Povijest zrakoplovstva prepuna je fantastičnih aviona, genijalnih inženjera, hrabrih pilota, velikih uspjeha i neuspjeha, bizarnih događaja. Ovdje smo izabrali pet najneobičnijih zrakoplova u povijesti koji nisu uspjeli ispuniti snove entuzijasta koji su ih osmislili.
Talijanski pionir zrakoplovstva Gianni Caproni dizajnirao je golemi hidroavion Ca.60 Transaereo, popularnog naziva Noviplano, koji je trebao postati prvi transatlantski zrakoplov za prijevoz do stotinu putnika. Prototip zrakoplova s osam motora i tri kompleta trostrukih krila testiran je prvi puta na jezeru Maggiore u ožujku 1921. godine.
Nakon prvog uspješnog polijetanja i slijetanja, drugi let neobičnog aviona bio je i posljednji: Noviplano se srušio na vodenu površinu i raspao. Premda je Caproni želio obnoviti letjelicu, projekt je ubrzo napušten zbog previsokih troškova. Nekoliko sačuvanih dijelova Noviplana izloženo je u Muzeju aeronautike Gianni Caproni nedaleko od Trenta u Italiji.
Eksperimentalni zrakoplov Grumman X-29 svoju reputaciju može zahvaliti neobičnim delta krilima usmjerenima - prema naprijed. Premda je zrakoplov koji je američka tvrtka Grumman razvila za Zračne snage SAD-a i NASA-u imao i brojne druge tehnološke inovacije, krila okrenuta u suprotnome smjeru od uobičajenoga pokazala su se kao loša ideja. Zrakoplov je bio nestabilan u letu i općenito nije ispunio velika očekivanja svojih dizajnera. Nakon što je između 1984. i 1991. izvedeno više od 250 probnih letova zrakoplova X-29, projekt je zauvijek napušten.
Poljska zrakoplovna tvrtka WSK PZL-Mielec dizajnirala je sedamdesetih godina prošlog stoljeća dvokrilac na mlazni pogon PZL M-15 koji je trebao služiti kao poljoprivredni zrakoplov. Danas se može činiti da mlazni pogon nije bila najbolja ideja za upotrebu u poljoprivredi, ali u planskim gospodarstvima donosile su se i bizarnije poslovne odluke. Zbog neobičnog izgleda i glasnog motora, letjelica je dobila nadimak po bučnom kršćanskom srednjovjekovnom demonu Belfegoru. Već na prvom probnom letu u svibnju 1973. postali su vidljivi brojni nedostaci zrakoplova, uključujući njegovu lošu upravljivost, ograničeni domet i visoke operativne troškove. Ipak, proizvedeno je ukupno 175 Belfegora prije njegovog konačnog umirovljenja 1981. godine.
Kad je već postao jasno da gubi Drugi svjetski rat, nacistička Njemačka došla je na originalnu ideju razvoja narodnog borbenog zrakoplova. Heinkel He-162 osmišljen je i proizveden u rekordnom roku: od prvih nacrta do početka proizvodnje prošlo je samo 90 dana. Zbog nestašice metala tijekom rata, ovaj jednosjed na mlazni pogon izgrađen je od drveta. Heinkel He-162 simbolično je prozvan Volksjaeger, "narodni lovac", a ideja je bila da njime mogu upravljati i piloti tinejdžeri koji imaju samo osnovnu letačku obuku. Karakterizirao ga je neobičan dizajn - mlazni motor nalazio se na krovu iznad pilotske kabine. Prvi primjerci Volksjaegera poletjeli su u siječnju 1945. godine, a do kraja rata ukupno je proizvedeno 120 komada. Većina njih nikada nije poletjela jer su im nedostajali dijelovi, gorivo i piloti.
Američka tvrtka McDonnell Aircraft osmislila je tijekom Drugog svjetskog rata neobičan prototip borbenog zrakoplova pod nazivom McDonnell XF-85 Goblin. Riječ je o minijaturnom mlaznom zrakoplovu s prepoznatljivim trupom u obliku jajeta koji je trebao polijetati iz posebnog odjeljka golemih bombardera Convair B-36 kako bi ih štitio od neprijateljskih lovaca. Izgrađena su dva prototipa XF-85 Goblina koja su testirana tijekom 1948. godine, ali su se njihove performanse pokazale znatno lošijima od onih mlaznih lovaca s kojima bi se trebali suočiti u borbi. XF-85 je ubrzo nakon toga otkazan, a prototipovi su prebačeni u muzeje.