NOVO ISTRAŽIVANJE

Potražnja i dalje nadmašuje ponudu nekretnina u Hrvatskoj, evo kud će cijene

19.09.2023 u 09:46

Bionic
Reading

Uredi, trgovački prostori, skladišta, logistički centri i hoteli i dalje su tražena roba na tržištu komercijalnih nekretnina. Potražnja još uvijek nadmašuje ponudu, a cijene zakupa održale su razinu od prethodne godine s tendencijom rasta. Rezultat je to istraživanja tržišta komercijalnih nekretnina koje je pripremio Colliers za prvu polovinu 2023. godine.

Zbog inflacije i rastućih troškova došlo je do blage korekcije cijena zakupa po kvadratnom metru u odnosu na prethodno razdoblje. Najatraktivniji poslovni prostori su i dalje oni u A klasi, čije zakupnine u Zagrebu u prosjeku iznose oko €13/m² za uredske prostore i €5,5/m² do €6/m² za skladišta.

Dva su to tipa nekretnina u kojima je interes na strani potražnje i dalje najizraženiji, a što prepoznaju domaći i međunarodni developeri. Novi kvadrati u A klasi stižu uskoro, kako se kraju primiču radovi na Matrix C zgradi i City Island faza II projektu. Što se logistike tiče, Kukuljanovo kao zona nastavlja svoj razvoj i širenje u sklopu kojeg je Log Expert razvio logistički centar za Maersk i DSV, navode iz Colliersa.

'Dinamično i nadasve uzbudljivo, tržište komercijalnih nekretnina svakodnevno privlači nove igrače, od kojih dio njih širi svoje poslovanje u neke potpuno nove sfere, osluškujući potrebe tržišta. Tako nas i u narednih nekoliko godina očekuju brojni novi kvadrati na tržištu, skrojeni u skladu sa svim ESG standardima, što potencijalni zakupci prepoznaju i cijene', istaknula je Vedrana Likan, direktorica Colliersa i dodala kako je upravo ESG u fokusu današnje gradnje.

'Zeleno, održivo, digitalno, inkluzivno - u skladu sa suvremenim trendovima i s maksimalnim pozitivnim učinkom na okoliš i korisnike – to je ukratko nova politika izgradnje koja je zavladala svijetom, pa tako i Hrvatskom kao dijelom europskog i svjetskog gospodarskog i investicijskog tržišta. Komercijalne nekretnine i u Hrvatskoj koriste priliku potrebe i potražnje za razvojem novih projekata komercijalnih nekretnina koje su orijentirane na smanjenje negativnog otiska te brigu za okoliš i zajednicu', zaključila je Likan.

Trgovine i retail parkovi nastavljaju širenje na sekundarne i tercijarne lokacije, gdje je zasićenost puno manja. Istovremeno, vlasnici šire ponudu na F&B sektor i zabavne sadržaje kako bi privukli posjetitelje i odvratili ih od online shoppinga, koji je u Hrvatskoj još od vremena covida značajno uzeo maha. Brendiranje trgovačkih prostora kao 'mjesta za zabavu cijele obitelji' upravo su dio tog nastojanja da se kupcima ponude dodatni sadržaji.

Sadržaj za cijelu obitelj u fokusu je i brojnih turista koji posjećuju Hrvatsku. U prvih osam mjeseci Hrvatsku je posjetilo ukupno više od 16 milijuna turista, od čega ih je 87 posto došlo iz inozemstva. U odnosu na 2022. godinu, trend dominantnog udjela stranih turista u Hrvatskoj je ostao isti (prošlu smo godinu završili s 90% udjela stranih turista u ukupnom broju).

U komercijalnom segmentu, hotelski je smještaj ostvario 24 posto, obiteljski smještaj je ostvario 45 posto, a kamping segment 23 posto prometa. Hoteli nastoje proširiti svoje poslovanje renovacijama i izgradnjom, što je vidljivo i u Zagrebu koji je nedavno dobio novi Met Boutique Hotel 5* u samom centru, a u otprilike isto vrijeme s renovacijama su završili Hotel Zonar i Grand Hotel Zagreb. Tržište komercijalnih nekretnina ostaje stabilno i atraktivno i u 2023. godini, s brojnim projektima u izgradnji, najavi ili fazi planiranja.