U novoj godini uvode se brojne promjene. No jedna od njih zahvatit će najveći broj ljudi, naročito onih koji često kupuju u trgovinama. Naime kreće obvezna naplata vrlo tankih plastičnih vrećica, kakve se koriste za pakiranje voća i povrća u trgovinama
To je još u rujnu najavila ministrica zaštite okoliša i zelene tranzicije Marija Vučković. 'Vrećice najtanje stijenke do 15 mikrona će se, ako se upotrebljavaju, morati naplaćivati, odnosno neće se moći davati bez naplate', poručila je.
U međuvremenu je donesen izmijenjeni Pravilnik o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku, kojim je propisano da svi poslovni subjekti koji posluju s rasutom hranom moraju početi naplaćivati vrećice. U pravilniku još stoji da ih ne smiju prodavati na blagajnama te da kupce moraju upozoriti da štedljivo koriste takve vrećice. O njihovim cijenama izjasnila se polovica velikih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj.
'Cijena laganih plastičnih vrećica za voće i povrće iznosit će jedan cent', poručili su iz Studenca, a isti je odgovor stigao iz Konzuma.
'U Konzumovim prodavaonicama na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice naplaćivat će se korištenje laganih vrećica po cijeni od jednog centa po komadu', poručili su iz Konzuma.
Na istu tarifu odlučili su se i u Kauflandu: 'Cijena vrlo laganih plastičnih vrećica za voće i povrće u Kauflandu iznosit će jedan cent po komadu', poručili su.
Iz Lidla su također poručili da će 'na odjelima voća i povrća svojih trgovina naplaćivati lagane vrećice po cijeni od jednog centa po komadu'.
Dvojna varijanta
U KTC-u su se odlučili za dvojnu varijantu. Manje lagane vrećice koštat će jedan cent, a veće dva centa.
Iz Spara pak nisu htjeli otkriti po kojoj cijeni će njihovi kupci plaćati vrećice za voće i povrće. 'Slijedom nove zakonske odredbe o naplati tankih plastičnih vrećica, koji stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine, cijene laganih plastičnih vrećica bit će definirane te jasno istaknute na mjestima prodaje od 2. siječnja 2025. godine u svim trgovinama Spara i Interspara', poručili su.
Upravo je isticanje obavijesti o naplati vrlo laganih plastičnih vrećica jedna od obveza propisanih pravilnikom. Iz svih navedenih trgovačkih lanaca poručili su da će upozoriti svoje kupce na to plakatima na odjelima s voćem i povrćem, u mesnicama i ribarnicama te na ulazima u trgovine, pa i na internetskim stranicama.
Spremne alternative
Trgovački lanci, doduše, imaju spremne alternative za kupce. Još i prije nego što su početkom 2022. zabranjene vrećice srednje gustoće, od 15 do 50 mikrona, trgovci su pribjegli održivijim varijantama za svoje kupce.
'U Konzumu već neko vrijeme provodimo i kampanju 'Jedna manje', kojom potičemo građane na što češće korištenje višekratnih ekoloških torbi. Naši su kupci prepoznali vrijednost ove inicijative te su u ovoj godini, u odnosu na 2021., kada smo je pokrenuli, kupili 56 posto više višekratnih vrećica i 30 posto manje jednokratnih vrećica', poručili su iz Konzuma.
Studenac je iz upotrebe uklonio vrećice za pekarske proizvode s plastičnim 'prozorčićima' i zamijenio ih papirnatim vrećicama, besplatnima za kupce.
Kaufland je još u siječnju 2020., kao prvi trgovački lanac, ukinuo sve jednokratne plastične vrećice s blagajni te svojim kupcima ponudio velik broj višekratnih varijanti. Za voće i povrće kupcima tako nude 'odgovornu vrećicu'.
Lidl Hrvatska već dulje vrijeme u prodaji ima višekratne mrežaste vrećice za voće i povrće, a kupci ih plate jednom i koriste koliko god puta žele. 'Vrećice su od recikliranog materijala i perive u perilici odjeće', napominju iz Lidla i dodaju još jednu mogućnost koju mogu iskoristiti ako ne žele plaćati jednokratne plastične vrećice.
'S obzirom na to da se u Lidlovim trgovinama voće i povrće važe na blagajni, kupac će moći uzeti željeno voće ili povrće bez ikakve ambalaže i staviti ga na blagajnu kako bi ga zaposlenici izvagali i naplatili. Ta je praksa u Lidlu već uobičajena', poručili su.
Naplata i na tržnicama
A uobičajena će praksa postati i naplata vrećica na drugim prodajnim mjestima. 'Obaveza plaćanja se odnosi na sve vrlo lagane plastične vrećice koje se koriste isključivo zbog higijenskih razloga ili koje služe isključivo kao primarna ambalaža za rasutu hranu kada to pomaže sprječavanju bacanja hrane, bez obzira na to gdje se nalazi prodajno mjesto', objasnili su ranije iz resornog ministarstva.
To znači da će se vrećice morati naplaćivati i u pekarnicama, ribarnicama, mesnicama, slastičarnicama, kao i na tržnicama i privremenim manifestacijama te u ugostiteljskim objektima u kojima se poslužuje hrana.