U razgovoru s redateljicom na premijeri, Dana Budisavljević sjajno je sumirala poruku ovog filma: čini se kao da je to bila neka druga civilizacija, a ipak smo to bili mi. 'Blum' je na repertoaru zagrebačke Kinoteke i splitskog Centra za kulturu Zlatna vrata.
Zamislite tvornicu koja pulsira kao grad sretnih ljudi. Gdje opći interes nije floskula, već svakodnevica. Mjesto gdje se ljudi ne plaše ponedjeljka, gdje inženjeri odlaze na školovanje u Ameriku ne da bi tamo ostali nego da bi se vratili. Radnici dobivaju stanove, ne kao privilegij nego kao pravo. Pogled s prozora na sutrašnjicu. Unutar tvorničkog kompleksa, škola. Proizvodi se, ali se i živi. Pedeset tisuća radnika, svaki ima pravo na jedan besplatan obrok dnevno. Jedanaest instituta u kojima se znanje ne gomila zbog prestiža, nego dijeli, kao kruh. Utopija? Ne. Nekadašnja stvarnost jedne kompanije u Bosni. U zemlji koja danas više izvozi ljude nego robu, u kojoj tvorničke hale zjape prazne kao uspomene, teško je povjerovati da je nekada postojalo mjesto koje je proizvodilo vizije.
I sasvim je jasno zašto je Jasmila Žbanić, bosanskohercegovačka redateljica koja u svojem portfelju ima čitav niz važnih filmskih nagrada, među kojima i jednog Zlatnog medvjeda, odlučila posvetiti godine i godine projektu kojim, u vremenu krize kapitalizma, humanizma i demokracije, odaje počast jednoj plemenitoj misiji i čovjeku koji joj je bio na čelu, a zemlji u kojoj je nada odavno nešto što se prenosi u koferima naguranim u utrobe autobusa na putu za tkoznagdje, nudi alternativan pogled na vlastito nasljeđe i, samim time, budućnost.
Film koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim
Riječ je, dakako, o njezinom najnovijem dokumentarnom filmu 'Blum – Gospodari svoje budućnosti' (2024.), koji je svjetsku premijeru imao u veljači u njujorškom muzeju moderne umjetnosti MoMA, u sklopu prestižnog festivala Doc Fortnight, a nedavno je premijerno prikazan i u zagrebačkoj Kinoteci, gdje je dio redovitog repertoara. Strukturiran oko biografije Emerika Bluma, iznimne ličnosti socijalističke Jugoslavije, vizionarskog prvog direktora sarajevskog Energoinvesta, poduzetnika, diplomata i, u širem smislu, čovjeka koji je vjerovao da tehnologija, znanje i rad mogu biti alati za gradnju pravednijeg svijeta, 'Blum' je sjajno oblikovano dokumentarno povijesno svjedočanstvo i istodobno prekrasno umjetnički strukturiran film o mogućnostima jedne utopije, emocionalno snažan i formalno promišljen, film koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim.
Jasmila Žbanić nije samo redateljica – ona je svjedokinja. Rođena u Sarajevu 1974., formirana u razdoblju rata i neposrednog poraća, svoju je umjetničku i etičku poziciju sagradila na osobnom iskustvu raspada, nasilja, gubitka i tišine koja je uslijedila nakon razaranja. No njezina autorska misija nikada se nije svodila na prikazivanje patnje, nego na njezino dostojanstveno artikuliranje: žrtva je kod Žbanić uvijek subjekt, nikad simbol, nikad statistika; ona ne snima filmove da bi provocirala suze, već da bi potaknula razumijevanje, odgovornost, dijalog. Svaki njezin igrani film – bilo da je riječ o Grbavici, Na putu ili Quo Vadis, Aida? prožet je osjećajem dugovanja prema prošlosti, ali i odgovornosti prema budućnosti. Njezin dokumentaristički opus također je dio iste poetike nemirenja s pasivnim memorijalizmom, podsjetnik da je kolektivna trauma ne samo rana, nego i odgovornost – umjetnička, politička i ljudska. Na neki način, Jasmila Žbanić čuvarica je kolektivnog pamćenja.
Simbol tehnološkog i ekonomskog čuda socijalističke Jugoslavije
Kad se prihvatila rada na 'Blumu', kako je rekla prilikom nedavne zagrebačke premijere, nije bila sigurna kamo će je taj film u konačnici odvesti; hoće li to biti priča o čovjeku, o jugoslavenskom socijalizmu ili nešto treće. Mukotrpan je bio proces dolaženja do dokumentarističke građe – govorimo o razdoblju od početaka pedesetih pa do kraja osamdesetih godina prošloga stoljeća. Srećom, početkom sedamdesetih u Energoinvestu je neko vrijeme proveo njemački novinar koji je istraživao samoupravljanje u Jugoslaviji – njemački su arhivi, dakle, ponudili većinu građe oko koje je strukturiran film: intervjue s Blumom, prizore tvorničke svakodnevice itd., u što su uklopljeni isječci iz onodobnih jugoslavenskih medija. Dio je Žbanić uspjela pribaviti iz privatnog arhiva samozatajne obitelji Emerika Bluma, a treću komponentu njezina koncepta čine intervjui s ljudima koji su u ono optimistično vrijeme bili na čelnim pozicijama u Energoinvestu.
Jugoslavija je stajala uz bok najrazvijenijim zemljama
Faktografski, film rekonstruira priču o usponu Energoinvesta – sarajevske tvrtke koja je pod Blumovim vodstvom postala simbol tehnološkog i ekonomskog čuda u socijalističkoj Jugoslaviji. Kroz arhivske snimke, montirane segmente i svjedočanstva bivših visokih dužnosnika i suradnika, 'Blum' evocira zlatno doba kada se činilo da Bosna i Hercegovina – i Jugoslavija u cjelini – može stajati rame uz rame s najrazvijenijim dijelovima svijeta. Film oživljava viziju socijalističke arkadije: internacionalizam, znanstveni optimizam, društvenu mobilnost, a sve to oličeno u liku Emerika Bluma, koji je prikazan kao nesvakidašnji spoj inženjera, menadžera i humanista.
Žbanić vješto koristi montažu da stvori osjećaj neprekinutog toka uspjeha i rasta; kolažne strukture arhivskih snimki dinamično grade dojam entuzijazma i povijesnog zamaha. Kamera u suvremenim intervjuima ostaje neutralna, bez redateljskih intervencija, što dopušta da svjedoci – redom ljudi s visokih pozicija – govore u vlastitom ritmu i tonu, sve s istom porukom: Energoinvest pod rukom Emerika Bluma bio je više od poduzeća, bio je model svijeta koji vjeruje u zajedništvo, svijeta koji su činili Bosna i njezini ljudi. Nitko na premijeri u Kinoteci nije ostao ravnodušan na ovaj film.
A gdje su radnici, gdje su nositelji vizije?
Ono što se ovom filmu, međutim, može prigovoriti njegova je selektivnost – u cjelini, 'Blum' oscilira između plemenitog idealizma i svojevrsne jednostranosti: naime, pitamo se tko zapravo govori i čije se iskustvo rekonstruira? Jer unatoč bogatstvu materijala i snažnoj emocionalnoj liniji, u svojoj narativnoj arhitekturi 'Blum' je fokusiran na arhivski materijal prizora sretnih radnika koji zasukanih rukava veselo prianjaju na rad i svjedočanstva isključivo onih koji su bili najbliže centru moći; dakle elite unutar društva koje se deklariralo kao besklasno. Izostaju glasovi onih koji su radili u Energoinvestu ali nikada nisu ušli u upravnu zgradu. Izostaje, dakle, ona druga strana medalje – kako je ta velika vizija izgledala onima koji su je trebali nositi, mada Žbanić dopušta sitan upliv 'druge perspektive' u priznanju nekih od Blumovih suradnika da je na neki način bio i 'tiranin' i, u jednom jedinom kratkom segmentu, epizodno se dotiče stvarnosti onodobnog komunističkog sustava koji je itekako Blumu radio o glavi, zbog njegovih progresivnih ideja i slobodnjaštva. Jugoslavija nije pozitivno gledala na individualno naprednjaštvo, a prokazati i osuditi mogao je baš svatko.
Ništa nije slučajno
Takva jednostranost, međutim, nipošto nije slučajna. Ona proizlazi iz ideje, koju je sama Žbanić iznijela na zagrebačkoj premijeri, da se mladim ljudima u Bosni i Hercegovini – onima koji su odrasli u zemlji bez zamislive budućnosti – ponudi povijesni kontrapunkt. Da im se pokaže kako postoji 'velika prošlost' koja može poslužiti kao temelj samopouzdanju i osjećaju dostojanstva. U tom smislu, 'Blum' nije pokušaj sveobuhvatne povijesne analize, nego svjesno izgrađen mit, pozitivan kontrapunkt sumornoj sadašnjosti. I kao takav, film funkcionira sjajno – dirljivo, poticajno, iskreno inspirativno.
Naravno, svjesni smo – a svjesna je i redateljica – da se radi o prošlosti koja je bila moguća samo u specifičnom povijesnom kontekstu i zahvaljujući iznimnoj karizmi i idealizmu jednog čovjeka. Blumova arkadija nije bila održiva – raspala se pod teretom politike, nacionalizma i urušavanja sustava. Žbanić ne ulazi u razloge tog raspada, niti se zadržava na ambivalentnostima socijalističkog projekta – ona naprosto gradi spomenik jednoj viziji budućnosti koja se u određenom trenutku činila doista mogućom. U vrijeme kada su svijetu hitno potrebne nove društvene paradigme – i za zemlju kojoj nasušno trebaju pozitivni povijesni narativi – film Jasmile Žbanić funkcionira kao prekrasno prisjećanje na jedno vrijeme kada je izgledalo da budućnost nije samo moguća, nego je već i prisutna u sadašnjosti, i kao snažna poruka da doista, samo zajedničkim naporima utemeljenima na plemenitim idealima jednakosti i humanizma možemo postati istinski i sretni gospodari svoje budućnosti. U razgovoru s redateljicom na premijeri, Dana Budisavljević sjajno je sumirala poruku ovog filma: čini se kao da je to bila neka druga civilizacija, a ipak smo to bili mi.