ogroman novac

Pred riječkom lukom golem investicijski ciklus, pogledajte što se sve sprema

22.08.2024 u 18:29

Bionic
Reading

Potaknutu tportalovom usporednom analizom poslovanja luka Ploče i Rijeka, primili smo zanimljivu reakciju iz riječke Lučke uprave, a ona baca drugo svjetlo na njeno poslovanje

Tekst Zorana Korde naslovljen 'Vujnovac širi pomorski biznis na Rijeku, a s Lukom Ploče već je prešišao glavnog konkurenta' u obzir je uzeo samo poslovne rezultate jednog koncesionara, a oni se često i u drugim medijima poistovjećuju s poslovanjem cijele riječke luke, kojom upravlja Lučka uprava Rijeka, jedna od ukupno pet lučkih uprava u Hrvatskoj.

Na umu treba imati to da riječka luka ima 161 koncesionara koji posluju u njoj, a najveći su Janaf, Jadranska vrata, Luka Rijeka d.d., Exportdrvo, Šerif Export-Import te Rijeka Gateway – koncesionar na novom kontejnerskom terminalu koji će početi s radom u drugom polugodištu 2025. (Bazen Rijeka).

Ukupni promet riječke luke u prvih šest mjeseci ove godine iznosio je 5,27 milijuna tona tereta, od čega je promet tekućeg tereta iznosio 2,34 milijuna tona, a promet suhog tereta 2,93 milijuna tona. U grupi suhih tereta koncesionar na kontejnerskom terminalu Jadranska vrata d.d. ostvario je promet kontejnera od 191.417 TEU jedinica, odnosno gledano u tonama 1,89 milijuna tona tereta, dok je koncesionar Luka Rijeka d.d. ostvario promet od 1,03 milijuna tona tereta.

Naša analiza uzela je pak u obzir promet dioničkog društva Luka Rijeka, samo jednog od koncesionara u luci, što dovodi u zabludu.

Kontejnerski promet u riječkoj luci zapravo već niz godina ima pozitivan predznak. Spomenimo još jednom, u prvih šest mjeseci ove godine samo koncesionar Jadranska vrata d.d. ostvario je kontejnerski promet od 191.417 TEU jedinica (jedinica teretnog kapaciteta kontejnerskih brodova i terminala) ili 1,89 milijuna tona (povećanje od dva posto u TEU jedinicama, odnosno od četiri posto u tonama).

Terminal uz to radi dok se izvode intenzivni radovi na dijelu operativne obale, tzv. južnom vezu. Radi se o projektu kojim će se dubina mora na terminalu povećati s 11,5 na 16,5 metara. Projekt ukupne vrijednosti 17,39 milijuna eura realizira Lučka uprava Rijeka, a sufinancira se bespovratnim sredstvima iz programa CEF s udjelom od 20 posto i završava u rujnu ove godine.

Unatoč radovima na samoj operativnoj obali terminala, koncesionar Jadranska vrata d.d. bilježi povećanje prometa, nastavlja višegodišnji pozitivan trend i postiže nove rekorde. Očekuje se da će samo koncesionar Jadranska vrata d.d. u 2024. godini ostvariti promet od 400.000 TEU jedinica, odnosno oko četiri milijuna tona tereta, a to znači još jedan rekordan promet kontejnera u riječkoj luci.

Rijeka: Gradilište kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali Izvor: Pixsell / Autor: Goran Kovacic

Koncesionar Jadranska vrata potpisao je ovih dana ugovor za nabavu nove opreme koja pored ostale opreme uključuje dvije nove kontejnerske STS dizalice Super Postpanamax i dvije RTG portalne dizalice. Investicija u novu opremu vrijedna je 40 milijuna eura, a isporuka se očekuje do kraja 2025. godine. Nove STS dizalice bit će postavljene na poziciji južnog veza i značajno će povećati operativne kapacitete terminala.

Sadašnji promet riječke luke u prosjeku iznosi oko 13 milijuna tona godišnje, a sredinom 2025. godine započinje s radom novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway. Prema obavezama iz koncesijskog ugovora, promet na novom terminalu (Faza 1) bit će veći od 500.000 TEU jedinica godišnje, a to znači novih pet milijuna tona tereta u riječkoj luci. Do kraja 2026. godine njen ukupni promet približit će se brojci od 20 milijuna tona tereta.

Velik posao na novom terminalu

Ukupna investicija u novi kontejnerski terminal iznosi 592,8 milijuna eura, od čega:

  • 106,7 milijuna eura iznosi investicija Lučke uprave Rijeka u izgradnju 400 metara obale sa zaobaljem, realizirana u okviru projekta Rijeka Gateway, koji je financiran zajmom Svjetske banke, i završena u svibnju 2019. godine
  • 31,6 milijuna eura iznosi investicija Lučke uprave Rijeka i HŽ Infrastrukture u izgradnju novog intermodalnog terminala za prekrcaj vlakova na novom kontejnerskom terminalu i rekonstrukciju postojećeg ranžirnog kolodvora Rijeka-Teretna; projekt je sufinanciran bespovratnim sredstvima sa 85 posto iz programa CEF, a završen je u rujnu 2022. godine
  • 70 milijuna eura iznosi investicija HC-a u izgradnju državne ceste DC 403, koja spaja novi kontejnerski terminal s riječkom zaobilaznicom; izgradnja DC 403 je predviđena u projektu Svjetske banke i predstavljala je prethodni uvjet davatelja koncesije (LUR) za koncesiju na novom kontejnerskom terminalu, a projekt je završen u listopadu 2023. godine
  • 4,5 milijuna eura iznosi investicija Lučke uprave Rijeka u internu lučku spojnu cestu s državnom cestom DC 403, a projekt je završen u rujnu 2023. godine

a 380 milijuna eura (Faza 1 i Faza 2) iznosi investicija koncesionara Rijeka Gateway d.o.o.:

  • 200 milijuna eura, Faza 1: uređenje skladišne površine, izgradnja objekata ulazno/izlaznog punkta, izgradnja staza obalnih dizalica i armirano-betonskih staza za skladišne portalne dizalice, izgradnja trafostanica, instalacije struje, vode i odvodnje te investicija u terminalsku opremu: 4 STS kontejnerske dizalice, 12 RTG i 2 RMG portalne dizalice
  • 180 milijuna eura, Faza 2: izgradnja novih 280 metara obale i opremanje potrebnom terminalskom opremom (obaveza prema koncesijskom ugovoru koju je koncesionar dužan realizirati u roku od 10 godina nakon početka rada Faze 1).

Isporuka opreme za novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway već je započela i prvi brod s opremom stigao je u riječku luku početkom kolovoza, a drugi 18. kolovoza ove godine. U rujnu i listopadu bit će dopremljene i nove STS obalne dizalice. Sva oprema bit će instalirana i u funkciji u prvoj polovici 2025. godine.

Rijeka Gateway bit će najsuvremeniji te tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal (na daljinsko upravljanje) u ovom dijelu Europe.

Tvrtka Rijeka Gateway d.o.o. trenutno ima nešto manje od 60 zaposlenika i stalno otvoren postupak zapošljavanja. Procjenjuje se da će se samo za potrebe terminala otvoriti oko 300 novih radnih mjesta. Osim investicija u novi kontejnerski terminal, koncesionar je investirao 500 tisuća eura u uređenje privremenog poslovnog prostora koji će biti vraćen Lučkoj upravi Rijeka po završetku radova na rekonstrukciji i uređenju sjedišta tvrtke u skladištu 22, a ono ima status industrijske baštine.

  • +2
Kontejnerski brod u Luci Rijeka - ilustracija Izvor: Pixsell / Autor: Goran Kovacic

Novi kapitalni projekti Lučke uprave Rijeka

Projekti na kojima se temelji daljnji razvoj riječke luke su:

  • Nova luka u Bazenu Raša te modernizacija terminala za živu stoku i višenamjenskog terminala za drvo i generalne terete
  • Proširenje Praške obale i izgradnja višenamjenskog terminala (multipurpose terminal) s ro-ro rampom u Bazenu Rijeka, a izrada studijsko-projektne dokumentacije sufinancira se iz programa CEF i trenutno je u završnoj fazi te ove jeseni Lučka uprava Rijeka planira prijaviti projekt za sufinanciranje iz fondova EU-a; projektom se dobiva novi višenamjenski terminal na Praškoj obali s dubinom mora od 20 metara uz obalni rub i 50.000 kvadratnih metara novog kvalitetnog lučkog prostora velike površinske nosivosti za manipulaciju svim vrstama teških tereta u Bazenu Rijeka
  • Pozadinski/intermodalni terminal Matulji – u tijeku je izrada Feasibility Study for Matulji Inland Port in Rijeka, a bit će završena u listopadu ove godine i njenu izradu sa 800.000 dolara financira ministarstvo oceana i ribarstva Republike Koreje; od srpnja 2023. godine u primjeni je novi Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama koji Lučkoj upravi Rijeka omogućava investicije u pozadinske lučke kapacitete po modelu javno-privatnog partnerstva te postoji konkretan interes za zajedničke investicije u razvoj Matulja i po završetku studije Lučka uprava Rijeka kreće u realizaciju projekta
  • Novi kontejnerski terminal Krk je najveći i najvažniji projekt u koji kreće Lučka uprava Rijeka. Projekt novog kontejnerskog terminala dio je šireg projekta koji obuhvaća izgradnju nove luke, novog mosta Krk s cestom i željeznicom i potpuno prometno povezivanje novog terminala za zaleđem, uz spoj na autocestu i novu nizinsku prugu Rijeka – Zagreb. Planirana ukupna dužina obale novog terminala iznosi 1400 metara, dubina mora je veća od 20 metara, a godišnji kapacitet se procjenjuje na tri milijuna TEU jedinica. Po završetku novog kontejnerskog terminala na Krku do 2035. godine riječka luka će raspolagati kapacitetom od 5,2 milijuna TEU godišnje i biti jedna od vodećih kontejnerskih luka na Mediteranu.