Novi umjetnički direktor kazališnog festivala Bitef u Beogradu Ivan Medenica na konferenciji za novinare u petak je u Rijeci najavio da će u glavnoj selekciji ovogodišnjega, jubilarnog 50. festivala biti predstava "Nad grobom glupe Europe", dosad izvođena pod nazivom "Hrvatska rapsodija", redatelja Sebastijana Horvata i dramaturgiji Milana Markovića Matthisa, a u izvedbi HNK Ivana pl. Zajca, kao izraz podrške konceptu umjetničkog djelovanja riječkoga kazališta u mandatu intendanta Olivera Frljića.
Medenica je kazao da će se službeno program 50. Bitefa predstaviti u svibnju, ali da je odlučio izvijestiti o dijelu programa prije toga baš u Rijeci. Na ovogodišnjem Bitefu bit će nekoliko tematskih cjelina, a jedna od njih je propitivanje mogućeg društveno-emancipatorskog načina djelovanja nacionalnih kazališta, kao mjesta gdje se umjetnički eksperimentira i traga za novim scenskim poetikama, pomiču stvari ali tako da se ne gubi gledateljstvo, rekao je Medenica, ustvrdivši da takvim ocjenjuje novije djelovanje riječkoga HNK.
Uz predstavu "Na grobu glupe Europe" u toj programskoj cjelini će biti i "Rodoljupci" Narodnog pozorišta u Beogradu u režiji Andraša Urbana po tekstu Jovana Sterije Popovića te "Die lächerliche Finsternis (Smiješna tama)" Burgthetera iz Beča u po tekstu Wolframa Lotza i režiji Dušana Davida Parizeka, najavio je Bedenica. Te predstave su umjetnički radikalno provokativne i pokazuju kako mogu djelovati nacionalne kazališne kuće, rekao je.
Ustvrdio je da nacionalna kazališta ne trebaju biti bastioni gdje se utvrđuju nacionalne vrijednosti na konzervativan način. Ona mogu biti platforma gdje će se propitivati aktualna pitanja društva, često bolna ali nužna za razvoj društva, rekao je. Nacionalna kazališta, zbog sufinanciranja djelovanja, mogu imati više slobode i prostora za nove poetike nego ona koja se oslanjaju samo na komercijalnost i blagajnu, kazao je.
Bedenica je najavio da će nastojati na Bitefu postaviti predstave "Nad grobom glupe Europe" i "Rodoljupce" na program festivala istoga dana, jer jedna govori o hrvatskoj a druga o srpskoj povijesti, odnosno nacionalnim mitovima. Nakon što je pogledao najnoviju predstavu riječkoga HNK, "Kasandru" u režiji Nade Kokotović i s Mirom Furlan u glavnoj ulozi, rekao je da je vrlo zainteresiran da i nju uvrsti u program ovogodišnjeg festivala.
Intendant riječkoga HNK Oliver Frljić je, obrazlažući razloge preimenovanja "Hrvatske rapsodije", kazao da je to učinjeno zbog zahtjeva za zaštitom autorskih prava autora istoimenog teksta Miroslava Krleže. Nakon što smo u Hrvatsku akademiju znanosti i umjetnosti, koja skrbi o autorski pravima Krleže, poslali DVD-e sa snimkom predstave, obrazloženo nam je da to nije Krleža. Stoga je predstava preimenovana, te se nadalje navodi da je inspirirana Krležinom "Hrvatskom rapsodijom", rekao je Frljić.
Kazao je da podrška Bitefa, nakon pristiglih podrški njegovom djelovanju i osudi pritisaka na njega Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane i sarajevskog festivala MESS, pokazuje da ljude koje zanima kultura ne ograničavaju granice te se time odgovara ljudima koji žele njegov rad i djelovanje riječkoga HNK diskvalificirati i s umjetničke strane.