U emisiji Poligraf Hrvatskog radija ministar prometa Oleg Butković, čelnik sindikata Mijat Stanić i prometni stručnjak Ivan Dadić raspravljali su o uvođenju vinjeta, monetizaciji autocesta, stanju u HAC-u i prometnoj infrastrukturi
Ministar Butković naglasio je da treba odmah prionuti na restrukturiranje državnih prometnih tvrtki jer su njihovi dugovi oko 5,5 milijardi eura, pri čemu do 2020. dolazi 5,2 milijarde eura na naplatu, od čega samo ove godine 1,1 milijardu eura. Kritizirao je odluku vlade Zorana Milanovića iz 2012. kojom je iz naknade od 60 lipa po litri goriva za autoceste 40 lipa prebačeno željeznici i najavio vraćanje 20 lipa u sustav autocesta kako bi se lakše vraćali krediti.
Kada je riječ o uvođenju vinjeta za autoceste, Butković se založio za njihovo uvođenje, ali je rekao da prije konačne odluke treba izraditi analizu troškova i koristi. 'Pričekajmo još desetak, petnaest dana da imamo prve brojke i onda ćemo donijeti odluku', poručio je Butković.
Navode o cijenama vinjeta nije želio komentirati jer je još rano za to, no obećao je da će se voditi računa o tome da cijena vinjete prati standard građana. Dodao je da su prednosti uvođenja vinjeta povećanje iskoristivosti autocesta i sigurnosti prometa te smanjenje troškova održavanja ostalih cesta. U prilog uvođenju vinjeta ide i smanjenje transportnih troškova, smanjenje negativnog utjecaja na okoliš, povećanje cijene zemljišta uz autocestu i oživljavanje gospodarske aktivnosti.
Mijat Stanić oštro se usprotivio uvođenju vinjeta, naglašavajući da sve mediteranske turističke zemlje imaju naplatu putem naplatnih kućica. 'Ukoliko bismo htjeli povećati prihode vinjetama, a smanjiti cijene hrvatskim građanima, ta matematika ne drži vodu - netko drugi bi to trebao platiti', rekao je Stanić. Uvjeren je da bi razliku u cijeni tada trebala pokrivati država. Stoga se zalaže za poboljšavanje primjene ENC-a i što lakšu dostupnost građanima, uz postupni prelazak na GPS uređaje.
'U Sloveniji se putem vinjete ubire oko 42 posto prihoda, a ostalo od ručne naplate cestarine, uglavnom za kamione. U Austriji se 75 posto prihoda ubire ručnom naplatom, a mi smo danas na preko 50 posto beskontaktne naplate u Hrvatskoj putem ENC-a', naveo je Stanić. Dodao je i da će vinjete teško proći kod ostalih koncesionara (Zagreb-Macelj, Istarski ipsilon), argumentiravši to činjenicom da u zadnje četiri godine oni nisu željeli prihvatiti ni ENC uređaje.
Kada je riječ o višku radnika u slučaju uvođenja vinjeta, Stanić je rekao da to neće biti problem. 'Postoji velik interes za odlazak i nemamo puno radnika koji bili višak u takvom slučaju', rekao je Stanić.
Ivan Dadić smatra da je nužno uvesti vinjete, a sve u cilju povećanja prometa na autocestama. 'To će kao posljedicu odmah imati povećanje BDP-a za 0,5 posto, a dugoročno bi se BDP povećao za jedan posto godišnje, zahvaljujući većem korištenju autocesta', rekao je Dadić. Naveo je primjer Austrije u kojoj se uz autoceste nalazi čitava logistička industrija, čime se smanjuju transportni troškovi. Procjenjuje da bi se uvođenjem vinjeta dugoročno uz autoceste otvorilo barem 20.000 mjesta zbog razvoja logističke industrije.
Dadić predlaže da se za vinjete od 10 dana plaća 15 eura, za mjesec dana 50 eura, a za godinu dana 150 eura. Za razliku od Stanića, on je uvjeren da bi se uvođenjem vinjeta dugoročno povećali prihodi i značajno smanjili troškovi održavanja sustava, pri čemu se zalaže i za privatizaciju tvrtke za održavanje autocesta (HAC-ONC).
Kada je u pitanju ideja monetizacija autocesta, ministar Butković ju oštro odbacuje. Isto tako najavio je sastanke s privatnim koncesionarima kako bi se što lakše pronašao kompromis ukoliko se Vlada odluči na uvođenje vinjeta.