U šoping centrima nema mira. Hladni rat između vlasnika i zakupaca traje zadnje tri-četiri godine, a sve je više slučajeva gdje se 'pravica' traži i na sudu
Predsjednik Udruge zakupaca Željko Jeger kaže kako se na sudovima trenutno vodi 10-ak postupaka u kojima su trgovci pojedinačno tužili centre zbog nepovoljnih ugovora kojim su vezani.
U svojim tužbama pozivaju se na promijenjene poslovne okolnosti, istim oružjem kojim se u ratu s bankama koristi udruga Franak.
'Dobili smo jednu presudu, istina prvostupanjsku, ali bi ona mogla postati presedan i za druge slučajeve. U još dvije-tri velika je šansa da će sud odlučiti u korist zakupaca. Međutim, sve je to jedna velika kocka jer ne postoji sudska praksa na tom području ni uređeni zakoni. Ono što više ohrabruje je mišljenje odvjetničkih ureda i nekih državnih institucija kako su naši ugovori s trgovačkim centrima gotovo robovlasnički', naglašava Jeger.
Koje su točno šoping centre tužili, nije htio otkriti jer smatra da u ovom trenutku time ne bi učinio dobro ni zakupcima ni centrima.
Zakupcima smeta što nemaju nikakav utjecaj na poslovnu politiku centra usprkos tome što plaćaju menadžment i marketing. Najamnine su, ističe Jeger, prevelike – kreću se od 29 do 35 eura – za trenutačni promet. U slučaju da požele izaći iz centra čekaju ih rigorozni penali.
'Tragedija zakupaca je da samo oni imaju obaveze, dok uprava centra za ništa ne odgovara. U svojim troškovima prema ugovoru mi plaćamo velike iznose za stavku njihovih plaća. U pojedinim centrima u Zagrebu na godišnjoj razini to iznosi 700.000 do 900.000 eura. To su užasni iznosi koji nemaju veze s njihovim realnim plaćama. Kad bi htjeli, samo na tome bi mogli skinuti veliki teret s naših leđa', objašnjava Jeger.
Očekuje kako će se ulaskom Hrvatske u EU vlast morati pozabaviti sa situacijom u trgovačkim centrima. Trenutačno, bez obzira na brojna upozorenja zakupaca i kucanja na vrata raznih institucija, država sve to ignorira.
'Mnogo toga će se morati mijenjati. U EU-u je sve regulirano. Jedna od prvih stvari bi trebala biti sniženja. Ministarstvo financija mora odrediti točne zakonske rokove kad idu sniženja. Kod nas ona u šoping centrima praktički traju šest mjeseci. I to je uredu ako imate dobru maržu i razlike u cijenama, ali toga nema. Zakupce trgovački centri stalnim sniženjima guraju u sve veće probleme', tvrdi Jeger.
Trgovce je dodatno uzdrmao pad prometa u prvom polugodište ove godine. U odnosu na lani, kaže Jeger, promet je manji za 10-ak posto, i to prvenstveno zbog lošeg vremena.
'Izgleda da je i Bog protiv nas. Već u veljači i ožujku imali smo pripremljenu proljetnu i ljetnu robu, ali ako vani pada snijeg, nitko ništa od toga ne kupuje. Konstantno je ružno vrijeme. Treba nam barem dva tjedna da se promet pokrene i ljudi izađu iz debelih kaputa i zimskih cipela', žali se Jeger.
Što se tiče prometa po pojedinim šoping centrima, trenutačno u Zagrebu najbolje rade City Centar one West i Arena centar
'Oni su za koplje iznad svih. Najveće razočarenje je Avenue Mall. Konstantno mu pada promet, konstantno ima prazne prostore i non-stop se preuređuje. Bojim se da se neće zaustaviti njegov pad. Dobar dio kupaca je otišao u Arena centar', kaže Jeger.
Kad se gleda Hrvatska, najveće nezadovoljstvo zakupaca je riječkim ZTC-om.
'Nalazi se na sjajnoj lokaciji i ima veliku perspektivu, ali problem je menadžment koji će, ako nastavi trenutačnu politiku. uništiti centar. Idući tjedan imat ćemo veliki miting na kojem ćemo razgovarati s vlasnikom. Nešto ćemo se morati dogovoriti ili ćemo poduzeti radikalnije mjere', odlučan je Jeger.