Nakon što je Agrokor Ivice Todorića zaključio najveću transakciju u regiji u njezinoj novijoj poslovnoj povijesti kupivši trgovački lanac Mercator u lipnju za više od pola milijarde eura, uslijedili su svi pravni koraci za uklapanje slovenske kompanije u hrvatski koncern. Agrokor je kupnjom Mercatora sebi prvi put osigurao ulazak na tržište maloprodaje u Sloveniji te snažno proširio operacije na tržištima regije (prvenstveno u BiH i Srbiji). Problem se, međutim, pojavio u Hrvatskoj gdje Agrokorov Konzum već ima ogromnu prevlast na tržištu zbog čega je Agencija za tržišno natjecanje (AZTN) koncernu Ivice Todorića odobrila uvjetnu koncentraciju za preuzimanje Mercatora Hrvatska. To podrazumijeva vrlo stroge mjere kojih se Agrokor mora pridržavati u narednim godinama, a odnose se na dosadašnje dobavljače Mercatora H
Nakon što je u kolovozu održana prva skupština dioničara Mercatora pod kapom Agrokora, postavljen novi Nadzorni odbor te provedene ostale pravne procedure, u Hrvatskoj su na terenu krenule dvije stvari: oglašena je prodaja 96 dućana kojih se Agrokor mora riješiti (o čemu je tportal u više navrata pisao) dok su Mercatorove trgovine već dobrim dijelom preimenovane u Konzume. Upućeni u proces kažu nam da je 'deal' napravljen na sljedeći način: Mercator je Konzumu dućane dao u najam.
'Munjevita brzina kojom je Agrokor izveo ovu akciju pretvaranja dućana Mercatora H u Konzume sve je iznenadila, ponajprije nadležne u AZTN-u. S obzirom na obaveze prema dobavljačima Mercatora Hrvatska, pitanje je kako će sada Agencija snimati situaciju kada se sva roba sliva na centralno skladište Konzuma', kaže nam jedan od dobavljača koji je želio ostati anoniman.
Povjerenik – John Gašparac iz PwC-a
Tportal doznaje da je predsjednik Vijeća AZTN-a Mladen Cerovac u čudu kako će se sada pratiti krši li Agrokor mjere koje su mu propisali. Žustra reakcija Agrokora u pretvaranju dućana Mercatora u Konzume zatekla je i Johna Gašparca, konzultanta PricewaterhouseCoopersa Hrvatska koji je imenovan za povjerenika za praćenje procesa na razdoblje od tri godine, doznajemo iz neslužbenih kanala.
Iako smo mu postavili detaljna pitanja, Gašparac nam je poslao štur odgovor: 'Kao povjerenik postupamo u skladu sa zakonom i poduzimamo radnje u okviru rješenja AZTN-a o uvjetnoj dopuštenosti koncentracije Agrokora i Mercatora te Ugovora o mandatu povjerenika koji je odobrila Agencija. Odgovorni smo za praćenje provedbe mjera kako bi se otklonili negativni učinci spomenute koncentracije na tržišno natjecanje u Hrvatskoj kao i za podnošenje izvještaja Agenciji, na način i unutar rokova određenih od strane Agencije.'
Tportal doznaje neslužbeno i kako je do AZTN-a već stiglo niz pitanja od dobavljača na ovu temu. Mladen Cerovac nas je u odgovorima upozorio da je još rano donositi zaključke.
'Inicijalno izvješće PwC-a bit će dostavljeno Agenciji krajem ovoga tjedna. Nakon što ga zaprimimo i analiziramo, izvijestit ćemo javnost prihvaćamo li ga te iznijeti njegove najvažnije elemente', rekao je Cerovac napominjući da izvješće mora sadržavati sve podatke koji su potrebni za praćenje mjera koje je naložila Agencija, ali i prigovore trećih osoba koje su zahvaćene ovim poslom.
Pojačavanje Agrokorovih brendova
Što se pak tiče postupnog gašenja brenda Mercator u Hrvatskoj, u Agenciji nam objašnjavaju da je to stvar ugovornog odnosa između dviju tvrtki te da to ne utječe na izvršenje onoga što je propisano Agrokoru. Dakle, Agenciji je svejedno kako se dućan zove sve dok se u razdoblju od jedne, tri ili pet godina provode mjere koje je propisala.
A riječ je o nizu mjera: primjerice najzastupljeniji dobavljači Mercatora H moraju zadržati svoje uvjete i prisutnost na polici, a po isteku godine dana ne mogu dobiti uvjete lošije od konkurencije u Konzumu.
Usto, na policama Konzuma mora biti najmanje 30 posto mjesta na polici rezervirano za najmanje tri tvrtke koje su konkurenti Agrokorovih povezanih firmi, primjerice poput Jamnice, Zvijezde ili Leda…
Tportal je početkom ovoga tjedna obišao bivši Mercator u Vukovarskoj ulici u Zagrebu koji je nedavno pretvoren u Konzum. Golim okom svaki kupac vidi snažan upliv proizvoda koji dolaze iz Agrokorovih kompanija od Zvijezdina ulja, Jamnice ili PIK-a Vrbovec. Usto, svoje prisutnost na policama pojačali su Agrokorovi strateški partneri poput Francka ili Saponije.
S druge strane, izvori bliski Mercatoru H nas upozoravaju da su svi ti objekti pretvaranjem u Konzume živnuli, postali popunjeniji i jako dobro posluju. S obzirom na činjenicu da je Mercator H muku mučio zadnjih par godina s likvidnošću, upitno je čak u jednom trenutku bilo i plaćanje dobavljačima.
Agrokor: Sve radimo po propisu
O tome kako ispunjavaju mjere koje im je propisao AZTN te kako uopće razlikuju dobavljače Mercatora H i Konzuma u trenutku kad se gotovo sva roba sliva na jedno skladište, iz Agrokora su nam poručili:
'Cjelokupna integracija poslovnih aktivnosti Mercatora i Konzuma u skladu je s mjerama AZTN-a. AZTN će o tome biti izvještavan na način propisan rješenjem Agencije, putem imenovanog povjerenika', kratko su nam poručili ne otkrivajući nikakve detalje.
Inače, prema podacima o poslovanju iz 2013., Mercator je imao 242 dućana različitih formata u Hrvatskoj. Ako se izuzme 96 trgovina koje će biti dezinvestirane, u mreži ostaje 158 objekata. Prema trenutačnim podacima s web-stranice Mercatora H, pod tim je brendom sada 29 trgovina pa se može zaključiti da ih je oko 150 već pretvoreno u Konzum. U sklopu Mercatora Hrvatska posluju i trgovine/brendovi Modiana i Intersport. Iako se kod kupnje u njihovim dućanima dobije račun koji izdaje Mercator H d.o.o., kupca se traži Konzumova kartica lojalnosti.