nižu rekorde

Zašto Toyota rastura, a Volkswagen gasi tvornice: 'Jednostavno, ne zanima ih struja'

19.09.2024 u 17:32

Bionic
Reading

Najveći svjetski proizvođač automobila Toyota prodaje više vozila nego ikad. Nema naznaka krize kod ovog japanskog proizvođača dok njegov konkurent VW razmatra zatvaranje pogona. Koji su razlozi za to?

Profesor ekonomije Hiroo Takahashi početkom godine objavio je svoju novu knjigu: 'Automobili se mijenjaju – strategija upravljanja Volkswagenom'. Ovaj 80-godišnji Japanac također je proveo nekoliko tjedana istražujući situaciju u Wolfsburgu i zaključio da su kineski električni automobili glavni razlog krize u VW-u, a ne nužno njihove pogreške u upravljanju.

U intervjuu za ARD Tokyo izjavio je da uopće ne vidi Volkswagen kao ozbiljnog konkurenta.

Toyota ponovno prodaje više od deset milijuna vozila godišnje, stoga je korisno analizirati trenutne poslovne brojke dvaju najvećih svjetskih proizvođača automobila, piše Tagesschau.

Volkswagen razmišlja o zatvaranju pogona, Toyota niže rekorde

Dok Volkswagen raspravlja o zatvaranju tvornica, Toyota nastavlja nizati rekorde i ove godine vjerojatno će ponovno prodati više od deset milijuna vozila. Hibridni automobili, odnosno kombinacija elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem, uvijek su bili jako traženi - čineći čak 40 posto svih prodanih vozila.

Potpuno električni automobili pritom kod njih praktički ne igraju nikakvu ulogu. Toyota je prošle godine prodala tek nešto više od 100.000 električnih vozila - dijelom zbog vrlo ograničenih mogućnosti njihova punjenja, osobito na tržištu Japana. Njemačka je u tom pogledu već znatno naprednija.

Toyota ne djeluje futuristički kada je riječ o e-mobilnosti, a upravo je nedostatak infrastrukture spriječio kineske proizvođače električnih automobila, smatra Takahashi, da ulažu veća sredstva u Japan: bez infrastrukture nema tržišta za tvrtke poput BYD-a i drugih.

Osim toga, gotovo da nema političkog pritiska za razvoj e-mobilnosti u Japanu te Takahashi ne vjeruje da će se to uskoro promijeniti. Objašnjava da pritisak za proizvodnju električnih automobila u Japanu nije osobito velik i navodi da je japanska vlada postavila prilično oprezan cilj – da svi novi automobili imaju električni motor do 2035. godine.

Zabrana motora s unutarnjim izgaranjem nije predviđena, osobito jer bi hibridna vozila također ispunila ovaj cilj. 'Upravo se po tom pitanju japanska politika vozila razlikuje od njemačke', kaže Takahashi.

Vrlo slab jen također pogoduje Toyoti. Japanski automobili trenutačno su jednostavno puno jeftiniji od europskih ili američkih. Toyota je posebno tražena u Sjevernoj Americi, u kojoj prodaje gotovo trećinu svojih vozila, a na tom tržištu Volkswagen još uvijek ima problema s imidžom nakon dizelskog skandala.

Istovremeno, Toyotina ovisnost o kineskom tržištu znatno je manja nego Volkswagenova. Grupacija sa sjedištem u Wolfsburgu prodaje oko trećinu svojih automobila u Kini, što je prošle godine iznosilo više od 3,2 milijuna vozila. Toyota, s druge strane, prodaje tek jedno od pet vozila na najvećem svjetskom tržištu automobila - u 2023. godini japanski proizvođač prodao je 1,9 milijuna vozila u Kini.

Njemački automobili popularni su u Japanu

Njemačke marke automobila jako su popularne u Japanu. Na ulicama Tokija možete vidjeti mnogo Mercedesa, BMW-a, Porschea, Audija, pa čak i Volkswagena – ali gotovo nikad u električnoj verziji. Njemačka automobilska industrija, zbog svoje duge povijesti, ima visok ugled i moćan brend u Zemlji Izlazećeg Sunca. Japanci se dive njemačkim automobilima, a jeftina kineska vozila, smatra Takahashi, nikako ne mogu nadmašiti njemačku kvalitetu.

Posljedice oštrije konkurencije

'Ako pogledate globalnu automobilsku industriju, ovakve situacije događaju se iznova i iznova. Pogledajte Ford i General Motors - i oni su morali zatvoriti pogone u SAD-u. Nissan se također znatno smanjio. Kad konkurencija postane jača, kao što je to sada slučaj s kineskim električnim automobilima, to ne može proći bez posljedica', kaže Takahashi.

Japanska životna i radna filozofija kaizen i dalje je dio DNK tvrtki poput Toyote. 'Ni dana bez poboljšanja' njihov je moto. Takahashi se prisjeća kako je ovaj lean management - učinkovito poslovno upravljanje - spasio Porsche od bankrota prije nekoliko desetljeća.