Uoči glavne ljetne sezone i intenzivnijih odlazaka na godišnje odmore o putovanjima domaćih turista, rezultatima predsezone i očekivanjima do kraja godine, agencijskom poslovanju u Hrvatskoj i svojevrsnom 'preslagivanju tržišnog kolača' nakon gašenja Generalturista te cijenama, ponudi i problemima u hrvatskom turizmu, razgovarali smo s Ivanom Pukšarom, direktorom jedne od vodećih hrvatskih putničkih agencija, posebno za domaće tržište, zagrebačkog Kompasa. Ta agencija, prema procjenama, trenutno drži oko 20 posto hrvatskog agencijskog i tržišta organiziranih putovanja, dok je u prodaji aviokarata, iako joj to nije posebna specijalnost, među prve tri u Hrvatskoj
Kako ide ova sezona, je li buking za ljeto bolji ili lošiji od lanjskog, kako je prošla predsezona i što očekujete za jesen?
Zasada smo vrlo zadovolji, posebno zbog činjenice da smo ove godine zahvatili i dio inozemnog tržišta putem više partnera, što do sada nismo baš radili jer smo uglavnom bili orijentirani na domaće tržište, a slijedom toga Kompas je u prvih pet mjeseci ostvario i značajno povećanje prihoda. Domaće tržište nažalost trpi posljedice krize, buking jest nešto veći nego lani, ali kako više nema Generalturista i dobar je dio njegovih putnika 'prišao' Kompasu, realno smo očekivali veće brojke. Domaći putnici zaista odgađaju odluku o kupnji do zadnjeg trenutka, što primjećujemo i po tome da svi avioni i autobusi odu na putovanja dupkom puni, ali se 10 ili 15 dana prije polaska mučimo s odlukom hoćemo li pojedino putovanje otkazati ili ne zbog premalog broja uplata. Lipanj se odlično punio na svim putovanjima, vjerojatno zbog puno blagdana i praznika, ali za Jadran se pritom čekala zadnja prilika, pa i dobra vremenska prognoza.
Zbog toga je vrlo teško procijeniti kako ćemo odraditi punu sezonu, a i zato što svugdje nedostaje kvalitetnih kreveta, koje su stranci rezervirali na vrijeme. Poseban problem je kod stranih grupa za koje se trenutno, pa čak ni u rujnu, ne mogu naći slobodni kreveti u, primjerice, vrlo traženom Splitu i Dubrovniku. To znači i da bi ove godine mogli imati dulju sezonu nego ikada, posebno u srednjoj i južnoj Dalmaciji.
Koji su problemi ove godine, postoji li nešto specifično, ima li stop i/ili overbukinga, kako surađujete s hotelijerima i drugim davateljima smještaja?
Ove godine problemi su uglavnom popunjeni hoteli, posebno Split i Dubrovniku, jer sve grupe žele tamo unatoč višim cijenama hotela, pa je potrebno pravo umijeće da se pronađu slobodni kreveti, i to do polovice listopada. Primjećujemo i povratak Japanaca, povremenog overbukinga u hotelima, ali i privatnom smještaju koji zasad dobro rješavamo. Čini nam se i da je jedan dio stranaca već odustao od Grčke i ove će se sezone preseliti na hrvatske plaže.
Kako se na poslovanje odražava nova veća stopa PDV-a ove godine, jeste li povećavali cijene?
PDV je za nas ostao na razini 10 posto, osim kod autobusnog prijevoza, što je trenutno bolna točka jer sada imamo najskuplji autobusni prijevoz u Europi, što i nas i prijevoznike dovodi u vrlo tešku poziciju. Oni ne mogu podići cijene jer će biti preskupi, stranci nam i tu 'uzimaju posao', a dodatni problem je što, uslijed svega, prijevoznici nemaju novca za obnovu voznog parka, što je nužnost jer strani touroperatori inzistiraju na autobusima mlađim od pet godina. To je zapravo zatvoreni krug iz kojeg možemo izaći samo kad Vlada snizi PDV i na prijevoz i time pruži mogućnost da budemo konkurentni sa stranim prijevoznicima. Cijene, naravno, nismo povećavali, to je u hrvatskom turizmu 'nemoguća misija', pogotovo za domaće kupce koji su postali izuzetno cjenovno osjetljivi i uglavnom prolazi samo ono što je najpovoljnije.
Što onda očekujete u fizičkim, a što u financijskim pokazateljima ove godine?
I u jednom i u drugom nadamo se povećanju pokazatelja od cca 25 posto, što možda zvuči puno, ali pritom imamo u vidu da smo lani poslovali skromno, kao i da na tržištu trenutno imamo jednog igrača manje. Jedna smo od dvije vodeće agencije u outgoingu na tržištu, tj. u organizaciji putovanja za domaće goste i to radimo zaista dobro i kvalitetno. Spremamo se i na konkurenciju koja bi nam uskoro mogla stići iz EU-a kad se maknu sve granice i uvjeren sam da ćemo i u tim novim okolnostima biti spremni zadržati vodeću poziciju na domaćem tržištu i dodatno zahvatiti dio stranih tržišta, posebno Skandinavije i Španjolske, koja nam se trenutno čine najzanimljivija za grupne aranžmane. Ove ćemo godine uslužiti oko 100 tisuća putnika, od čega oko 70 tisuća domaćih, posebno smo skloni korporativnom segmentu, a u poslovanju primjenjujemo i najmodernije online tehnike.
Općenito o tržištu agencija u Hrvatskoj, je li došlo do 'preslagivanja' nakon gašenja Generalturista?
Došlo je do manjih pomaka, ali ništa značajno, pojavila se jedna nova agencija koja je zahvatila dio kupaca Generalturista, a kad se radi o preslagivanju u turizmu, obično je to malo dulji period od najmanje godinu dana, tako da ćemo tek pri kraju godine vidjeti koje su posljedice nestanka Generalturista s tržišta. Osobno mi je žao što su prestali s radom jer je jedan dio kupaca zbog toga stekao nepovjerenje u cijelu branšu, tim više što su bili jedni od lidera na tržištu i naša najstarija agencija. No, tržište se ipak oporavlja i putnici i dalje s razlogom nastavljaju koristiti agencijske usluge.