dolazi liberalizacija

Stiže novi zakon o taksijima - istražili smo što će donijeti vama, a što taksistima

17.11.2017 u 06:40

Bionic
Reading

Tržište taksija će se prema prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu dodatno liberalizirati: Cijenu usluge prijevoznici će određivati sami, a isto tako će birati i sredstvo naplate vožnje i hoće li to biti taksimetar ili aplikacija. Iako prijedlog novog zakona još nije objavljen, doznaje se da Uberu neće biti dopušteno da se registrira kao poseban oblik prijevoza

Prijedlog zakona ide u javnu raspravu 1. prosinca, ona će trajati mjesec dana, a trebao bi biti donesen do početka sljedeće turističke sezone, odnosno oko Uskrsa iduće godine, doznaje se u Ministarstvu prometa, u kojemu procjenjuju da će nesumnjivo izazvati mnogo reakcija sadašnjih taksista kojima se temeljito mijenja način poslovanja.  

Najviše spora moglo bi biti upravo oko načina naplate jer će prijevoznicima biti dopušteno da biraju između aplikacije i taksimetra. U Ministarstvu kažu kako u 21. stoljeću nisu mogli ići na princip zabrane, ali i kako je istraživanje javnog mnijenja pokazalo da se 85 posto ispitanika izjasnilo za aplikaciju. Uberu, kako se doznaje, nije udovoljeno da se registrira kao poseban oblik prijevoza.

Procjenjuje se da će se liberalizacijom tržišta usluga taksija najmanje udvostručiti broj taksista, kojih je sada oko 3000, što je premalo za Hrvatsku kao turističku zemlju. Očekuje se da će primjenom novog zakona pojeftiniti ta usluga, što veseli krajnje korisnike, koji će na raspolaganju imati i više taksija te više mogućnosti odabira platformi koje će moći koristiti. 

Budući taksisti koji nemaju valjane licence morat će imati najmanje 21 godinu i dobar ugled, što uz ostalo znači da neće moći taksirati ako su bili pravomoćno kažnjavani, odnosno ako su u zadnje dvije godine platili kazne u vrijednosti većoj od 25.000 kuna. Budući pravilnik propisat će i starost taksija, a postojeći taksisti sa svojim licencama mogu poslovati još pet godina. Uvodi se i nova početna kvalifikacija za vozača koja će biti samo za taksi. Budući taksisti polagat će teorijski ispit, a ukida se obveza trogodišnje stručne škole.  

Novost je i to da će jedinice lokalne samouprave morati izdavati dozvole za obavljanje usluge taksija na svom području svim vlasnicima licence, a ne, kao dosad, samo onima sa svog područja. To znači da će netko iz kontinentalne Hrvatske moći legalno taksirati po obali.  

Cijena dozvole pritom neće smjeti premašivati 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja izdaje dozvolu. Novost je i da će taksisti koji, recimo, prevoze putnika iz Zagreba do Velike Gorice novog putnika moći pokupiti i tamo.    

Uber je stigao i u Rijeku Izvor: Pixsell / Autor: Nel Pavletić

Upitali smo Uber kako komentira novi prijedlog zakona, koji još službeno nije objavljen, na što kažu: 'Načini na koje se ljudi kreću gradom mijenjaju se diljem svijeta, zato se nadamo da će vlasti prepoznati potrebu za regulativom koja će koristiti hrvatskim građanima, gradovima i gospodarstvu. Prijedlog novog Zakona o cestovnom prometu još nismo vidjeli te ćemo ga detaljno moći komentirati kada ga pročitamo, no pozdravljamo dosadašnje napore za uređenje tržišta prijevoza osobnim automobilom.' 

Tportal doznaje da je Uber svoje prijedloge prezentirao Ministarstvu u sklopu radne skupine te kako su naglasili da je važno da se u novoj regulativi uvede posebna kategorija za predugovoreni prijevoz putnika koja će omogućiti korištenje novih tehnologija na tržištu, što je u skladu s preporukama Europske komisije. Također, predložili su ukidanje dvostrukog licenciranja na razini države i gradova. 

  • +12
Prosvjed taksista protiv Ubera ispred zagrebačke zračne luke Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Dio zakonskih izmjena koji je iscurio oduševio je pak Cammeo grupu. U tom prijevozniku napominju da prijevoz mora biti dostupan kao i pitka voda, zbog čega su od prvog dana poslovanja zagovarali slobodno i otvoreno tržište na kojem bi se konkurenti natjecali kvalitetom usluge, a ne privilegiranim položajem. 

'Pozitivna reforma zakona koji uređuje prijevoz taksijem je nužna te se nadamo da će zakon biti donesen u najkraćem mogućem roku. Ipak, s obzirom na to da još uvijek ove informacije nisu uobličene u konkretan nacrt zakona, kao i da još uvijek cjelokupan tekst nije javan, nismo u mogućnosti detaljno i u potankosti analizirati novi prijedlog', poručuju u Cammeu. 

Što hitniju prezentaciju i izglasavanje novog zakona traže i u Udruženju davatelja taksi usluga pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. 

  • +14
Prosvjed taksista u Zagrebu Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

'Prema informacijama kojima raspolažemo, prijedlog novog zakona uvelike je prihvatio prijedloge koje je Udruženje davatelja taksi usluga pri Hrvatskoj gospodarskoj komori uputilo kao stručna sudionica radne podskupine za izradu Nacrta prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu', poručuju iz Udruženja.

Kažu da će povećanje sigurnosnih standarda, odnosno određivanje starosti automobila i dobi vozača, kao i smanjivanje administrativnog opterećenja za poduzetnike, uvijek podržati, baš kao i olakšavanje pristupa u djelatnost za nove poduzetnike smanjivanjem cijene prvenstveno nižom cijenom izdavanja dozvola. 

  • +18
Uber u većini zemalja Europske unije nije dočekan s oduševljenjem (taksista) Izvor: Cropix / Autor: Bruno Konjevic / CROPIX

'Taksisti u cijeloj Europi određuju cijenu usluge prema taksimetru koji baždari (provjerava) neovisno tijelo, stoga smo mišljenja da bi se europska praksa trebala primijeniti i u Hrvatskoj. Očekujemo da novi prijedlog zakona, jer su ovo tek smjernice, bude predstavljen i donesen u najkraćem mogućem roku', kaže predsjednik Udruženja davatelja taksi usluga Petar Dragić te dodaje: 

'S druge pak strane, prošle dvije godine suočeni smo s nelegalnom konkurencijom koja je u tom periodu postala tržišni lider, unatoč poslovanju koje je ocijenjeno nezakonitim od pravosudnih institucija. Nadamo se da će se kroz postupak javnog savjetovanja i saborske rasprave ove, za sada pozitivne, smjernice poboljšati te da će se ispraviti oni nedostaci predloženog zakona za koje struka utvrdi da su štetni.'