Odluka američkog regulatora o prizemljivanju Boeinga 737 MAX 9 nakon najnovijeg incidenta u SAD-u pokrenula je val reakcija regulatora i prijevoznika. I europska EASA prihvatila je odluku o prizemljivanju, naglasivši ujedno da ih prijevoznici iz članica u EU ne koriste
Nakon ispadanja vrata pod tlakom usred leta i prisilnog povratka zrakoplova Alaska Airlinesa u luku u Portlandu američki regulatori privremeno su prizemljili Boeingove zrakoplove 737 MAX 9 radi sigurnosnih provjera.
Prije gotovo pet godina regulatori širom svijeta povukli su iz prometa sve Boeingove zrakoplove 737 MAX zbog dvije nesreće u kojima je poginulo 346 ljudi.
Trenutno svjetski prijevoznici koriste oko 215 Boeingovih mlažnjaka tipa 737 MAX 9, pokazuju podaci analitičke tvrtke za zrakoplovstvo Cirium, a oko 170 njih ima vrata koja su u subotu otpala usred leta Alaska Airlinesa.
Ostali modeli imaju drugačiji tip vrata za evakuaciju.
Regulatori
Britanska uprava za civilno zrakoplovstvo izvijestila je u subotu da u Velikoj Britaniji nisu registrirani zrakoplovi na koje se odnosi FAA direktiva. Dodali su i da će od svih operatera zrakoplova 737 MAX 9 koji uđu u britanski zračni prostor tražiti poštivanje uredbe američkog regulatora.
Kineski regulator zatražio je pojedinosti o incidentu, rekao je u subotu upućeni izvor. Bloomberg je ranije izvijestio da Kina još nije odlučila hoće li nešto poduzeti.
Europska agencija za sigurnost zrakoplovstva (EASA) usvojila je u nedjelju uredbu američkog regulatora o privremenom prizemljivanju Boeingovih zrakoplova 737 MAX 9. Napomenuli su ipak da nijedan prijevoznik članica EU-a nema u floti zrakoplov 'prizemljene' konfiguracije.
Brazilski regulator ANAC objavio je u nedjelju da se odluka američkog FAA automatski primjenjuje na sve letove u Brazilu. Napomenuli su da zrakoplove tog tipa na međunarodnim letovima na relaciji prema zračnoj luci Guarulhos u Sao Paulu koristi samo Copa Airlines.
Transport Kanada izvijestila je u nedjelju da kanadski prijevoznici ne koriste zrakoplove Boeing 737 MAX 9. Regulator Ujedinjenih Arapskih Emirata naglasio je u nedjelju da nijedan njihov nacionalni prijevozni ne koristi zrakoplove na koje se nalog američkog regulatora odnosi.
Indijska uprava za civilno zrakoplovstvo (DGCA) priopćila je u ponedjeljak da su Boeingovi zrakoplovi 737 MAX 8 'prošli' provjeru. Dodali su i da nijedan indijski prijevoznik ne koristi 737 MAX 9.
Prijevoznici
Zrakoplovna tvrtka Alaska Airlines prizemljila je u subotu svih 65 MAX 9 zrakoplova, a nakon propisanih provjera i radova na održavanju vratila je u promet njih 18. U nedjelju otkazali su 170 letova i još 60 u ponedjeljak, nakon naloga FAA.
Među američkim prijevoznicima Boeinge 737 MAX 9 koristi još samo United Airlines, koji je u subotu priopćio da privremeno obustavlja sve njihove letove radi inspekcije. U nedjelju otkazali su 230 letova.
Panamski prijevoznik Copa Airlines u subotu je priopćio da je privremeno prizemljio 21 zrakoplov 737 MAX 9, dodavši da "očekuje da će ih "sigurno i pouzdano vratiti na raspored letova u roku od iduća 24 sata". Očekuju se kašnjenja i otkazivanja, dodali su.
Na kraju rujna United Airlines imao je u floti 26 zrakoplova tipa Boeing MAX 9, ali ih koristi u dvije različite konfiguracije.
FlyDubai priopćio je u nedjelju da se uredba američkog regulatora ne odnosi na njihova tri zrakoplova Boeing 737 MAX 9.
Zrakoplovna kompanija Turkish Airlines izvijestila je u nedjelju da je povukla iz prometa pet zrakoplova radi inspekcije.