Ovog vikenda prema Jadranu se zaputila prva velika masa turista i napravila popriličan prometni kaos na autocestama. Najdulje se, naravno, čekalo na naplatnoj postaji Lučko, preko koje na more putuje cijeli Zagreb i sjever Hrvatske. Jesu li u HAC-u bili spremni za ovakav promet ili je gužva nastala zbog brojnih radova, među ostalim, na zagrebačkoj obilaznici?
'Krenuo sam prema moru u subotu oko podne i trebala su mi dva i pol sata da dođem do Karlovca, to je nevjerojatno i uopće mi nije jasno kako se nešto takvo moglo dogoditi', potužio nam se čitatelj. Upitali smo stoga Hrvatske autoceste, što se to za vikend, posebno u subotu, događalo na našim najprometnijim cestama i jesu li za gužvu krivi radovi u okolici Zagreba.
Što se gužvi tiče, u HAC-u nam kažu da je za očekivati da prilikom velikog priljeva vozila, najčešće to petak poslijepodne i subotu prijepodne kada na put kreću vikend turisti ili je smjena turista, odnosno na povratku s juga, kolone budu velike.
'Ovdje je bitno naglasiti da je održavanje brzine od izuzetne važnosti kako se ne bi stvarale 'fantomske kolone' ili kako to stručnjaci zovu 'šok-val', koji nastaje kao posljedica naglog kočenja jednog ili više vozila pri visokim gustoćama prometa. Tada kolona u pokretu staje, a nije se dogodila npr. prometna nesreća. Ovakav val širi se unazad, nakon sat vremena nastaje gužva 20 kilometara od mjesta gdje je ona inicijalno nastala i putovanje primjerice, od Zagreba do Splita traje nekih sat dulje', poručuju nam.
Pitamo ih jesu li na gužve utjecali radovi na zagrebačkoj obilaznici i drugim bitnijim dionicama autocesta na što nam kažu da na autocesti A1 Zagreb – Dubrovnik i A4 Zagreb – Goričan, više nema radova koji bi utjecali na promet, međutim na autocesti A3 Zagreb Lipovac, A6 Zagreb – Rijeka i A7 Rupa – Rijeka zbog radova potreban je dodatan oprez.
'Hrvatske autoceste odradile su sve predradnje u vidu vođenja prometa i pripreme privremenih regulacija prometa na postojećim zonama radova,a koji zbog svojih tehnoloških i opsežnih radnji još traju, tako da je stvorena maksimalna moguća protočnost i sigurnost prometa. U zonama izvođenja radova pojačano je praćenje stanja prometa i prema potrebi organizira se zaštita začelja kolone prikladnom i prilagodljivom privremenom signalizacijom', kažu u HAC-u.
Komentiraju i da se život polako vraća u 'staro normalno', zbog čega je dočekan velik broj turista.
'Vidljivo je i da turisti biraju automobil kao prioritetno prijevozno sredstvo, a s obzirom na to da je Hrvatska dostupna auto-destinacija, povećanje prometa možemo očekivati tijekom cijele ljetne sezone. Tijekom ovog vikenda na autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta zabilježeno je 566.441 vozila što je povećanje prometa od 16 posto u odnosu na isti period prošle godine', zaključuju.
HAC je za vikend naplatio 29 milijuna kuna cestarina bez PDV-a što je za 24,6 posto više nego u usporedivom vikendu 2020. godine. Ipak, to je i dalje znatno manje nego rekordne 2019. godine, kada je na svim autocestama u nadležnosti HAC-a tijekom usporedivog, iako te godine produženog vikenda od 20. do 23. lipnja (zbog blagdana Tijelova 20. lipnja 2019.), prometovalo više od 877 tisuća vozila, a naplaćena je 46,4 milijuna kuna cestarine.
No, u ljeto 2019. godine primjenjivalo se i sezonsko poskupljenje cestarine na autocestama HAC-a, dok tog sezonskog poskupljenja zbog pandemije koronavirusa nije bilo u ljeto prošle, a nema ga ni u ljeto ove godine.