NAGLI SKOK

Prazne police u izraelskim dućanima, osiguranje pošiljki skuplje zbog rata

11.10.2023 u 16:56

Bionic
Reading

Troškovi osiguranja tereta s odredištem u izraelskim lukama na Mediteranu naglo su porasli zbog pojačanog ratnog rizika, rekli su izvori u sektoru

Luka Aškelon ne dopušta više ulazak brodova budući da je na dometu raketa palestinske naoružane skupine Hamas, rekli su izvori u brodarskim krugovima. Glavne izraelske luke Ašdod i Haifa i dalje su otvorene, ali brodari i osiguravatelji preispituju putovanja za Izrael, rekli su izvori.

Hamas je prošli petak upao iz Pojasa Gaze na izraelski teritorij, a Izrael je uzvratio napadima na Gazu. U oružanim sukobima stradalo je do sada više od tisuću ljudi.

"Smatra se da su izraelske luke izložene većem riziku", rekao je Noah Trowbridge iz britanske tvrtke za savjetovanje i sigurnost pomorskog prometa Dryad Global. "Budući da se očekuju kontinuirani baražni raketni napadi iz Gaze i da postoji mogućnost da će sukob potrajati, sve su veći izgledi da bi lučka infrastruktura mogla biti oštećena", objašnjava Trowbridge.

Brodovi sada plaćaju dodatnu premiju za ratni rizik za sedmodnevna putovanja u Izrael, a od subote te su premije udeseterostručene, na oko 0,15-0,2 posto vrijednosti broda, što znači desetke tisuća dolara dodatnih troškova. Prije sukoba iznosile su 0,0125 posto, ističu izvori u sektoru osiguranja.

Napad na Aškelon
  • Napad na Aškelon
  • Napad na Aškelon
  • Napad na Aškelon
  • Napad na Aškelon
  • Napad na Aškelon
    +3
Napad na izraelski grad Aškelon Izvor: Profimedia / Autor: Mostafa Alkharouf / AFP / Profimedia

Izrael spada među bliskoistočne zemlje koje su osiguravatelji na londonskom tržištu smatrali područjem visokog rizika i prije sukoba s Hamasom, napominje Reuters.

Prazne police

Njemačka tvrtka za kontejnerski prijevoz Hapag Lloyd rekla je za Reuters da je luka Ašdod ograničila utovar i istovar opasnog tereta, koji uključuje zapaljive, eksplozivne i otrovne tvari. Pratimo situaciju u prijevozu do Izraela, dodali su.

Danski prijevoznik Moller Maersk objavio je u utorak da i dalje prihvaća rezervacije kontejnera za prijevoz na relaciji do Izraela. Vodeći izraelski kontejnerski prijevoznik Zim rekao je pak da nudi brodove za "nacionalne potrebe".

Izrael trguje sa svijetom gotovo isključivo morem. Proizvodi hranu, ali većinu potreba za žitaricama podmiruje uvozom, a isto vrijedi i za ribu, govedinu, orašaste plodove i prehrambene proizvode široke potrošnje.

Stanovnici svjedoče o praznim policama u brojnim manjim supermarketima i o niskoj razini zaliha hrane zbog vala kupovina koji je pokrenuo strah od dugotrajnog rata.

Izraelska vojska potvrdila je u ponedjeljak smjernicu prema kojoj građani moraju biti spremni za kriznu situaciju i nabaviti hranu i vodu za tri dana, te lijekove i džepne baterije, navodi Reuters.