mala dvorana lisinski

Nemilosrdna kritika akademske elite u domaćem kontekstu: 'Filantrop' napokon stiže u Zagreb

15.04.2025 u 09:39

Bionic
Reading

Nakon dubrovačke premijere u veljači, buržoaska komedija istaknutog britanskog dramatičara Christophera Hamptona napisana kao odgovor na Molièreovog 'Mizantropa', zagrebačku će premijeru imati 28. travnja.

Predstava 'Filantrop', koju je po tekstu Oscarom nagrađenog britanskog dramatičara, redatelja i scenarista Christophera Hamptona u veljači ove godine premijerno u u Kazalištu Marina Držića postavio redatelj Branko Ivanda, svoju će zagrebačku premijeru imati u ponedjeljak, 28. travnja, u Maloj dvorani Lisinski.

Kako se ističe u najavi, napisan kao odgovor na Molièreovog 'Mizantropa' i prvi put izveden na Kraljevskom dvoru 1970., 'Filantrop' ispituje isprazne živote sveučilišnih intelektualaca, a drži publiku napetom jer u intelektualnom sveučilišnom okruženju ništa nije onako kako se čini.

7
  • 7
  • 7
  • 7
  • 7
  • 7
    +11
Hampton je svoju dramu definirao kao buržoasku komediju Izvor: Kazalište Marina Držića/Teatar Erato / Autor: Marijan Marinović

Hampton je svoju dramu definirao kao buržoasku komediju, iako tekst ponire u puno šire i složenije društvene nijanse. Izrastao na bogatoj tradiciji britanske komedije i konverzacijske drame, briljantnih, duhovitih dijaloga 'Filantrop' je raskošna jezična parada ispod čije se, elegantne i otmjene vrckavosti, krije autorova nemilosrdna kritika britanske akademske elite. Ivanda i dramaturg Darko Lukić njegove su ideje transponirali u hrvatski kontekst.

Premijer i članovi njegova kabineta ubijeni su, a najdragocjeniji hrvatski pisci ubijaju se jedan po jedan. Ipak, opsesivno predani vlastitim blaziranim interesima, bilo da je u pitanju filologija, umjetnička slava, akademski ugled, novac ili seks, članovi hrvatske akademske elite posve su nezainteresirani za događaje i ljude izvan njihovih salonskih i kabinetskih otoka, jedva primjećujući da su u terorističkom napadu ubijeni premijer i pola vlade. Smrt jednog mladića pred vlastitim očima tek cinično komentiraju kao stanovitu nelagodu i stvar lošeg književnog ukusa.

'U vrijeme kad je Hampton pisao ovu nemilosrdnu kritiku jednog posebnog sloja građanskog društva, bizarni događaji poput atentata na premijera i vladu, ili postojanje tajne organizacije koja napada i ubija određene pisce, bili su groteskna slika izmišljenog vanjskog svijeta. Desetljećima kasnije, nakon terorističkih napada na Westminster i atentata na Salmana Rushdieja, britanska kritika učitala im je i proročanske konotacije. U hrvatskom okruženju, i likovi i priča pronalaze danas svoje vrlo uvjerljive, životne i prepoznatljive likove, koje bi se lako moglo imenovati stvarnim imenima. U tom se prepoznavanju zrcali danas Hampton kao što se u njegovoj inverziji zrcalio Molière', rekao je dramaturg Lukić.

U predstavi igraju Janko Popović VolarićSiniša PopovićBojan BeribakaNika LasićMarija ŠegvićGlorija Šoletić i Nikola Radoš. Komad se igra u prijevodu Petra Vujačića, scenografiju potpisuje Saša Šekoranja, a kostimografiju Barbara Bourek. Dizajner svjetla je Marko Mijatović, a zvuka Maro Zajec. Predstava je koprodukcija Kazališta Marina Držića i Teatra Erato.

Reprizne izvedbe slijede 24. svibnja u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku, te početkom listopada u Zagrebu.