Predsjednik SAD-a Donald Trump uveo je sveobuhvatne carine od 25 posto na sav čelik i aluminij uvezen u Sjedinjene Američke Države. Ovaj potez prijeti povećanjem cijena širokog spektra potrošačkih i industrijskih proizvoda za Amerikance
Ovo je najnoviji korak u Trumpovu višestranom trgovinskom ratu, čiji je cilj ispravljanje uočenih trgovinskih neravnoteža i poticanje domaće proizvodnje, piše CNN.
Nekoliko sati prije objave novih carina Trump je povukao prijetnju o udvostručenju carinskih stopa na čelik i aluminij iz Kanade, a koja je najveći američki dobavljač tih metala. Umjesto toga, odlučeno je da će se na kanadski čelik i aluminij primjenjivati standardna stopa od 25 posto.
'Moglo bi rasti i više', izjavio je Trump u utorak na događaju koji je organizirao Business Roundtable, komentirajući nove carine. 'Što više raste, to je vjerojatnije da će tvrtke preseliti proizvodnju u SAD.'
Trump je odustao od prijetnje o povećanju carina na kanadski čelik i aluminij nakon što je premijer Ontarija Doug Ford pristao pauzirati dodatne naknade za električnu energiju američkim kupcima.
Ford i američki ministar trgovine Howard Lutnick najavili su sastanak u četvrtak, na kojem će sudjelovati i kanadski ministar financija Dominic LeBlanc. Tema sastanka bit će novi pregovori o sporazumu o slobodnoj trgovini, poznatom kao USMCA.
Uvođenje carina na čelik i aluminij predstavlja prvi slučaj u Trumpovu drugom mandatu da se one primjenjuju na sve zemlje.
Trump 2.0: Prva svjetska eskalacija carina
Prije srijede Trump je u ovom razdoblju uveo carine koje su se odnosile isključivo na Kinu, Meksiko i Kanadu. U slučaju Meksika i Kanade, tvrtke mogu izbjeći plaćanje carina do 2. travnja ako se pridržavaju pravila dogovorenih USMCA-om.
Neposredno prije nego što su carine stupile na snagu, australski premijer Anthony Albanese kritizirao ih je kao 'posve neopravdane' i 'protivne duhu trajnog prijateljstva naših dviju nacija'. Ipak, naglasio je da Canberra neće uvesti recipročne namete.
'Carine i rastuće trgovinske napetosti oblik su ekonomskog samoozljeđivanja i recept za sporiji rast te višu inflaciju', izjavio je Albanese. 'Zbog toga Australija neće uvesti recipročne carine Sjedinjenim Državama.'
Carine od 25 posto na čelik, koje su uvedene tijekom Trumpove prve administracije i nastavljene za vrijeme mandata bivšeg predsjednika Joea Bidena, dovele su do preusmjeravanja američkih uvoznika na druge izvore.
Međutim Bidenova administracija omogućila je izuzeća od carina za američke saveznike, uključujući Kanadu, Meksiko, Japan i Južnu Koreju. Trumpova nova odluka ukida ta izuzeća i uvodi carine na uvoz čelika iz svih zemalja bez iznimke. Isto vrijedi za aluminij, pri čemu se carinske stope povećavaju s 10 na 25 posto.
Kina je jedina zemlja čiji će aluminij i čelik biti oporezovani carinama višim od 25 posto zbog toga što je sveobuhvatna tarifa od 20 posto na kineski uvoz već bila na snazi prije srijede, a sada će se dodatno primijeniti carina od 25 posto na čelik i aluminij. Time će ukupna carinska stopa na kineski čelik i aluminij iznositi 45 posto.
Sjedinjene Države uvoze vrlo malo čelika izravno iz Kine, njegova najvećeg svjetskog proizvođača.
Ipak, kineski čelik dolazi na američko tržište kroz posrednike. Dio tog čelika kupuju druge zemlje i potom ga preprodaju u SAD. Također, neki kineski čelik biva pogrešno označen i prodan različitim kanalima.
Od automobila do uređaja – čelik i aluminij kao ključni materijali
Iako je Trumpov cilj nanijeti štetu kanadskom gospodarstvu nametanjem viših carina na čelik i aluminij, ovaj potez nosi rizik i za američko gospodarstvo.
Sjedinjene Države su prošle godine uvezle željeza i čelika u vrijednosti od 31,3 milijarde dolara te aluminija u vrijednosti od 27,4 milijarde dolara, prema podacima američkog Ministarstva trgovine. (Vladini podaci zajedno grupiraju željezo i čelik.)
Kanada je prošle godine bila najveći izvoznik željeza, čelika i aluminija u SAD, pri čemu su Sjedinjene Države iz te zemlje uvezle aluminij u vrijednosti od 11,4 milijarde dolara te željezo i čelik u vrijednosti od 7,6 milijardi dolara.
Što se tiče aluminija, drugi najveći strani dobavljači za SAD su Kina, Meksiko i Ujedinjeni Arapski Emirati. Kada je riječ o čeliku, glavni izvoznici u SAD su Brazil, Meksiko i Južna Koreja, prema prošlogodišnjim trgovinskim podacima.
Aluminij i čelik široko se koriste u proizvodnji brojnih proizvoda te bi uvođenje carina na oba metala moglo značajno povećati cijene za američke potrošače.
Automobili sadrže tisuće kilograma čelika i aluminija
Naprimjer, automobili sadrže stotine, ako ne i tisuće kilograma čelika i aluminija. Iako je Trump izjavio da će njegove 'znatno' više carine na automobile 'zatvoriti' automobilsku industriju u Kanadi, realnost je da bi se ovaj potez mogao negativno odraziti na proizvodnju automobila u SAD-u, s obzirom na to koliko je sjevernoamerički opskrbni lanac u automobilskoj industriji isprepleten.
Osim automobila, mnogi drugi proizvodi također ovise o čeliku i aluminiju, uključujući kućanske aparate, strojeve, infrastrukturu, medicinske uređaje, limenke i dalekovode.