reportaža: JUNG SKY

Posjetili smo hangar za održavanje hrvatske aviotvrtke: 'Prvi u svijetu radimo ovakvo nešto'

16.03.2025 u 11:31

Bionic
Reading

U hrvatskoj zrakoplovnoj tvrtki Jung Sky, koja se bavi privatnim zračnim prijevozom i održavanjem aviona, mogu biti prilično zadovoljni prošlom godinom. Obilježili su 15 godina poslovanja, rekordne rezultate u prijevozu putnika, najveći broj tvrtki s kojima posluju te povećanje prihoda u odnosu na prethodne godine. Ipak, ništa od toga nije bio glavni razlog zbog kojeg smo posjetili njihovu lokaciju za linijsko i bazno održavanje aviona u Varaždinu

Tvrtku su prije 15 godina osnovala dva brata Jung, pilot Krešimir i informatičar Vedran, nudeći panoramske letove iznad Brača, Zagreba, Hrvatskog zagorja itd., u malom avionu Cessna 172 Skyhawk. No ubrzo su proširili ponudu i prešli na mlazne avione te su njima počeli prevoziti putnike širom Europe. Tvrtka danas zapošljava 26 ljudi, od čega osam pilota, a u floti ima dvije Cessne 525A (Citation CJ2) te ih najvećim dijelom sama održava i servisira.

'Prvi u svijetu radimo pregled na avionu s 13.000 sati leta'

Upravo je pred završetkom najveći posao održavanja, koji se radi svakih 1200 sati leta, a tvrtka je to samostalno počela obavljati prošle godine na jednom od dva svoja aviona, a sada ga radi i na drugome. No ono po čemu je ovaj avion poseban, kako otkrivaju za tportal, to je da ima 13.000 sati leta, što je i bio povod posjetu Aerodromu Varaždin, na kojemu je u jednom od hangara smješteno održavanje tvrtke Jung Sky.

'To se zove ID-10 pregled i radi se nakon svakih 1200 sati leta. Ali ukupni nalet ovog aviona je 13.000 sati i prilično smo sigurni da smo prvi u svijetu koji obavljaju takav pregled na tom tipu aviona s toliko sati leta', objašnjava tehnički direktor Jung Skya Davor Bujan, glavni čovjek za održavanje. Dodaje da će radovi, koji su pred završetkom, trajati ukupno oko dva mjeseca, a da će onda raditi isti takav pregled na svom drugom avionu, s obzirom na to da oni zbog gotovo neprekidnog letenja prijeđu tih 1200 sati u nešto više od godinu dana. Naravno, kao laici, prvo smo pitali koliko je avion star i može li se govoriti o tome da je dobar nakon toliko puno sati leta.

'Za dobro održavan avion godine nisu problem'

'Avion je star 22 godine, ali kod njih, za razliku od automobila, godine starosti i sati leta, zapravo, nisu problem. Proizvođač propisuje što je minimum koji se treba raditi na avionu i u kojim intervalima, i to svatko mora obaviti. Ali ako se avion redovno održava i ako se ulaže u njega, ako ste široke ruke, onda mu se vrijednost održava, a jasno je da je naša politika upravo takva', uskače direktor za operativno poslovanje Krešimir Vlašić dok sjedimo na kavi nakon što smo obišli avion u hangaru i sami se uvjerili u to da su radovi u tijeku, što je uredno i zabilježio naš fotoreporter.

Jung Sky
  • Jung Sky
  • Jung Sky
  • Jung Sky
  • Jung Sky
  • Jung Sky
    +29
Jung Sky Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Kako nam dalje objašnjavaju Vlašić i Bujan, poanta ovakvog pregleda nije u zamjeni dijelova, već u preventivnoj inspekciji, odnosno provjeri ispravnosti dijelova, pa se u sklopu tog posla pregledavaju podvozje, kontrole leta i drugi dijelovi da bi se provjerilo jesu li unutar propisanih limita, a avion se i dosta rastavlja da bi se moglo pristupiti dijelovima na kojima se mora raditi inspekcija. Naravno, naglašavaju, ako se uoči neka nepravilnost ili se procijeni da je bolje sada zamijeniti neki dio - da se to ne bi moralo raditi za nekoliko mjeseci, usred sezone, kada je potražnja za njihovim avionima najveća - taj se dio i zamijeni.

Ugradnja novog uređaja

Dodaju da ima i 'kozmetičkih promjena', odnosno da se tijekom ovakvih pregleda na avionu presvlače sjedala, mijenjaju tepisi i slično te da su na spomenutoj Cessni također jedan analogni instrument zamijenili digitalnim.

'To je čisto unapređenje. Postojeći uređaj je postao nedobavljiv na tržištu i to bi nam moglo stvarati probleme jer je to instrument koji mora funkcionirati. Zato smo, da bismo prevenirali moguće zastoje u sezoni, odlučili ići na noviju generaciju i pouzdaniji instrument, a za koji zamjenu, u slučaju potrebe, možemo dobiti u nekoliko dana', kaže Bujan.

Uspješna poslovna 2024.

Lanjskim poslovnim rezultatima u tvrtki mogu biti zadovoljni, a kažu da su im prihodi oko 12 posto veći nego 2023., iako su te godine otprilike tri mjeseca letjeli s tri aviona, a cijelu prošlu samo s dva. U odnosu na 2022., u kojoj su isto koristili samo dva aviona, lanjski prihodi veći su za oko 35 posto.

Nalet s putnicima lani je bio najveći ikada - 2,2 posto veći nego 2023. i 15,5 posto veći nego 2022. Također imaju najveći broj klijenata (kontraktora) - 218. Riječ je o brokerskim kompanijama koje za svoje klijente, fizičke ili pravne osobe, pronalaze, dogovaraju i ugovaraju letove privatnim avionima poput onih tvrtke Jung Sky. Rade, kažu, s brokerskim kompanijama iz cijelog svijeta, a najviše iz Engleske, Švicarske, Njemačke, Francuske i Italije.

Posao su većinom obavila dva stalno zaposlena aviotehničara, a oni imaju certifikate za takav posao na tom tipu aviona, no zbog obima posla pomagala su im i dva vanjska, na ugovor o djelu. Sposobnost da sami održavaju svoje avione u floti zasad ne donosi neku veliku financijsku uštedu, ali im omogućava da avion ide na održavanje u trenutku u kojima je to njima potrebno. Dok su letjelice održavali kod drugih tvrtki koje se bave tim poslom, morali su se naručivati te prilagođavati njihovim mogućnostima i raspoloživosti termina. Kada to rade sami, njihovi su avioni prioritet i pregledi se dogovaraju točno u dan kako bi se gubilo što manje vremena. To im, naglašavaju, omogućava da avione iz svoje flote pregledaju do sredine svibnja, pa će oba biti u potpunosti spremna za sezonu u kojoj je najveća potražnja.

O planovima za budućnost htjeli smo porazgovarati s jednim od dva vlasnika tvrtke, pilotom Krešimirom Jungom, a uspjeli smo dobiti kratak telefonski razgovor tek nakon dva dana, u četvrtak, što pokazuje da tvrtka i izvan sezone ima puno posla. Ispričavajući se što smo ga čekali, Jung objašnjava da, osim što stalno leti, pa ima i zakonski strogo određeno vrijeme odmaranja, puno mu vremena odlazi i na pripremu samih letova te na papirologiju.

Jung: 'Nijedan let nije isti'

'Rekao je jedan moj kolega još davnih dana - nije problem imati 800 letova godišnje, ali daj ti to sve zapiši', kaže kroz smijeh i dodaje da ih je po slijetanju u belgijski Liege dočekala i rutinska inspekcija te im još više oduzela vrijeme. Pitamo ga je li nakon dugogodišnjeg letenja došlo i do neke vrste zasićenja, osjećaja da je svaki let isti.

'Sve je to standardizirano, procedure, ali opet, nijedan let nije isti. Ima aerodroma koji su jako jednostavni, a ima ih i koji su jako komplicirani, s nekim svojim specifičnostima. Kad prvi put idemo na neki aerodrom, onda se posada mora dodatno pripremiti, ali i kad idemo na poznati aerodrom, uvijek je to drugačija situacija, drugačiji vremenski uvjeti. Recimo, nekad vas na odredištu čeka gusta magla, kao što je nas danas čekala u Liegeu, pa smo morali malo kalkulirati s nekim alternativnim aerodromima, no dok smo došli, magla više nije bila tako gusta, pa smo mogli uredno sletjeti. Neki drugi put bit će sunce i let će biti bez problema, tako da nema dva ista leta', kaže nam Jung. Pitamo ga koliko je zadovoljan prošlom poslovnom godinom.

'Da, prošla je godina za nas bila dosta uspješna. Iako smo imali dovoljno kopilota, bili smo malo 'kraći' s kapetanima jer su se nakon covida-19, kako se u pun pogon vratila 'velika' avijacija, neki piloti poželjeli vratiti u te velike avione. Ali unatoč tome uspjeli smo odraditi godinu s najviše letenja u povijesti tvrtke. Imali smo više od dvije tisuće sati leta s ukupno dva aviona, što znači više od tisuću sati po avionu, s time da su oba po dva mjeseca izbivala iz prometa zbog velikih servisa koji se moraju raditi na njima', ne skriva zadovoljstvo naš sugovornik i dodaje da tvrtka ima tim koji odlično radi i zna svoj posao.

Planovi za budućnost

'Osim održavanja, već odavno imamo svoj operativni dispatch koji prijavljuje letove i dogovara s aerodromima gorivo i sve što treba da bi jedan let mogao biti odrađen. Imamo svoju prodaju, a koja očito jako dobro radi kad imamo toliko letova, jer je s dva aviona praktički nemoguće napraviti više letova nego što smo ih mi prošle godine imali, tako da sve bitno sada imamo in-house', kaže Jung i dodaje da je održavanje krenulo 'punim plućima' te je plan da se, osim njihovih, u hangaru u Varaždinu održavaju i avioni drugih tvrtki. Naravno, to bi u prvo vrijeme bili zrakoplovi istog tipa jer se tehničari posebno obrazuju i dobivaju certifikate samo za određeni tip, no kaže da bi proširivali te certifikate tako da mogu servisirati i druge modele aviona, bez obzira na to što ih tvrtka neće imati u svojoj floti.

Prevoze sportaše, glumce, pjevače, poslovne ljude...

Inače, putnici koje prevoze širom Europe uglavnom su stranci, sportaši, glumci i pjevači, ali u najvećoj mjeri poslovni ljudi, oni koji si takve letove mogu priuštiti. Iako naglašavaju da konkretne cijene ovise o više parametara, prosječan iznos potreban za sat leta je oko 2000 eura. Tportal je već pisao da su njihove usluge koristila poznata svjetska imena poput Stinga, Bena Stillera, Keanua Reevesa, Jamieja Foxxa i Andree Bocellija, kao i da su im česti putnici naši sportaši.

Jung kaže da je tvrtka već odavno pripremljena za tri ili četiri aviona, umjesto sadašnja dva, a da bi dolaskom trećeg i četvrtog samo trebali povećati broj pilota. Ističe da će definitivno ići u nabavu još aviona, ali i da se ozbiljno razmišlja o zamjeni Cessni 525A, koje sad koriste, nešto većim i boljim avionima, s većim doletom, nosivosti i brzinom, kako bi poboljšali uslugu što je pružaju svojim klijentima. No svjestan je da je to jako zahtjevan posao, pa te promjene ipak oprezno najavljuje.

'Kupovina aviona nije poput kupovine auta'

'Kad budemo vidjeli da možemo nabaviti još pilota, onda ćemo krenuti u povećanje broja aviona u floti. A što se tiče prelaska na novi tip aviona, to je isto dosta zahtjevna tranzicija. Novi tip zrakoplova znači da sve pilote morate ponovno školovati za njega, a to je dosta skupo i dugo traje, tako da se treba dobro financijski i kadrovski pripremiti prije nego što se krene u tu promjenu. Definitivno ćemo ići u nju, ali ne mogu reći točno kada', otkriva nam sugovornik planove za budućnost i dodaje da to ovisi o tome kakva će biti ova godina na poslovnom planu. Objašnjava također da kupovina aviona nije poput kupovine automobila.

'Od trenutka odluke do stavljanja aviona u promet prođe osam do deset mjeseci. Prvo se moraju osigurati sredstva u banci, znači naći financiranje, onda morate napraviti poslovni plan, e onda se ide tražiti avion. Onda kada, nakon nekog vremena, nađete avion kakav vam treba, ide pismo namjere, pa čekanje, pa sastavljanje ugovora, a to zna trajati mjesecima. Pa onda pregovori oko završne cijene, a sve prati omanji kamion pun papirologije. Zatim, avion ne možete kupiti a da ste ga samo došli pogledati. Prvo stručnjaci moraju provjeriti dokumentaciju, što traje nekoliko dana, onda se mora napraviti tzv. pre-buy inspection, što može trajati mjesecima - ako se moraju otklanjati uočene nepravilnosti koje utječu na plovidbenost i kvalitetu. Kad se sve to napravi i avion se plati, onda ide proces deregistracije u zemlji u kojoj je kupljen, pa registracija kod nas i školovanje posada, a sve to traje sedam, osam, devet mjeseci', kaže nam Jung i oprezno dodaje da bi, ako bi krenuli s promjenom 2026., negdje do 2028. godine promijenili cijelu flotu te imali tri jača i brža aviona, a u nekom dužem roku možda i četiri, što bi po njegovu viđenju bila idealna veličina zrakoplovne kompanije ovog tipa.

Uvijek postoji i 'plan B'

Ne poklopi li se sve kako bi željeli, u Jung Skyu imaju i 'plan B', a to bi bila nabava još jednog aviona u kakvima sada lete, a u zamjenu flote u tom bi slučaju krenuli koju godinu kasnije.

'Bilo bi idealno da odmah idemo 2026. godine na zamjenu tipa aviona, ali kažem, moraju se još malo poklopiti neke zvijezde. Uvijek imamo ambicije, ali smo uvijek i radili realne poslovne planove. Planirali smo već i prije prelazak na veći avion, no te smo planove odgodili zbog neizvjesnosti koju je donijela covid-kriza. U ovo nećemo ići bez dobre financijske rezerve jer svoj opstanak već 16. godinu možemo zahvaliti upravo tome što smo uvijek imali odgovarajući financijski back-up. Ni ne može se drugačije raditi, jer tko god je probao graditi nešto od krova, a ne od temelja, taj baš nije daleko stigao', kaže Jung i zaključuje da u avijaciji samo avioni lete brzo, a da se sve ostalo odvija prilično sporo.