TURISTIČKI TRENDOVI

Nekoć su prometovali posvuda u Europi: Noćna putovanja vlakom opet su u modi

26.08.2022 u 20:11

Bionic
Reading

Možda ste od svojih roditelja čuli o spavaćim kolima u vlaku kojima se nekad putovalo na more. Bilo je to iskustvo poput noćenja u najjeftinijem hotelu, ali je ipak imalo i dozu romantike. No, takva putovanja mogu biti i poput uživanja u dobrom pokretnom hotelu, s bračnim krevetima, poslugom u sobu i tuševima, o čemu su naši preci na noćnom putu za Jadran mogli samo sanjati.

Noćni vlakovi ovog drugog tipa, glamuroznoga dizajna i s prostranim kabinama, nekoć su prometovali posvuda u Europi. Među tim noćnim željezničkim rutama bile su one Plavoga vlaka kroz južnu Francusku, Elipsosa od Pariza do Madrida i Noćnog trajekt vlaka od Londona do Pariza (vlak koji je sve svoje vagone krcao na brod kako bi prešao La Manche).

Svi su putnicima nudili priliku dobro jesti i piti te provesti noć sa stilom, dovozeći svoje putnike na odredište u zoru. No, s pojavom zračnog prometa i jeftinih letova, mnoge slavne noćne rute brzo su ukinute, a ono malo njih koje su preživjele bile su doista raskošne, ali i nedostižne prosječnome turistu (sjetimo se samo Belmond Venice Simplon Orient Expressa, koji košta oko 4000 eura po noći).

Međutim, u posljednje vrijeme zabilježeno je ponovno zanimanje za putovanja željeznicom, osobito noćnim rutama. Posljednjih nekoliko godina svjedočimo pojavi čitavog niza novih projekata koji obnavljaju uslugu spavaćih vlakova u Europi i koji će vjerojatno otvoriti novu eru putovanja željeznicom u regiji.

Jedna od pridošlica, Midnight Trains, sa sjedištem u Parizu, planira inaugurirati dva novoizgrađena vlaka sa spavaćim kolima na svojoj prvoj ruti do konca 2024. Iako ruta još nije određena, predviđa se da će biti između Pariza i Italije ili Španjolske, a planiraju prije 2030. još četiri rute. Cilj tvrtke je udobnost najraskošnijih spavaćih vlakova učiniti dostupnim širem sloju putnika, eliminirajući ono što vide kao tri glavna problema s kojima se susreće moderno pristupačno putovanje vlakom - dijeljenje kupea sa strancima, loša ugostiteljska usluga i premalo digitalnih usluga za poboljšanje doživljaja. Tvrtka još uvijek kupuje vagone i obećava da će sve sobe njezinih spavaćih kola biti privatne s vlastitim kupaonicama, a vagon-restoran nuditi sezonska jela, koktele i craft piva.

Ne klade se samo privatne tvrtke na povratak europskih noćnih vlakova. I vlade diljem Starog kontinenta također ulažu u tu ideju. Najznačajnija inicijativa je oživljavanje Trans-Europe Expressa, prvoklasne noćne vožnje koja je, na svom vrhuncu 70-ih, povezivala 10 zapadnoeuropskih zemalja. Usluga na izvornoj ruti prekinuta je 1995, a novi projekt zajednički je napor Njemačke, Francuske, Španjolske i Poljske. Projekt predviđa uskladiti međunarodne rasporede, tako da brzi noćni vlakovi mogu lakše putovati preko europskih granica i povezivati veće gradove, uključujući Pariz, Varšavu, München i Barcelonu. Predloženi datum otvaranja, kao i konceptualni izgled vlakova, tek treba biti otkriven.

Osim toga, sve veći broj europskih zemalja, uključujući Austriju, Francusku i Nizozemsku, uvodi zabrane letova na kratkim relacijama, na kojima se umjesto toga može putovati vlakom. Te su zabrane bile poticaj postojećim željezničkim tvrtkama da poboljšaju svoju povezanost i dodaju dulje noćne rute. RegioJet, sa sjedištem u Češkoj, osnovan 2009, proširio je svoju noćnu ponudu spajajući Prag s Košicama u Slovačkoj, slovenskom Ljubljanom te našim Splitom (ruta za ukrajinski Lavov je, iz poznatih razloga, do daljnjega stopirana). Sadržaji tih ruta su prikladni za one s ograničenim budžetom (manje od 50 eura u jednom smjeru, putnici dobivaju ležaj u zajedničkom odjeljku i doručak).

U Austriji, pak, ÖBB-ov Nightjet prometuje noćnim rutama diljem Europe još od 2016. Počevši od prosinca 2021, nove rute povezuju ​​Beč s Parizom, Innsbruck s Amsterdamom, a Amsterdam s Zürichom. Za oko 100 eura može se voziti potonjom rutom, nazvanom 'linija od A do Z', i to u zajedničkoj kabini, uz piće dobrodošlice, toaletne potrepštine i à la carte doručak.

Predpandemijske 2019, više od 1,5 milijuna ljudi putovalo je ÖBB-ovim Nightjetom, broj za koji tvrtka očekuje da će se udvostručiti nakon povlačenja ograničenja zbog pandemije. Nightjet se pokazao toliko popularnim da je ÖBB naručio 33 nova spavaća vagona, vrijedna više od 600 milijuna eura, koji će biti predstavljeni u proljeće 2023. Narudžba se ne temelji samo na broju putnika, već i na predanosti zaštiti okoliša. Naime, putovanje Nightjetom u prosjeku je 51 put ekološki prihvatljivije od putovanja zrakoplovom.