DUGOROČaN PROGRAM

Sve na jednom mjestu: Deset ključnih promjena koje donose nova pravila u zaštiti potrošača

19.03.2021 u 15:48

Bionic
Reading

U mjesecu u kojem obilježavamo Dan prava potrošača svjetlo dana ugledao je Nacionalni program zaštite potrošača od 2021. do 2024. godine, a predviđa zaoštravanje borbe protiv nepoštenih trgovaca i lakše ostvarivanje prava prevarenih građana. Izdvojili smo deset ključnih novosti koje bi trebale olakšati život potrošača

Vladin strateški dokument za unapređenje zaštite potrošača usmjeren je na učinkovitiji nadzor nad tržištem te bolju informiranost i educiranost potrošača. ‘Prijedlogom su previđene zakonodavne promjene na nacionalnoj razini, uzimajući u obzir iskustvo pandemije Covida-19 te jačanje digitalnog tržišta u Hrvatskoj’, naglasio je ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić, čije je Ministarstvo izradilo spomenuti nacionalni program.

Između ostaloga, nova zakonska regulativa donosi proširivanje liste poslovnih praksi koje se u svim okolnostima smatraju nepoštenim, stroža pravila za trgovce u pogledu obavještavanja potrošača te pojednostavljenje postupaka za ostvarenje prava potrošača na obeštećenje.

U nastavku donosimo deset ključnih promjena koje bi trebale osigurati učinkovitiju zaštitu potrošačkih prava.

1. Zabrana prodaje proizvoda istog naziva, ali različite kvalitete

Izmjenama odredbi o nepoštenoj poslovnoj praksi zabranit će se praksa da se određeni proizvodi koji se prodaju na hrvatskom tržištu razlikuju, bilo sastavom, bilo nekim drugim značajkama, od proizvoda koji se prodaju u drugim državama članicama dok se pri oglašavanju, kao i u prodaji, navodi da je riječ o identičnim proizvodima. Istraživanje koje je europarlamentarka Biljana Borzan provela u suradnji s Hrvatskom agencijom za hranu pokazalo je da je čak trećina proizvoda na hrvatskom tržištu lošija od onih na njemačkom, a posebno su zabrinjavajući primjeri bili Hippove dječje hrane, koja je u Hrvatskoj bila manje zdrava, ili hrenovki Wudy, koje u Hrvatskoj uopće nisu imale mesa, za razliku od njemačkog proizvoda.

2. Jačanje zaštite u internetskoj trgovini

Uvode se strože obveze informiranja za pružatelje internetskih trgovina (tzv. platforme) poput Amazona, putem kojih više trgovaca prodaje robe i usluge. Vlasnici takvih platformi morat će jasno informirati potrošače o tome je li treća strana koja nudi robu, usluge ili digitalni sadržaj trgovac u smislu potrošačkog zakonodavstva ili ne, i to na temelju izjave koju daje prodavatelj. Osim toga, potrošače će se informirati o tome tko snosi obveze vezane za konkretan ugovor sklopljen posredstvom pružatelja internetskih tržišta, odnosno dijele li se obveze između prodavatelja i konkretnog pružatelja internetskih tržišta. Te bi informacije trebale biti pružene na jasan i razumljiv način, a ne samo u općim uvjetima poslovanja ili sličnim ugovornim dokumentima, već i na druge dostupne načine.

3. Jednostavniji postupak za ostvarenje prava na obeštećenje

U zakon će biti implementirana direktiva EU parlamenta i vijeća o predstavničkim tužbama za zaštitu kolektivnih interesa potrošača, kojom se omogućava da se istim zahtjevom ne samo utvrde povrede prava potrošača, već da se tim zahtjevom traži obeštećenje oštećenih potrošača. Tako bi se izbjegla praksa dugogodišnjeg sudovanja kao u slučaju ‘Franak’, u kojem svaki oštećenik, nakon što je u kolektivnoj tužbi utvrđena povreda prava potrošača od banaka, mora izboriti odštetu u parnici protiv banke.

4. Nova pravila za komentare i ocjenjivanje proizvoda

Po novom zakonu, trgovci koji objavljuju komentare i recenzije kupaca na proizvode morat će jasno istaknuti jesu li oni zaista isprobali proizvod te moraju naznačiti jesu li platili kupcima za njegovo ocjenjivanje. Također, trgovcima će se zabraniti uklanjati negativnih ocjena i komentara.

5. Stroža pravila za oglašavanje sniženja

Trgovci će morati prilikom najave sniženja jasno naznačiti koja je bila cijena proizvoda u razdoblju 30 dana prije sniženja. Proteklih godina bilo je dosta prigovora potrošača da su se nekoliko dana prije sniženja cijene podizale pa da su se onda na dan sniženja snižavale te je to na neki način bilo zavaravanje potrošača.

6. Povećanje novčanih kazni za zavaravajuće poslovne prakse u online okruženju

Tijekom pandemije Covida-19 zabilježeni su brojni slučajevi zavaravajuće poslovne prakse u online okruženju, osobito vezane za zavaravanje o obilježjima proizvoda koji se nude. Kako je riječ o prekršajima s prekograničnim elementom koji utječu na prava mnogobrojnih potrošača u državama članicama, pokazalo se da trenutno propisane novčane kazne nemaju dovoljan odvraćajući učinak. Iz tog razloga za raširene povrede prava potrošača koje se odnose na više država članica EU-a novčane kazne će se određivati u određenom postotku ukupnog godišnjeg prometa trgovca.

  • +6
Uvode se stroža pravila za oglašavanje sniženja Izvor: Pixsell / Autor: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

7. Uvođenje ‘prava na popravak’

Potrošači se u posljednje vrijeme sve više suočavaju s problemima nepriznavanja prava vezanih za materijalni nedostatak stvari, jamstva, kao i zbog sve kraćeg vijeka trajanja proizvoda, nedostupnosti servisa, dugotrajnih procedura popravaka i slično. U skladu s ciljevima Europskog zelenog plana i razvoja kružnog gospodarstva, predviđene su mjere jačanja položaja potrošača u smjeru uštede troškova održavanja i popravaka proizvoda. Novim pravilima osigurat će se da potrošači u trenutku kupnje dobiju pouzdane i relevantne informacije o proizvodima, uključujući informacije o životnom vijeku proizvoda, dostupnosti usluga popravka, rezervnih dijelova, kao i priručnika za popravak. Između ostalog, predviđa se uvođenje elektroničke putovnice za proizvode koja bi mogla pružiti informacije o podrijetlu, sastavu, mogućnostima popravka i rastavljanja proizvoda te rješavanju problema s prestankom životnog vijeka proizvoda.

8. Poboljšanje informiranja potrošača o hrani

U okviru nove Strategije 'Od polja do stola', Europska komisija predložit će usklađeno obvezno označavanje nutritivne deklaracije na prednjoj strani pakiranja hrane, što će doprinijeti zdravijem i kvalitetnijem životu, a i smanjenju troškova u zdravstvu. Također, radi velikog interesa potrošača za informacije o podrijetlu hrane, proširit će se obvezno označavanje zemlje ili mjesta podrijetla te precizirati odredbe o označavanju roka trajanja hrane.

9. Mjere zaštite tijekom procesa uvođenja eura

Velika pažnja u provedbi Nacionalnog programa posvetit će se mjerama koje će biti upotrijebljene za zaštitu potrošača tijekom procesa uvođenja eura kao zakonskog sredstava plaćanja. S obzirom na bojazan građana da će uvođenje eura dovesti do povećanja cijena i smanjenja životnog standarda, posebna pažnja posvetit će se informiranju potrošača o promjenama koje dolaze s ciljem zaštite od neopravdanog povećanja i neispravnog preračunavanja cijena.

10. Borba protiv nepoštenih poslovnih praksi na internetu

Posebna pažnja posvetit će se suzbijanju proširenih poslovnih praksi na internetu koje karakterizira pružanje lažnih informacija (lažne ‘besplatne’ ponude, lažne tvrdnje o izlječenju, lažne ponude nagrada i poklona, lažne ‘posebne’ prednosti) ili izostavljanje važnih informacija.