Katar je u Svjetsko nogometno prvenstvo uložio daleko više od svih dosadašnjih organizatora, a sada stižu prve procjene financijskih efekata tog ulaganja. Stručnjaci upiru prst u nekoliko gospodarskih sektora koji će najviše profitirati od nogometne groznice
Svjetsko prvenstvo u nogometu 2022. u Katar će donijeti otprilike 6,5 milijardi američkih dolara prihoda, premašivši prethodni rekord od 5,4 milijarde američkih dolara sa Svjetskog prvenstva u Rusiji 2018.
Zahvaljujući turniru koji se održava jednom u četiri godine, procjenjuje se da će katarski BDP porasti za 4,1 posto u 2022., a sam turnir mogao bi ukupno donijeti do 20 milijardi američkih dolara gospodarstvu te zemlje.
Uz prihode za koje se očekuje da će nadmašiti sve prethodne rekorde, mnogi poslovni sektori ubiru ogromne profite od ovog Svjetskog prvenstva. Jumpstart je procijenio na koji način četiri glavna poslovna sektora zarađuju na nogometnoj groznici.
Turizam i infrastruktura
Turizam i infrastrukturna industrija nedvojbeno su najveći dobitnici Svjetskog nogometnog prvenstva. Događaj je to koji je putovanjima i turizmom najviše doprinio BDP-u regije Vijeća za suradnju arapskih zemalja Zaljeva (GCC), čiji su članovi Bahrein, Katar, Kuvajt, Oman, Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati.
Procjenjuje se da će prvenstvo turističkom sektoru GCC regije donijeti do četiri milijarde američkih dolara prihoda, od čega će najveći dio ostvariti Katar. Katarski turistički sektor postojano se oporavlja od utjecaja covida, a zemlja želi prihode od turizma podići na 12 posto BDP-a do 2030. godine.
Kako bi se prilagodio priljevu turista, Katar je od 2010., kada je dobio domaćinstvo Svjetskog prvenstva, uložio oko 220 milijardi dolara u infrastrukturu. Uz izgradnju najmodernijih stadiona, uložio je u moderan sustav podzemne željeznice, nove hotele, odmarališta i četvrti unutar glavnog grada Dohe, a povećao je i kapacitete zračne luke.
Svjetsko prvenstvo dovelo je do procvata hotelskog biznisa. Procjenjuje se da će Katar zbog turnira posjetiti oko 1,5 milijuna turista. Zbog povećane potražnje za smještajem i restoranima uoči Svjetskog prvenstva izgrađeno je oko 150 novih hotela, a očekuje se da će posao nastaviti rasti i nakon SP-a.
Prema izvješću globalne konzultantske kuće za nekretnine Knight Frank, do 2025. hotelska industrija u Katru mogla bi zabilježiti rast od 89 posto, na više od 56.000 hotelskih soba, što će koštati više od sedam milijardi dolara. 'Iako u Dohi vlada opipljivo uzbuđenje za vrijeme Svjetskog prvenstva, za sektor ugostiteljstva najbolji dani tek dolaze', smatra direktor Knight Franka, Faisal Durrani.
Hoteli u Katru već se pripremaju za priljev gostiju nakon Svjetskog prvenstva, a mnogi povećavaju svoje kapacitete ili otvaraju nove objekte. Ti će novi hoteli i u nadolazećim godinama služiti kao dodatni izvor prihoda za gospodarstvo.
Maloprodaja i e-trgovina
Među svim zaljevskim zemljama, očekuje se da će Katar u 2022. imati najveći rast maloprodaje - na 18,5 milijardi dolara, s povećanjem od 36 posto na godišnjoj razini. Milijuni posjetitelja koji dolaze u zemlju zbog Svjetskog prvenstva značajno će potaknuti potrošnju.
Kako bi se zadovoljila sve veća potražnja, potrebno je više maloprodajnog prostora, uključujući sve vrste prodavaonica - od trgovina mješovitom robom i specijaliziranih trgovina do suvenirnica koje prodaju rekvizite za Svjetsko nogometno prvenstvo.
Telekomunikacije i mediji
Više od tri milijarde nogometnih navijača diljem svijeta prikovano je za televizijske ekrane tijekom prvenstva u Katru. To pruža zlatnu priliku tvrtkama u industriji medija i zabave da iskoriste nogometnu groznicu.
Osim što su TV mreže plaćale najviše dolara za prava emitiranja, predviđa se da će sponzori uložiti rekordno visok iznos novca (do 1,72 milijarde američkih dolara) u oglašavanje tijekom tog događaja kako bi se borili za pozornost gledatelja. Taj broj bi u stvarnosti mogao biti još veći.
Od početka turnira podaci pokazuju da su kineske tvrtke najveći sponzori s utrošenih 1,4 milijarde američkih dolara. Wanda Group, Hisense Group, Vivi i Mengniu četiri su službena kineska sponzora SP-a.
Prema ranijim podacima, prava na televizijske prijenose donijela su oko polovice FIFA-ine zarade, s dodatnih 26 posto od marketinških prava.