U ožujku ove godine IT tvrtka Bornfight, koja je 2020. prva javno objavila plaće u svojoj tvrtki na webu, predstavila je TABU, platformu koja transparentno prikazuje sve plaće u IT industriji, uspoređujući iznose na svim pozicijama – od developera i dizajnera, sve do produkt menadžera i marketingaša
TABU omogućava svakom zaposleniku i poslodavcu da sazna koliko su plaćeni ljudi koji rade isti ili sličan posao prema nekom kriteriju: gradu, industriji, tipu tvrtke, senioritetu, iskustvu, obliku zaposlenja, radnom mjestu te vođenju ljudi.
Ideja o projektu postojala je dvije godine, no s realizacijom su krenuli početkom 2022. Bornfight je stvorio TABU u potpunosti unutar tvrtke – od ideje, brandinga, dizajna, pa sve do developmenta i marketinga. Tijekom veljače radili su na prvim iteracijama ankete, a mjesec kasnije krenuli su s izradom web stranice. Zatim je 21. ožujka lansiran TABU, a već tog dana zabilježili su više od 35.000 posjeta. Prve rezultate objavili su 22. travnja.
Platforma TABU zabilježila je od lansiranja više od 12.000 unesenih plaća, što znači da je Bornfight pokrio više od 25 posto domaćeg tržišta. Od toga najbrojniju skupinu – 50 posto – čine developeri. Podsjetimo, prema rezultatima istraživanja koje je provela Hrvatska gospodarska komora (HGK), broj zaposlenika u IT industriji u 2020. gotovo je dosegao 35.000, što predstavlja 3,5 posto od ukupnog broja zaposlenih u gospodarstvu Hrvatske.
'Pregovaračke vještine su najjači faktor'
'Transparentno prikazivanje plaća motivira zaposlenike, a tvrtke imaju uvid u stanje tržišta kako bi mogle prilagođavati svoje modele naplata. Umjesto tradicionalnog gledanja na plaću kao balans moći, vidimo transparentne plaće kao praktičan i napredan način razmišljanja koji pogoduje svima - i zaposlenicima i poslodavcima - bez obzira na to o kojoj industriji govorimo. Ali kako se IT brzo razvija i developeri postaju sve traženiji na tržištu rada, njihove plaće variraju i konstantno se i brzo mijenjaju.
Može se reći da su danas pregovaračke vještine najjači faktor prilikom dogovaranja plaće, a kako većina ljudi nema direktan pristup informacijama o stanju trenutnih plaća na tržištu, velik broj zaposlenika bude potplaćen – ne zato što ne rade dobro, već nisu svjesni vrijednosti svog rada. Plaća bi trebala biti definirana na temelju performansi, a ne na vještinama pregovaranja pojedinca, i upravo iz tog razloga je osmišljen TABU. Vidim po Bornfightu koliko stvari bolje funkcioniraju otkad smo maknuli tabu s teme plaća – koliko su ljudi sretniji, koliko su više fokusirani, koliko se brže razvijaju i na kraju krajeva koliko im je output postao bolji od javne objave naših plaća još u veljači 2020. godine. Iz osobnog iskustva mogu potvrditi da se ovaj potez dugoročno isplatio', ističe izvršni direktor Bornfighta Tomislav Grubišić.
Ovo nije prvi takav projekt tvrtke koja je postavila temelje politike transparentnosti plaća u Hrvatskoj. Grubišić je osobno proveo istraživanje developerskih plaća u 2018. i 2019. godini, a u ovoj godini odlučio je to dići na potpuno novu razinu, pritom se ne ograničavajući na developere, već želeći proširiti to na ostale uloge i pozicije u IT-ju.
Širenje platforme na druge industrije
'Reakcije i povratne informacije su mješovite – većinom primamo pozitivne reakcije i riječi podrške, ali i preporuke za unaprjeđenje proizvoda. Zaposlenici vide mnoge koristi koje im TABU može donijeti, a poslodavci su zainteresirani za dobivanje pristupa podacima kako bi mogli vidjeti stanje tržišta. Poslodavci će moći platiti pristup podacima i dobiti uvid u iste rezultate koje je dobila osoba za sebe, samo što će poslodavci moći vidjeti podatke za sve odjele i pozicije, jer osoba koja ispuni anketu vidi ih samo za svoj odjel i poziciju.
Trenutni cilj je okupiti što veći broj zaposlenika iz IT industrije koji će ispuniti anketu kako bismo imali što kvalitetnije i točne podatke. Želimo okupiti što više sudionika iz raznih specijalizacija u IT industriji — prodaje, financija, ali i voditeljske pozicije. Daljnji plan za TABU je odlučiti koji će poslovni model proizvod imati kako bi se mogli financirati daljnji rad i razvoj te širenje na druge industrije, tako da to nije samo IT. Poslovni model gotovo će sigurno uključivati naplatu pristupa podacima za firme jer je cilj da za pojedinca uvijek bude besplatan', pojašnjava Grubišić.
Bornfight trenutno broji više od 80 zaposlenika koji rade na klijentskim projektima i vlastitim proizvodima. Jedan od njihovih proizvoda je Elevien, sportska aplikacija koja gimnastičarima omogućava da se natječu na međunarodnim turnirima iz vlastitih teretana i dvorana, a sve što im treba su mobitel i internet. Također su razvili sustav Property & Booking management za kampove, a osim vlastitih proizvoda, rade na Estridu, subscription-based ecommerce platformi s više od milijun korisnika.