U šetnji Zagrebom zasigurno ste nebrojeno puta naišli na prašnjava vrata s lokotom, nekada sjedišta cijenjenih zagrebačkih zanata i obrta na svakom uglu. No zbog uvozne robe kratkog roka trajanja danas o njima čujemo pokoju anegdotu od baka, djedova i roditelja. Međutim neki zagrebački obrti odolijevaju novim vremenima i masovnoj proizvodnji, a među njima nalazi se Lepen design
‘Ako imate obuću koju vam nitko ne može popraviti ili ideju obuće koju nigdje ne možete kupiti i koju vam nitko ne može izraditi – dođite k nama!’ poručuju iz Lepen designa, zagrebačkog obrta koji već više od 40 godina na Cvjetnom trgu izrađuje mušku i žensku obuću po mjeri od prirodne kože te popravlja sve vrste obuće, torbi, remenja i ostalih kožnih predmeta.
Najponosniji su na modele koje izrade prema tuđoj želji i ideji jer, kako ističu, takav rad zahtijeva puno iskustva. Kaže nam to Hrvoje Lepen, uz roditelje Antuna i Višnju, sestru Zrinku te kolegu Senada, peti član tima koji nas je uveo u priču o obrtu otvorenom u svibnju 1981. godine.
Pokrenuo ga je Antun Lepen, Hrvojev otac koji je prije samog osnivanja obrta radio u tvrtki Astra kao dizajner i modelar. Kako u tako velikom kolektivu nije uspio realizirati sve svoje dizajnerske projekte i ideje, odlučio je krenuti samostalnim putem, točnije sa suprugom Višnjom, koju je tada upoznao u Astri.
Obuću Lepen designa klijenti nose više od 20 godina, o čemu svjedoči gospođa koja je nedavno ušetala u njihov obrt u salonkama koje su Lepeni izradili za nju još 1995. godine.
Izrađivali su i gornjišta obuće za Borovo te slavne brendove Pradu, Armani, Manolo Blahnik, Bruno Magli i SHY, a popravke rade samo za privatne klijente.
‘Naši klijenti su svih dobnih skupina, od 20 do 70 godina, i muškarci i žene, od studenata, preko zaposlenih, pa sve do umirovljenika, iz cijele Hrvatske. Oni koji žive izvan Zagreba šalju nam obuću poštom ili dolaze osobno k nama, pretežito vikendima. Najviše smo prisutni na domaćem tržištu, a najčešće nas posjećuju turisti kada govorimo o izradi obuće.
Najpopularnija je naša koledžica s hrvatskim motivima, koju smo izrađivali za dosta naših iseljenika u SAD-u, Argentini, Kanadi, Njemačkoj i Australiji’, kaže Hrvoje, dodajući da repromaterijal i ostala sredstva za rad nabavljaju u Italiji, Francuskoj i Poljskoj.
Proces izrade cipela
‘Prvi korak pri izradi cipela je uzimanje mjera stopala klijenta i dogovor oko dizajna, boje i vrste kože, ukrasa i posebnih detalja na modelu, dizajna i visine pete te ostalih detalja na obući. Nakon kreiranja skice modela odabire se kalup ili posebno prilagođava prethodno zadanom obliku, dizajnu obuće i zadanim mjerama stopala. To je najvažniji i najteži dio izrade obuće, jer o kalupu ovise krajnji oblik obuće, veličina, linije i ostali vizualni detalji. U sljedećem koraku se na temelju odabranog dizajna i kalupa izrađuju šablone za krojenje dijelova kože potrebne za izradu gornjišta obuće.
Nakon izrade šablona slijedi rezanje dijelova kože prema zadanim šablonama te sastavljanje takvih dijelova lijepljenjem i šivanjem. Kada se spoje svi gornji dijelovi obuće, cijelo gornjište se stavlja na kalup i oblikuje prema zadanom obliku. Potom se spaja s đonom i petom, pri čemu postoji nekoliko tehnika spajanja, od kojih su najpopularnije goodyear welt, blake stitch i klasično lijepljenje gornjišta i đonova. Nakon što spojimo sve dijelove obuće završavamo tretiranjem kremom za cipele, poliranjem, pakiranjem u kutiju i obuća je spremna za isporuku klijentu. Sve prethodno navedene operacije rade se ručno, osim dijela u kojem je potrebno šivanje i spajanje s đonovima, za što koristimo prešu kako bi se sve bolje spojilo.’
Hrvoje tvrdi da su posljednje dvije godine u zaostatku s vremenom i poslom, pa se tako na izradu obuće čeka šest do osam tjedana, a na popravke sedam do 14 dana, ovisno o količini posla.
‘Jedini period u kojem stignemo malo odahnuti je onaj krajem srpnja i u kolovozu. Obujam posla i broj klijenata povećao se u pandemiji. Sve više ljudi šalje nam obuću iz svih krajeva Hrvatske, pa možemo reći da nam se količina koju dobivamo poštom mnogostruko povećala’, kaže.
Otkrio nam je da uskoro planiraju otvoriti novu lokaciju u Svetoj Nedelji. Izazov s kojim su već dugo suočeni nedostatak je radnika s obzirom na povećanu količinu posla, a Hrvoje kaže da je danas teško naći one koji imaju iskustva na takvim poslovima.
'Mnoge obrtnike koji će otići u mirovinu neće nitko naslijediti'
U Lepen designu sjećaju se kada su u Italiji, nakon ekonomske krize 2008. godine, manje tvrtke masovno propadale, a sav se posao preselio na Daleki istok.
‘U današnje vrijeme sve je manje zanimanja koja zahtijevaju ručni rad jer je teško opstati pred najezdom jeftine robe s Dalekog istoka. Sve lošiji standard tjera ljude na kupnju jeftine robe, a ona je nekvalitetna i brzo se kvari, ali je toliko jeftina da obrti koji su prije imali mnogo posla – jer se kvalitetnu obuću i odjeću isplatilo popravljati – danas preživljavaju.
Puno njih koji još rade zadnja su generacija i vrlo vjerojatno zatvorit će svoje obrte odlaskom u mirovinu zato što ih nitko neće naslijediti. Iz našeg osobnog iskustva, određeni postotak klijenata odabire kvalitetu, ali ima i onih koji vole brendirane komade, a koji i nisu najkvalitetniji, ali im je početna cijena takva da ih se isplati popraviti.
Prije nekoliko godina naši klijenti su u prosjeku bili stariji od 35, 40 godina i drago nam je da se u posljednje vrijeme taj prosjek smanjio, pa nas sve više posjećuje mlađa populacija jer je prepoznala naš rad i mogućnosti zahvaljujući društvenim mrežama', ističe Hrvoje, dodajući da će sa sestrom Zrinkom nastaviti obrt svojih roditelja te da im oni kontinuirano prenose znanje i iskustvo.
'Želimo produžiti životni vijek obući i torbama u ovom ubrzanom svijetu'
Puni su zanimljivih ideja pa tako planiraju uvesti online program koji će omogućiti klijentima da sami dizajniraju personalizirani par obuće, pri čemu sami odabiru sve detalje. Uz poseban program, preko kojeg će izmjeriti stopala, sav će postupak moći obaviti iz svog doma.
‘Od kratkoročnih ciljeva, usredotočeni smo na otvaranje nove poslovnice u Svetoj Nedelji i zapošljavanje, a dugoročno planiramo smanjiti vrijeme čekanja na naše usluge te zadržati kvalitetu usluge i proizvoda, pa makar i nauštrb duljeg čekanja.
Trudimo se svojim uslugama potaknuti ljude na manje bacanja obuće i torbi, a da se više toga popravlja, održava i samim time produži životni vijek u ovom ubrzanom vremenu u kojem modna industrija generira velike količine otpada’, zaključuje Hrvoje Lepen.