usporedit ćemo ih ugrubo s prihodima nekih drugih sportskih liga iako podaci nisu uvijek baš izravno usporedivi kako zbog broja klubova u pojedinim ligama tako i zbog veličine pojedinih nacionalnih tržišta koja, ovisno o sportu, mogu imati veliku ulogu.
Sportska liga s daleko najvećim prihodima u svijetu je američki NFL (National Football League), odnosno profesionalna liga američkog nogometa čiji su prihodi u posljednjoj sezoni premašili protuvrijednost od 11 milijardi eura. Slijede američko-kanadske lige bejzbola (MLB, Major League Baseball) i košarke (NBA, National Basketball Association) s prihodima od oko devet, odnosno 6,3 milijarde eura.
Američku dominaciju na četvrtom mjestu prekida engleska nogometna liga, a nakon nje opet slijedi američko-kanadsko natjecanje u hokeju NHL (National Hockey League) s prihodima od oko 4,4 milijarde eura.
Na toj se razini prihoda nalaze i već spomenute španjolska i njemačka nogometna liga, a slijedi talijanski nogomet s nešto više od dvije milijarde eura. Atraktivna nogometna Liga prvaka u organizaciji UEFA-e ima godišnji prihod od oko dvije milijarde eura, a slijede je svjetsko natjecanje Formule 1 s prihodom od 1,8 milijardi eura, francuska nogometna liga Ligue 1 s 1,6 milijardi, brazilski Campeonato Brasileiro s 1,3 milijarde eura te japanski bejzbol i kineski nogomet s prihodom od oko milijardu eura po sezoni.
Spomenuta Liga prvaka jedan je od važnih razloga rasta popularnosti i zarade španjolskog nogometa. Unatoč nedavnom gorkom polufinalnom ispadanju Barcelone iz tog natjecanja, španjolski klubovi posljednjih godina ostvaruju solidne rezultate u europskim klupskim natjecanjima, čime stječu dodatnu međunarodnu publiku koja znači i više prihode od sponzora željnih što veće izloženosti.
Predsjednik La Lige Javier Tebas, čije riječi prenosi londonski Financial Times, rekao je da je 'bez sumnje uspjeh španjolskih klubova na igralištu bio pozitivan faktor'. Naime, u posljednjih deset godina španjolski klubovi osvojili su sedamdeset posto naslova u trideset europskih natjecanja.
Među klubovima koji su time najviše okoristili je FC Barcelona, koja je lani zaključila 220 milijuna eura vrijedan sponzorski ugovor s japanskom korporacijom za e-trgovinu Rakuten. Prošle godine također je potpisan novi desetgodišnji ugovor s proizvođačem sportske opreme Nike, koji će donositi Barceloni 155 milijuna eura godišnje.
Sličan atraktivan ugovor ovih dana potpisao je Barcelonin ljuti rival Real Madrid te je produžio suradnju s Adidasom za dodatnih deset godina, a španjolski mediji javljaju o ukupnoj vrijednosti ugovora od 1,1 milijarde eura.
Konzultantska kuća Deloitte početkom ove godine u svojem redovnom godišnjem pregledu prihoda nogometnih klubova objavila je da je upravo Real Madrid lani skočio na prvo mjesto među svim nogometnim klubovima s prihodima od 751 milijun eura. Na drugo mjesto iste liste probila se Barcelona uz prihod od 690 milijuna eura, a s prihodom od 666 milijuna eura na trećem mjestu našao se Manchester United, klub koji je prethodne dvije godine zauzimao najvišu poziciju.
Atraktivne brojke samo su dodatni dokaz činjenice da sport već dugo nije tek vid rekreacije i zabave, nego razvijeni biznis s visokim ulozima i očekivanjima. U tom biznisu posljednjih godina posebnu ulogu ima internet jer sportašima donosi dodatnu publiku, a klubovima i organizacijama postaje dodatni izvor zarade. Računalni entuzijasti i sportaši iz stereotipne podjele srednjoškolskih dana su, izgleda, neočekivano našli igralište na kojem mogu igrati, i zarađivati, zajedno.