ISTRAŽIVANJA

Smirite savjest: kompjuterske igrice mogu djecu učiniti pametnijima

08.07.2022 u 07:48

Bionic
Reading

Vrijeme provedeno pred ekranom roditelji obično smatraju gubitkom vremena i glavnom preprekom uspješnom intelektualnom razvoju njihovog djeteta. Nova je studija međutim pokazala da bi igranje kompjuterskih igrica moglo zapravo imati pozitivan učinak na razvoj inteligencije.

Brzi napredak novih informatičkih tehnologija sve više oblikuje moderno djetinjstvo. Ako ste roditelj, znate o čemu govorimo. Vrijeme provedeno u društvu digitalnih uređaja dramatično se povećalo od početka 21. stoljeća: danas većinu slobodnog vremena djeca provode pred nekom vrstom ekrana.

Primjerice, djeca u dobi od deset godina provode između četiri i šest sati dnevno gledajući video snimke, igrajući kompjuterske igrice, ili komunicirajući preko društvenih mreža. Za starije dobne skupine tinejdžera taj je prosjek i nešto veći, a trendovi pokazuju da se prosječno vrijeme provedeno pred ekranima stalno dodatno produljuje.

Digitalni mediji predstavljaju potpuno novo iskustvo za ljudsku vrstu koja se, dakako, evolucijski oblikovala u sasvim drugačijem okruženju. Mnogi roditelji osjećaju se krivima jer im djeca satima bulje u ekrane, te ih tjeraju da izađu iz kuće i druže se u "stvarnom" svijetu. Neki čak vjeruju da bi previše vremena provedenog na internetu i društvenim mrežama moglo njihovu djecu učiniti - da se izrazimo politički korektnim jezikom - manje pametnom.

Dakako, digitalno okruženje za mladi dječji um sasvim sigurno ima i svoje prednosti i svoje nedostatke, a psiholozi i drugi znanstvenici godinama iznose suprotstavljena mišljenja o tome problemu. Vrijeme provedeno ispred ekrana sada obuhvaća mnoštvo različitih aktivnosti, od druženja s prijateljima na aplikacijama za pametne telefone, preko gledanja televizije i raznih video sadržaja te igranja kompjuterskih igrica, pa do učenja, pisanja domaćih zadaća i provođenja raznih školskih projekata.

Stoga su se znanstvenici počeli baviti pitanjima kako pojedini načini provođenja vremena pred ekranom utječu na djecu. U novoj studiji objavljenoj u časopisu Scientific Reports, neuroznanstvenici Torkel Klingberg i Bruno Sauce fokusirali su se na kompjuterske igrice, a njihove zaključke mnogi bi roditelji nazvali, najblaže rečeno, neočekivanima. Naime, studija provedena na više od 5000 djece u dobi između deset i 12 godina pokazala je da bi igranje kompjuterskih igrica moglo pozitivno utjecati na razvoj inteligencije. Sudionici su ispunjavali upitnike i rješavali testove na početku i na kraju istraživanja koje je trajalo dvije godine.

Vrijeme provedeno pred ekranom podijeljeno je u tri kategorije: gledanje, druženje i igranje. Na početku studije znanstvenici nisu otkrili nikakvu povezanost između vremena provedenog u igranju igrica i razine inteligencije. Međutim, istraživanje je dovelo do iznenađujućih rezultata: djeca koje su više vremena provodila igrajući kompjuterske igrice pokazala su nakon dvije godine najveći rast inteligencije, dok kod djece koja su više gledala video sadržaje ili koristila društvene mreže nije zabilježen takav statistički porast. A to je vrijedilo i za dječake i za djevojčice.

Klingberg i Sauce međutim upozoravaju da rezultate treba promatrati s oprezom jer studija nije uzela u obzir druge čimbenike, poput povezanosti kompjuterskih igrica sa školskim uspjehom, tjelesnim aktivnostima ili zdravim snom.

'Ipak, naši rezultati podupiru tvrdnju da vrijeme provedeno ispred ekrana općenito ne narušava dječje kognitivne sposobnosti i da igranje kompjuterskih igrica zapravo može pomoći u jačanju inteligencije, što je u skladu s nekolicinom drugih sličnih studija', napisao je Klingberg.

Sve to naravno ne znači da bi roditelji trebali dopustiti djeci da po čitave dane igraju kompjuterske igrice. Ipak, svi roditelji koji se osjećaju krivima jer im potomci neprestano vise pred kompjuterom sada bi se mogli osjećati bar malo bolje.