BUNT DRŽAVNIH TVRTKI

U štrajk solidarnosti stupaju i najplaćeniji zaposlenici u zemlji

Bionic
Reading

Kabinskom osoblju i pilotima danas će se u štrajku, u znak solidarnosti, pridružiti i kontrolori leta u Zagrebu i Splitu pa će promet teći usporeno. U Hrvatskoj je oko 250 kontrolora leta i slove kao jedni od najbolje plaćenih radnika u zemlji. Prosječna neto plaća sa svim dodacima, prekovremenim i smjenskim radom kontrolora leta prošle godine bila je 26.000 kuna

Anonimno pismo dijela djelatnika Croatia Airlinesa

'Mi, 'obični zaposlenici' Croatia Airlinesa, koji čine većinu kompanije pokrenuli smo potpisivanje peticije protiv štrajka Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ) i Hrvatskih sindikata prometnih pilota (HSPP). Peticija je pokrenuta jer želimo nastavak poslovanja Croatia Airlinesa i ne želimo postati dio velikog broja nezaposlenih građana u Hrvatskoj. U trenutku kada u Hrvatskoj građani štrajkaju jer ne primaju redovno plaću naši kolege štrajkaju jer im prosječna primanja iznose i do 28 tisuća kuna. Razumijemo da se naši kolege bore za prava, ali ako to znači da za mjesec dana svi nećemo imati gdje raditi, onda to ne podržavamo i ne odobravamo. Oni će uzeti ogromne otpremnine za koje pregovaraju i zaposliti se u drugim zrakoplovnim kompanijama, a mi ćemo ostati na cesti. Ako je nekim kolegama koji rade u Croatia Airlinesu dovoljna plaća od 4.000 i 5.000 kn, a u nekim slučajevima i manje, opravdano se pitamo zašto kolegicama u SKOZ-u nije dovoljna prosječna plaća od 9.500 kn?' - stoji u e-mailu koji su medijima poslali potpisani kao 'obični zaposlenici Croatia Airlinesa' koji su pokrenuli peticiju da se odmah prekine štrajk u kompaniji.

U nedjelju će zbog kašnjenja u isplati plaća štajkati radnici u Zagrebačkom holdingu i ZET-u. Sindikati samo nabrojenih javnih i državnih tvrtki i zagrebačkog gradskog giganta tako će u tjedan dana na ulice izvesti oko 4.000 prosvjednika.

Štrajk solidarnosti sa sindikatima Croatia Airlinesa najavili su i iz Sindikata strojovođa koji će se održati od 12 do 14 sati u teretnom i putničkom prijevozu.

Podsjetimo, piloti i kabinsko osoblje u Croatia Airlinesu štrajkaju drugi dan, a nastavljaju i danas jer sindikalni predstavnici ni jučer nisu uspjeli postići dogovor s Upravom o svojim zahtjevima.

Danas je počeo referendum među članovima sindikata u javnim i državnim službama da bi se ispitala njihova spremnost da sudjeluju o daljnjim akcijama ako Vlada ne ispuni njihove zahtjeve o napuštanju politike rezanja plaća i mjera štednje, vraćanje svih oduzetih i umanjenih naknada, dodataka na plaću i koeficijenata, ukidanje zakona i akata kojima se umanjuje cijena rada u javnim i državnim službama, adekvatno financiranje njihovih djelatnosti i uključivanje sindikata u rješavanje pitanja viška zaposlenih u javnim i državnim službama.

Referendum će trajati tri dana i održat će se u cijeloj zemlji.

Jutarnji list navodi da je najava da će u štrajk solidarnosti stupiti i kontrolori leta izazvala zgražanje u zrakoplovnim krugovima s obzirom na to da ovim potezom kontrolori podržavaju one koji svojim štrajkom smanjuju prihode Hrvatske kontrole zračne plovidbe iz kojih se isplaćuju i njihove plaće. Kontrola zračne plovidbe u državnom je vlasništvu i financira se isključivo naplatom prolaska zrakoplova kroz hrvatski zračni prostor, uslugama kod slijetanja i polijetanja zrakoplova na aerodromima te drugim uslugama. Ukratko, nema letova - nema novca.

U Hrvatskoj je oko 250 kontrolora leta i slove kao jedni od najbolje plaćenih radnika u zemlji. Podaci koje posjeduje Jutarnji list idu tome u prilog.

Prosječna neto plaća sa svim dodacima, prekovremenim i smjenskim radom kontrolora leta prošle godine bila je 26.000 kuna. Prema našim podacima, u srpnju prošle godine minimalna plaća sa svim dodacima i prekovremenima iznosila je 12.600 kuna, a maksimalna čak 60.500 kuna neto, odnosno 107. 800 kuna bruto.

U prosincu je pak minimalna isplaćena plaća sa svim dodacima i prekovremenima iznosila 13.800 kuna, a maksimalna 55.700 kuna neto. Istovremeno, predsjednik Uprave tvrtke ima plaću od 17.000 kuna. Pri tome treba razlikovati zaposlene u oblasnoj kontroli leta koji rade na preletima aviona i koji su najbolje plaćeni i one u prilaznoj kontroli leta koji su najslabije plaćeni.

Zbog težine i stresnosti posla, svaki kontrolor za svog osmosatnog radnog vremena na svaka dva sata rada ima pravo na jedan sat odmora. Tako velike prihode kontrolorima leta omogućuje njihov kolektivni ugovor, koji je sigurno jedan od najboljih u Hrvatskoj i donosi enormne pogodnosti zaposlenicima.

Prema nekim objašnjenjima, ovaj štrajk solidarnosti mogao bi biti samo uvod u mogući 'ozbiljni' štrajk kontrolora ako Uprava pokuša smanjiti prava iz Kolektivnog ugovora. Prema riječima sugovornika Jutarnjeg lista, sindikati su najosjetljiviji na moguća rezanja visine otpremnina.

Prema Kolektivnom ugovoru, otpremnina za kontrolora sa 60 godina starosti i 35 godina radnog staža može iznositi 1.165.000 kuna bruto, a prosjek u tvrtki je 880.000 kuna bruto.