TRADEMARK KONOBARICA

Pop ikone: Borosane

20.08.2009 u 09:15

Bionic
Reading

Ženska stopala nikada nisu lakše i udobnije grabila po pločicama hotelskih menzi, alko-bircevima, nebrojenim zadrugama gdje se po socijalističkim cijenama točio gemišt i loza u šusevima 0,05, pijano namigivalo gospođama za slavinom i gasilo čikove Drine podno šanka. Naravno, sve zbog medicinsko-ortopedskog trademarka svake dlakavije konobarice – jednih i neponovljivih borosana

Borosane su izbačene na socijalističko tržište kao medicinska i ortopedska obuća, ženske radne cipele koje su se prodavale pod reklamnim sloganom 'Rad je odmor cijelog dana u obući borosana'. Proizvodio ih je Jugoslavenski kombinat gume i obuće Borovo iz Vukovara, piše leksikon YU-mitolgije - navodno u pogonu u Kudeljari. Izbor boja bio je neobično šarolik – bijela i plava. Bilo da ste služili drugu Titu i veseloj izgradnji socijalizma kao medicinska sestra, čistačica, konobarica ili vam se muž palio na uniforme pa ste ga svake srijede i petka navečer dočekivali odjeveni u portirku zgrade Centralnog komiteta, borosane su bile obavezan dio radne uniforme niza zanimanja na području cijele bivše Juge. Zvalo se to, savršeno u duhu socijalističkog žargona, higijensko-tehnička zaštita.

Ako nije Borovo, nije borosana

S par prstića koji vire kroz rupicu i senzacionalnim dizajnerskim otvorom za petu, borosane su se kvalificirale na par top lista najružnijih ženskih cipela u povijesti, oličenje nekulovitosti i treša. No svi ti fashion zlotvori koji nam danas žele ogaditi sjećanje na fino i pomno nedepilirane noge konobarica, hotelijerki i prodavačica čije su se crne dlake s potkoljenica lijepile za stjenke poluprozirnih bijelih i žutosmeđih najlonki zaslužuju u najmanju ruku dvotjedni preodgoj kod 'borosanki', ženske pjevačke grupe koja je, nećete vjerovati, ono, fakat postojala. Nastupale su u Kombinatu Borovo povodom državnih praznika.

Priča o borosanama priča je o nestanku zrelog, iskusnog, dimljeno birtijaškog seksipila koji je svojim netaknutim nožicama tek najavljivao prave čari ispod pregača, plavih prsluka i šoseva. Sasvim drukčiji zaplet nam danas nude dizajnerske japanke skvarcanih cura s prstićima tretiranim francuskom manikurom, orijentalnom tetovažom na palcu i pokojim lančićem oko gležnja koji nam časti pogled dok naručujemo cafe latte u bijelim kožnim foteljama. No iako je očito da su borosane i njihove vlasnice definitivno protjerane iz ugostiteljstva ili zdravstva, ogromni kapital nostalgije koji još krasi taj komunistički doprinos ženskom stopalu, netko bi mogao debelo unovčiti.

Borosane za 25. stoljeće

Baš kao što se dogodilo i startasicama nedavno, borosane bi trebale proći mali facelifting i postati mračni predmet želja svih trendesettica i hype djevojčica. Na Facebooku djeluje Borosana Fan Club koji se bori rukama i nogama da notorna cipela dobije malo na mirisu, okusu i boji. OK, zvuči malo fetišistički, ali evo kako pišu zaluđeni borosana fanovi: 'Zamislite da naš Borovo plasira nove (izvedene) modele borosane... Borosane u nekim ludim bojama i uzorcima, borosane za gradske djevojke koje žude za borosanama, ali u nekom novom, boljem izdanju.'

Nina Violić poharala je kazališne daske prije sedam godina predstavom 'Rad borosane na sebi', svjetski dizajneri svako malo prošetaju neki svoj model u lakiranim gležnjačama otvorenih prstiju i pete, pišu im se nostalgični panegirici po smiješnim web rubrikama... Što nam sve to govori? Pa da se borosana prodaje u svim oblicima, ali najmanje kao cipela. Navijamo za njihov skori povratak u mainstream, a do tada nek se cure izvježbaju u petnim naslagama i nožnom žbunju. Čisto iz respekta prema hrvatskim tradicijskim vrijednostima.