Volkswagen, jedan od najvećih europskih proizvođača automobila, suočava se s ozbiljnim poslovnim izazovima koji bi mogli rezultirati zatvaranjem pogona i gubitkom radnih mjesta. Prema podacima radničkog vijeća, najmanje tri tvornice u Njemačkoj su na rubu zatvaranja, što prijeti egzistenciji desetaka tisuća zaposlenika. Za širu njemačku javnost ovo je bilo šokantno otkriće, ali stručnjaci iz automobilskog sektora nisu iznenađeni – Volkswagen se već neko vrijeme suočava s padom potražnje i pritiscima na troškove, osobito zbog konkurencije na azijskom tržištu
Volkswagen je u posljednjih nekoliko godina ostvario značajne prihode, a prema izvještaju za 2023., kompanija je zabilježila rekordni promet od oko 332,3 milijarde eura, što je rast od 15,5 posto u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, dobit je rasla sporije, s operativnim rezultatom od 22,58 milijardi eura, što je povećanje od samo dva posto. Iako su brojke na papiru pozitivne, problemi se kriju u ograničenim perspektivama rasta, osobito u Aziji, ključnom tržištu za VW.
Pad potražnje na azijskom tržištu i rast kineske konkurencije
U Kini, gdje je Volkswagen tradicionalno bio vodeći strani proizvođač, situacija se dramatično mijenja. Kineski proizvođači električnih automobila poput BYD-a, NIO-a i drugih, preuzimaju tržište brzim razvojem inovativnih i pristupačnih vozila. U drugom tromjesečju 2024., Volkswagen je isporučio gotovo 20 posto manje vozila u Kinu, a europska tržišta nisu dovoljna da nadoknade taj pad.
Helena Wisbert, direktorica Centra za automobilska istraživanja (CAR) iz Duisburga, upozorava da Volkswagen nije iskoristio priliku za bržu transformaciju prema električnim vozilima i naprednijim digitalnim sustavima, što je olakšalo kineskim konkurentima da preuzmu prednost.
Troškovni pritisci i visoka cijena rada
Volkswagen se suočava i s visokim troškovima rada u Njemačkoj. Prema Stefanu Bratzelu, direktoru Centra za automobilski menadžment (CAM), troškovi proizvodnje u Njemačkoj su znatno veći u usporedbi s drugim europskim zemljama poput Portugala i Poljske. ‘Volkswagen plaća iznadprosječne plaće, a istovremeno se natječe u segmentima tržišta s nižim cijenama, što će postati još izraženije,’ tvrdi Wisbert. Dok su luksuzni brendovi poput BMW-a i Mercedesa pronašli prostor za naplatu premium cijena, Volkswagen se bori u nižim tržišnim segmentima, gdje je troškovna efikasnost ključna.
Volkswagen je otvorio nova radna mjesta u sektorima digitalizacije i elektrifikacije, ali nisu provedeni odgovarajući rezovi u drugim dijelovima poslovanja. Wisbert smatra da kompanija mora smanjiti troškove kako bi ostala konkurentna: „Uštede su nužne, ali se ne smiju provoditi samo na račun radnika. Potrebno je smanjiti troškove i u višim menadžerskim slojevima,“ kaže Bratzel, pozivajući na smanjenje dividendi i dodatno ulaganje u inovacije.
Politička podrška očuvanju radnih mjesta
Njemačka politika također je prepoznala ozbiljnost situacije. Kancelar Olaf Scholz uključio se u raspravu, naglašavajući potrebu očuvanja radnih mjesta. Scholz je putem glasnogovornika izjavio da, ako je Volkswagenova uprava u prošlosti donosila pogrešne odluke, te odluke ne bi smjele biti na štetu radnika. Na Industrijskom summitu u Uredu kancelara, direktor Volkswagena Oliver Blume zatražio je podršku vlade kako bi se osigurala dugoročna konkurentnost njemačkih pogona.
Volkswagen se nada kako će sastanak rezultirati konstruktivnim raspravama i konkretnim mjerama koje će pomoći u očuvanju konkurentnosti Njemačke kao proizvodne lokacije, ali i omogućiti ubrzani prijelaz na električna vozila. Ministarstvo gospodarstva već je poduzelo određene mjere, uključujući ubrzanu amortizaciju za novonabavljena električna vozila i povećanje gornje granice za porezne olakšice na službena električna vozila s 70.000 eura na 95.000 eura.
Transformacija ka e-mobilnosti i inovacijama kao rješenje
Stručnjaci upozoravaju da Volkswagen mora značajno ubrzati prijelaz na električnu mobilnost i digitalne inovacije kako bi zadržao relevantnost na globalnom tržištu. Iako se u Njemačkoj javno diskutira o mogućnosti odgađanja potpune zabrane motora s unutarnjim izgaranjem, Wisbert smatra da je to pogrešan korak. ‘Ključna tržišta su u Aziji, i za njih su potrebni konkurentni električni automobili,’ tvrdi Wisbert, napominjući da je svjetska tranzicija prema električnoj mobilnosti već odlučena, osobito na velikim tržištima kao što su Kina i SAD.