umjetna inteligencija na djelu

Zanima vas kako u svega nekoliko minuta provjeriti postoje li zbog koronavirusa rizici u postojećim pravnim ugovorima? Zahvaljujući ovim odvjetnicima to nije nikakav problem

20.04.2020 u 11:26

Bionic
Reading

Odvjetničko društvo Porobija & Špoljarić osmislilo je specijaliziranu uslugu PSOD COVID-19 Risk Assessment, pomoću koje je moguće brzo pregledati svaki ugovor na engleskom jeziku i korištenjem sustava umjetne inteligencije utvrditi postoje li u postojećim ugovorima rizici povezani s trenutnom situacijom uzrokovanom koronavirusom koji bi mogli utjecati na poslovanje, a za što su dobili i novac iz fondova EU-a

Sustav umjetne inteligencije, razvijen u suradnji odvjetničkog društva Porobija & Špoljarić te LegalSifter Inc.-a iz SAD-a i prilagođen našem podneblju, 'čita' ugovore koje korisnici unose u sustav, utvrđuje sve njihove bitne karakteristike te upozorava na potencijalne probleme i objašnjava nedoumice. Sustav radi od 0 do 24 365 dana u godini, ne umara se i strogo se drži zadanih objektivnih pravila. Na temelju informacija koje dobijete od sustava, svatko kome je takva informacija potrebna može odlučiti kako će dalje postupiti. Naravno, ako je nakon dobivene analize bilo što nejasno, uvijek je moguće kontaktirati sa specijaliziranim odvjetnicima.

Kako za tportal kaže Marko Porobija, sin osnivača društva Porobija & Špoljarić Marija Porobije, sve je počelo 2012. godine, kada je uz rad u odvjetništvu pokrenuo startup. Iako on nije uspio na način na koji je bio zamišljen, ističe kako ga je to iskustvo naučilo nekim ključnim lekcijama za život. Jedna od najbitnijih bila je ta da se tehnologija može i treba upotrijebiti za rješavanje različitih izazova, čak i onih koje mnogi na prvu ne bi ili ne mogu spojiti s tehnologijom.

Do 2018., kada je i službeno preuzeo poziciju u upravi tvrtke, Marko Porobija razrađivao je svoje ideje i razmišljao o tome kako ih implementirati u sektoru pravnih usluga.

'Iznimno je teško uklopiti nešto visoko sofisticirano i agilno u profesiju koja je vrlo spora u prihvaćanju bilo kakvih promjena. No u posljednjih nekoliko godina stvari su se stubokom promijenile. Sve veća primjena umjetne inteligencije našla je svoju nišu i u pravu pa je nastao tzv. legal tech. Sve više i više IT startupova, ali i etabliranih kompanija počelo je nuditi rješenja za pravnike. Centar svega je, uz nezaobilaznu Silicijsku dolinu, postao London pa je u rujnu 2018. ondje održana velika konferencija o upotrebi umjetne inteligencije u pravnom sektoru. I upravo susret s CEO-om LegalSiftera odredio je novi smjer društva Porobija & Špoljarić', otkriva Marko Porobija.

Partnerstvo je ugovoreno već početkom 2019., kada su i odvjetnici iz Porobija & Špoljarića počeli koristiti LegalSifter za interne analize ugovora te usporedno pripremati lokalnu inačicu. Ideju su zdušno prihvatili i ostali partneri u tvrtki, Marko Benčić, Suzana Cesarec Nöthig i Romina Štaba, svjesni da je to put koji će ih definirati kao drugačijeg tržišnog igrača i pripremiti za buduće izazove.

Osim suradnje Porobija & Špoljarića s LegalSifterom, važnu ulogu u pripremi ovog projekta imala je još jedna domaća tvrtka. Dizajneri i programeri Browncatz iz Varaždina odradili su odličan posao. Njihov dizajn web identiteta i korisničkog sučelja PSOD (akronim odvjetničkog društva Porobija & Špoljarić i njihova web domena) je fenomenalan, kako ponosno dodaju ovi tech odvjetnici o svojim partnerima. Ističu kako su za izradu web stranice i korisničkog sučelja njihovog online sustava uspjeli povući sredstva iz fondova EU-a, što im je znatno podebljalo budžet za razvoj te omogućilo ostvarenje ove ideje. Tako su za izradu web stranice i korisničkog sučelja dobili 88.500 kuna bespovratnih sredstava u sklopu natječaja WWW Vaučeri za MSP-ove iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija, a ukupna vrijednost projekta je 118.000 kuna.

U prvoj fazi PSOD LegalSifter zamišljen je kao alat umjetne inteligencije koji analizira ugovore na engleskom jeziku te omogućuje klijentima da ga izravno koriste, bez prethodnog kontakta odvjetnika ili slanja dokumenta odvjetniku. Ono što nudi lokalna verzija specifični su pravni koncepti različiti od originalne verzije, savjeti na hrvatskom i engleskom jeziku te specifične pojedinosti vezane uz plaćanje usluge nakon okončanja probnog razdoblja.

Završetak te prve faze, odnosno puštanje sustava online se, potpuno slučajno, poklopilo s epidemijom COVID-a 19 – upravo u vrijeme kada svaka vrsta online usluge postaje daleko traženija nego prije. Druga i treća faza su širenje usluge, i teritorijalno, ali i sadržajno.

'Nema govora o oportunom ili brzopletom lansiranju neprovjerene usluge zbog iskorištavanja trenutne situacije. Riječ je o dugoročnom planu i novom smjeru strategije poslovanja, koja se bazira na provjerenoj tehnologiji, poštivanju svih sigurnosnih pravila i pružanju dodatne vrijednosti za klijente', kaže Marko Porobija i otkriva kako im je idućih mjeseci i godina plan primjenom novih tehnologija ostvariti značajan zaokret u dosadašnjem načinu pružanja pravnih usluga te omogućiti klijentima nešto novo, jednostavnije i efikasnije.

'Najbitnije je saslušati klijenta. Svatko tko treba našu uslugu ima svoju priču. Ako imate jedva tridesetak minuta da popričate s klijentom, tada nećete imati priliku zaista razumjeti što je problem. Tehnologija će odraditi onaj repetitivni i manje kreativan dio posla te će nam dozvoliti da tih trideset minuta pretvorimo u sat ili dva, da omogućimo onome tko treba naš savjet i pomoć da nam ispriča sve što želi te da zaista u potpunosti shvatimo koje su potrebe naših klijenata i što je naš zadatak. Vrlo često se tek u slobodnom razgovoru utvrdi koji je stvarni problem i odakle treba krenuti s pripremom rješenja. Cilj je da klijent dobije optimalno rješenje te da nakon razgovora s nama ostatak dana nosi smiješak na licu. Ako to uspijemo, onda smo postigli ono što smo postavili kao svoju poslovnu viziju. Tehnološka rješenja su divna, ali ona su i dalje samo alat. Ljudi i odnosi među ljudima, uz profesionalnu uslugu, početak su i kraj svakog poslovnog odnosa', ističe Porobija i dodaje: 'Novac i zarada moraju biti posljedica svega toga, a ne smisao sam za sebe.'

U narednih 10 godina u sektoru pravnih usluga zavladat će neki novi standardi. Umjetna inteligencija, automatizacija i potpuno novi modeli po kojima će se pružati usluge postat će svakodnevica i vjerojatno će doći do značajnih preslagivanja u čitavoj profesiji (odnosno, kako neki vole reći, industriji). Pandemija i vrlo vjerojatna recesija koja slijedi znatno će ubrzati čitav proces te transformacije, tako da će oni koji ne ulove vlak na vrijeme teže kasnije dostići one koji su već ranije bili spremni na nadolazeće promjene.