'Isporučit ćemo vozila za potpuno autonomnu vožnju Zagrebom i, ako to ne učinimo, snosit ćemo ozbiljne konzekvence. Ostajemo kod toga da ćemo do 2026. imati 50 do 100 automobila koji će pružati uslugu korisnicima', poručili su Mate Rimac i direktor tvrtke Verne Marko Pejković u velikom intervjuu Indexovom novinaru Ilku Ćimiću, objašnjavajući kontroverze koje su se u javnosti pojavile oko njihovog projekta robotaksija
Njihov projekt financiran je iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) Europske unije s visokih 170 milijuna eura nepovratnih sredstava odlukom još iz 2021. godine, no Rimac i Pejković tvrde da su prvi novac primili tek prije godinu dana, nakon niza provjera različitih institucija, te da je tek tada započeo njegov stvarni razvoj.
Tvrde da nije bilo prethodnih dogovora s premijerom Andrejom Plenkovićem oko europskog financiranja, a prvu prezentaciju održali su u ožujku 2021. godine.
'Pokazali smo im bazični prototip. To je bio prvi koncept kojim smo privlačili privatne investitore, a Kia je investirala na račun tog koncepta. To je bilo dosta osnovno. Svidjelo im se, vidjelo se da ima potencijala, da je to nešto skroz drugačije, što bi moglo povećati šanse Hrvatske da dobije novac', rekao je Pejković.
'Već tada smo planirali da prvi grad bude Zagreb. Sjećam se da je Bandiću tada to bilo zanimljivo. Kada je taj kolega došao prvi put i rekao da postoji mogućnost da dobijemo neka sredstva, europski novac, rekao sam: 'Da, da, možeš misliti. Samo nastavi razgovore, ali to se neće dogoditi.' Išli smo na privatne investitore i privukli smo u Hrvatsku milijardu dolara privatnih investitora', rekao je Rimac.
Čekaju se i privatna ulaganja
Samo u ovom projektu, kaže, dosad su povukli 89 milijuna eura europskog novca i više od 100 milijuna eura privatnih investitora, a na koncu očekuju da će privatna ulaganja biti trostruko veća od javnih.
'Radimo nešto što se prvi put radi u Hrvatskoj, a tvrtke koje razvijaju obične automobile na to potroše deset godina i desetke milijardi eura. Nije jednostavno, velik je to zalogaj. Predstavnici Europske komisije su oduševljeni, svi su zadovoljni, kao i Europski revizorski sud, koji je došao u provjeru. Zadovoljni su napretkom i svim detaljima, ali i zato što se nešto ovako napokon događa i u Europi u odnosu na Kinu i Ameriku', poručili su Rimac i Pejković.
U vlasničkoj strukturi Vernea, pojasnili su, Rimac grupa ima 48 posto, Kia nešto preko 20 posto, a trojica osnivača 18 posto. Rimac je objasnio da on ne vodi projekt robotaksija, ali služi kao njegovo zaštitno lice i sjedi u Nadzornom odboru.
Rimac i Pejković ušli su u veliku polemiku s novinarom Ćimićem oko razine autonomije njihovog robotaksija: u projektu je bilo deklarirano da će ona biti na petoj razini, što bi značilo da vozila mogu potpuno autonomno voziti bilo kamo, a njihovi robotaksiji na koncu će prometovati isključivo u Zagrebu i okolici. Što bi onda značilo da se ipak radi o četvrtoj razini autonomije, kakva već postoji u svijetu.
Auto bez volana
'Napravit ćemo auto bez volana, papučice gasa i kočnice. Ako to nije ono što je u skladu s projektom, suočit ćemo se s posljedicama. Želimo izgraditi svjetsku firmu. Želimo napraviti firmu koja će sudjelovati u velikoj promjeni što dolazi. Robotaksiji će doći s nama ili bez nas', rekao je Rimac.
'Cijela ta priča da je peta razina osnova za ono za što smo dobili novac je pogrešna. Obećali smo autonomnu uslugu u Gradu Zagrebu. Sami sebi smo zakomplicirali život. Nismo trebali ulaziti u petu razinu, postoje nejasnoće oko toga. Razvijamo auto bez volana, bez pedala, bilo je jasno što trebamo isporučiti', dodao je Pejković.
Za nedavnu zagrebačku promociju 'prezentacijskog prototipa', koja je izazvala kontroverze jer se automobil nije odazvao na Rimčev poziv, a ispostavilo se da je trebao biti navođen daljinskim upravljačem, objasnili su da je bila pogrešno prezentirana hrvatskim novinarima.
'Tamo je bilo prikazano desetak prototipova, a na katu je bio i prototip koji čak ima volan kako bi se testirale njegove mehaničke komponente. To je auto koji mehanički odgovara finalnom proizvodu. Imamo prototip koji se vozi po Zagrebu sa senzorima, autonomno vozi uz sigurnosnog vozača. Svi elementi auta se testiraju. Ono što je trebalo izaći na binu nije finalni proizvod. Investitori su bili jako pozitivni, a to nam je važno', rekao je Rimac.
Taksiji kreću u Novom Zagrebu
Direktor Vernea Pejković najavio je da njihova usluga robotaksija kreće u istočnom dijelu Novog Zagreba te da će automobili voziti na onim mjestima na kojima mogu stati.
'Zato vas u početku nećemo moći isporučiti ispred vaših vrata. Radimo s Gradom na tome da definiramo gdje auti mogu stati. Cilj je da to ne bude više od 50 metara od mjesta na kojem želite da vas pokupi ili ostavi. U početku će to biti i malo više od 50 metara udaljenosti. Vozit ćemo po svim ulicama i ostaviti vas što je moguće bliže, a da ne kršimo zakon. Ne smijemo kršiti zakon. Ako je ograničenje 50 km/h, on mora voziti 50 km/h', rekao je Pejković.
'Zagreb je naš grad, Hrvatska je naša država, htjeli smo imati prvu uslugu u Zagrebu. Nama to nije ekonomski bitno. Želimo izgraditi firmu koja se natječe s gigantima. To želimo ovom tehnologijom, na kojoj rade sve najveće firme na svijetu. Tu će biti tisuće ljudi koji će razvijati i stvarati uslugu te proizvode za cijeli svijet', dodao je Rimac.
Sama vožnja robotaksijima, po njihovim planovima, u početku bi trebala koštati na razini Ubera, a nakon toga biti '10 do 20 posto niža', no dakako da će to ovisiti o tome koliko se vozila uopće koriste.