Bankare specijalizirane za javne ponude dionica (IPO) i prodaju novih dionica ovih božićnih blagdana čeka zasluženi odmor nakon najaktivnije godine od 2007., s obzirom da je vrijednost novih izdanja dionica u svijetu u proteklih 12 mjeseci dosegnula 865 milijardi dolara
Tvrtke su u 2014. naveliko izdavale dionice, iskoristivši to što su ulagači u lovu na veće prinose ponovno skloni rizičnijim investicijama, s obzirom da se kamatne stope u svijetu kreću na rekordno niskim razinama.
Na globalnoj razini u 2014. zabilježeno je tako gotovo 50 posto više tržišnih debija, odnosno prvih izlazaka kompanija na tržišta dionica, pokazali su podaci Thomson Reutersa. Iz tih je podataka vidljivo i da je američko tržište bilo među najuspješnijima za nova izdanja, što se dijelom zahvaljuje rekordnoj ponudi dionica kineskog online trgovca Alibabe u rujnu.
Početne ponude dionica na američkom su tržištu porasle gotovo 57 posto na godišnjoj razini, s prikupljenim iznosom od ukupno 92,4 milijarde dolara, što je najveći iznos od 2000. godine. Na globalnoj razini vrijednost IPO-a dosegnula je ukupno 237 milijardi dolara.
Nakon bombastične prodaje Alibabinih dionica, Saudijska Arabija predvodi s prodajom dionica National Commercial Banka, vrijednih 6 milijardi dolara, što je drugi najveći iznos prikupljen u IPO-u u 2014. U stopu ga slijedi IPO australskog Medibank Privatea, vrijedan 4,9 milijardi dolara.
Općenito gledano, europsko tržište bilo je najaktivnije, s ukupnom vrijednošću izdanja dionica od preko 262 milijarde dolara, u usporedbi s 250 milijardi dolara u SAD-u.
Što se tiče bankara u tome segmentu, dominantnu ulogu zadržao je Goldman Sachs, s ukupno 395 takvih aranžmana, kojima je prikupljeno 76,3 milijarde dolara, unatoč padu njegovog tržišnog udjela na 8,8 posto s lanjskih 11,5 posto. Slijede njegovi konkurenti Morgan Stanley i JP Morgan
362420,363002,363252,359118
Makro, makro, makro
Financijska industrija zaslužna je za petinu izdanja na globalnim tržištima dioničkog kapitala, jer su banke nastojale udovoljiti strožim kapitalnim zahtjevima. Nakon godine s mnogo financijskih ponuda i IPO-a, bankari ipak zaključuju da su uočili da ulagači priželjkuju raznovrsniju paletu u 2015.
To uključuje prodaju dionica povezanu s akvizicijama. Samo jedan od primjera je francuski kabelski operater Numericable koji je prikupio 4,7 milijardi eura prodajom dionica u studenome kako bi lakše financirao preuzimanje Vivendijeva poslovanja s mobilnim mrežama SFR.
No, nakon uspona i padova u 2014., teško da će sve ići glatko u 2015. godini, budući da ulagači vrlo budno prate potencijalni pad inflacije u eurozoni, geopolitička previranja i pad cijena nafte.
Bankari u tome segmentu također se pitaju koliko su američki ulagači i dalje zainteresirani za globalne transakcije u vrijeme dok njihovo gospodarstvo pokazuje znakove oporavka. U BoA Merrill Lynchu podsjećaju da su američki ulagači poduprli mnoge prodaje dionica na inozemnim tržištima, pri čemu su činili više od 50 posto potražnje u nekim transakcijama.
'Mislim da će najveći fokus biti ovdje na američkom tržištu, gdje se gospodarstvo stabiliziralo', kaže Jeff Bunzel, direktor u Deutsche Banku.
Što se tiče azijsko-pacifičke regije, i ona je u međuvremenu zabilježila nagli rast aktivnosti. Pritom je u Australiji zabilježen rekordan IPO, dok je aktivnost na ključnim tržištima u Hong Kongu i Kini naglo porasla nakon što su kineski regulatori nastavili s odobravanjem novih ponuda dionica u toj zemlji.
U tom dijelu svijeta izdanje dionica uvećano je 29,1 posto, na 242,8 milijardi dolara, što predstavlja njihov najveći iznos od 2010. Obujam IPO-a više je nego udvostručen, na 91,4 milijarde dolara, poduprt gigantskom ponudom Alibabinih dionica.