ANTOLOGIJA

Patti Smith u slovensko-talijanskoj dolini ruža: Žena koja u 77. godini ruši sve granice

Bojan Stilin
Bojan Stilin
Više o autoru

Bionic
Reading

Besplatan koncert punk i rock ikone Patti Smith održan u četvrtak navečer u Rožnoj dolini / Casa Rossa na graničnom prijelazu između Slovenije i Italije, mjestu koje je godinama razdvajalo, a danas spaja svijet koji očajnički vapi za spasom, naveo nas je na promišljanje o prirodi, kako onoj koja nas okružuje, tako i onoj ljudskoj

Današnjim jezikom zvalo bi se to krindž: prije koji mjesec upita jedan prijatelj na Facebooku da se prisjetimo najneobičnijeg susreta s nekom slavnom osobom. Potisnuo sam to dosta duboko, ali na takav podražaj teško je bilo ne reagirati. Dakle: 6. kolovoza 1998., festival Sziget u Budimpešti, zadnji, sedmi dan. Pedeset tisuća ljudi već se tjedan dana valja u blatu, kupa u znoju i seksa u kampu, svi smrdimo na dunavski mulj, komarce i grah za sto forinti iz festivalskog kotlića. Za razliku od današnjih festivala, na kojima vam uzmu nekoliko eura za bocu vode i još je onako podmuklo otvore da ne biste nekog gađali čepom, tadašnji Sziget posvuda je imao vodocrpilišta spojena na dvadesetak pipa s besplatnom vodom za sve.

Prilično isključenog i mamurnog mozga, čekam u redu ispred jedne od takvih da ispred mene umivanje završi kovrčava žena srednjih godina, za glavu niža od mene, u zgužvanom crnom sakou i s prvim sijedim vlasima u nemarno ispletenim kikicama. Okrene se i krene prema meni, pogledam jednom, pogledam drugi put – čovječe, Patti Smith. Na takve situacije ne možeš biti spreman, one se ne ponavljaju i tu odmah treba reagirati. Čujem se kako nesvjesno izgovaram: 'Can I hug you?' Nesvjestan sam i odgovora koji glasi: 'Sure, why not', a nešto svjesniji njezinih krhkih ruku kako me začas tapšu po prljavoj kariranoj košulji na leđima, dok vjerojatno mumljam nešto o njezinom značenju u popularnoj kulturi, čega se danas ne sjećam.

Automatski fotoaparat s kineske pijace ostao je kod prijatelja u šatoru, pa nemam forenzičku potvrdu da je u pitanju zbilja bila Patti, ali čak i da nije, za mene je to bio onaj trenutak u kojem se malo duže šamaraš vodom iz narodnog pojila mađarske vojske kako bi sam sebe uvjerio da to nije bila halucinacija. A nije, jer je u istom tom sakou i s istim tim nemarno ispletenim kikicama nekoliko sati kasnije izašla na pozornicu Szigeta s furioznom verzijom 'Paint It Black' Stonesa i otprašila koncert koji ju je doživotno uklesao u moj panteon deset najvažnijih umjetnika prošlog, pa kasnije i ovog stoljeća.

Dvadeset pet godina i dva mjeseca kasnije kotrljamo se između Nove Gorice i Gorizije, prelazeći Rožnu dolinu/Piazzale della Casa Rossa, nekadašnju 'meku željeznu zavjesu' između prvo Jugoslavije, a potom Slovenije i Italije. S talijanske strane granice usred velikog parkinga u vrijeme ručka na pohabanim dekama na asfaltu leže migranti čekajući tko zna koga da ih odvede u bolji život, a pedesetak metara dalje, u salumeriji obitelji Semolič, lokalni kibiceri uz pršut, salamu, sauvignon i refošk iz obližnjih vinorodnih Brda promatraju grandioznu pozornicu za večerašnji koncert.

Ovdje ćemo se nakon toliko godina ponovo sresti s Patti Smith, a ona će zasvirati besplatno u izvrsno koncipiranom uvodnom programu Europske prijestolnice kulture 2025., titule koja je prvi put u povijesti dodijeljena dvama pograničnim gradovima. Gradovi koji već dvadeset i tri godine, koliko je Slovenija dio šengenskog prostora, žive i dišu kao jedan, zaslužili su da im na otvaranju manifestacije koja slavi kulturu i bogatu tradiciju ove prekrasne regije zasvira žena koja već pedeset godina ruši sve granice u glazbenom, književnom i ikoničkom smislu riječi.

Patti Smith u Rožnoj dolini
  • Patti Smith u Rožnoj dolini
  • Patti Smith u Rožnoj dolini
  • Patti Smith u Rožnoj dolini
  • Patti Smith u Rožnoj dolini
  • Patti Smith u Rožnoj dolini
    +13
Patti Smith u Rožnoj dolini (fotogalerija) Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Pierluigi Bumbaca fotografo

Jer uz Iggyja Popa, Patti Smith je posljednja živuća punk ikona koja još uvijek krstari svjetskim pozornicama, a pritom – u današnjem vremenu nije nevažno – i posljednja žena. I to kakva. Žena koja ni u 77. godini života ni milimetra ne odstupa od etosa borbe za potlačene, obezvrijeđene i podcijenjene. Žena koja i u 77. godini života na pozornici izgleda kao djevojčica s kikicama te unatoč kašljucanju uspijeva otpjevati sve vokalne dionice, u rasponu od dubokog vještičjeg alta do slobodarskih krikova. Žena koja je uplivavanjem u svijet moderne tehnologije na Instagramu u 77. godini uspjela postati i neočekivana ikona mladih, zvučeći debelo uvjerljivije od Grete Thunberg kad vapi za planetom koji smo upropastili.

'Dancing Barefoot', pjesma ponovo aktualizirana kao špica ovogodišnje popularne serije 'Daisy Jones and the Six' Izvor: Društvene mreže / Autor: rabarbara

I – opet ništa manje važno – žena koja nas je sinoć, uz svoj repertoar, provela i kroz svijet muškaraca koji su na ovaj ili onaj način obilježili njezin život, a u ova turbulentna vremena, neki i nakon smrti, uspjeli ostati na pravoj strani civilizacijskog sunovrata. Žena koja je kroz pjesme tih muškaraca, koje je na najljepši mogući način učinila svojima, progovorila o tome kako danas vidi svijet u kojemu krhko živimo. Njihova imena su Bob Dylan, o kojemu je, kako je sinoć podijelila s nama, romantično maštala u mladosti, čija je 'One Too Many Mornings' zvučala tako intimno i iskreno da bi i stari namćor pozelenio od ljubomore. Tu je i Neil Young, čiju je 'After the Gold Rush' pretopila u proročanstvo upropaštenog planeta 50 godina kasnije, te nadasve Tom Verlaine, njezin duhovni pobratim koji nas je – i nju – napustio početkom ove godine. Od njezine verzije 'Guiding Light' Televisiona, najprimjerenijeg oproštaja od ovog prekrasnog umjetnika koji smo mogli zamisliti, doslovno bi i kamen proplakao.

Izvor: Društvene mreže / Autor: rabarbara

Bez naklona nije prošao ni najvažniji muškarac njezina života, Fred Sonic Smith, osnivač legendarnog detroitskog punk benda MC5 i njezin dugogodišnji suprug, od čije smrti će se sljedeće godine navršiti 30 ljeta. 'Because the Night', možda i najveći hit Patti Smith, a možda i – sori, springstinovci – najljepša pjesma koju je Bruce Springsteen ikad supotpisao, posvećena je, dakako, njemu, a obogatio ju je živi plod njihove ljubavi, sin Jackson Smith, koji u Pattinom bendu vješto svira gitaru. Uz njega, kumu punka vješto i nenametljivo prate bubnjar Jay Dee Daugherty i basist/klavijaturist Tony Shanahan, a koji je suvereno preuzeo sve dužnosti Pattinog najvjernijeg pobočnika Lennyja Kayea. Četvorka je sigurno, mirno, ali opet furiozno, tako da u koncertu može uživati svih sedam tisuća prisutnih od 7 do 77, protutnjala kroz sat i pol svirke, prepuštajući Patti da nas šamanski vodi kroz mješavinu poezije, propovijedi, oslobođenja od društvenih stega i konačne katarze s 'People Have the Power'.

Za lokalni touch pobrinula su se djeca koja su tijekom izvedbe 'Pissing in a River' dobacila Patti zastavu s natpisom 'Pissing in the Soča', još jednom zatvarajući priču o prirodi, granicama koje je ljudska vrsta odavno pogazila i uništila gotovo sve što nam je ta priroda dala. Kad Patti taj transparent pohrani na pozornici, a potom kaže: 'Budimo dobri prema našoj majci, jer ako mi nismo dobri prema njoj, ni ona neće biti dobra prema nama', svaki žitelj Gorizije/Gorice i okolice koji je u Rožnu dolinu sinoć u ogromnom broju došao biciklom ili pješice, ne može se ne prisjetiti minulog ljeta, strašnih prizora poplava u Sloveniji i tornada u Italiji. Ta divlja Soča, koja u slovenskom dijelu bjesni poput Patti u pjesmi o ženi koja urinira u rijeku, ljuta na ljubav koja joj je uzela dušu, dok u talijanskom donjem toku gdje mijenja ime u Isonzo presušuje, upravo poput Pattine duše, tvori još jednu metaforu života koju nam je ova legenda skicirala na nekadašnjoj civilizacijskoj razmeđi, podneblju koje upravo ta Soča razdvaja i spaja.

Nekad smo se sa svojim idolima mogli mrtvi-hladni susresti na javnom pojilu vode, danas nas voda negdje guta, a negdje smo je doslovno isušili. Nekad su na granici pretresali ljubitelje glazbe do gole kože, a danas tisuće ljubitelja glazbe nesmetano šeću uz granični prijelaz i uživaju u glazbi, dok karabinjeri trpaju usnule migrante u marice da ne smetaju kamionima koji trebaju potrpati ozvučenje nakon koncerta. Nekad je svijet bio drugačiji, a isti ti ljudi koji kukaju za boljom prošlošću sami su ga uništili. Srećom, Patti Smith je tu da nas s vremena na vrijeme – u našem slučaju, svakih 25 godina – podsjeti na sve ovo. Ali i na to da još uvijek imamo moć to promijeniti.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.