Sudeći po iznimno zaposlenom rujnu, kazališno vjerojatno najaktivnijem mjesecu ne samo ove godine, sezona 2012/13. mogla bi biti i jedna od najproduktivnijih
Rujan je ionako mjesec kad se skupljaju plodovi, pa sve ono što se započelo prije ljeta polako dolazi 'na naplatu'. Činjenica da su se sve premijere nagurale baš u bablje ljeto ipak govori više o strahu od budućnosti nego o kolektivnom prihvaćanju parafraze 'Mi gradimo kazalište, kazalište gradi nas'.
Sve do prije par godina, rujan je bio premijerno izbjegavan i zato što je mjesec festivala na kontinentu ili postfestivalske stanke na obali. Međutim, Međunarodni festival kazališta lutaka PIF, koji u Zagrebu već traje prije nego što ostatak mjeseca preuzme Festival svjetskog kazališta Ganz Novi festival Kulture promjene zagrebačkog SC-a ili rastući ZOOM u Rijeci više, izgleda, nisu prepreka institucionalnim i izvaninstitucionalnim novitetima.
Dramsko kazalište Gavella tako već 15. rujna ima premijeru 'Antigone' Jeana Anouilha u režiji Aleksandra Popovskog, makedonskog redatelja koji će obilježiti sezonu jer već sredinom studenoga isto kazalište najavljuje i zagrebačku premijeru 'Odiseja' koji je već mogla vidjeti brijunska publika Kazališta Ulysses. Popovski će se pojaviti i u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu gdje će u prosincu postaviti Shakespeareovu komediju 'Na Tri kralja'.
Bit će to druga dramska premijera nacionalne kuće, nakon što s Dubrovačkih ljetnih igara dođe Euripidova 'Medeja' u režiji Tomaža Pandura. Teatar &TD pak sezonu otvara 15. rujna regionalnim projektom 'Čekaonica', koji je prema istoimenoj beogradskoj predstavi Borisa Liješevića, s mladim glumcima iz Hrvatske, Srbije i Bosne postavio Paolo Tišljarić
U rujnu premijere imaju i Oliver Frljić i Borut Šeparović. Mogući novi ravnatelj Drame HNK u Satiričkom kazalištu Kerempuh za 21. rujna priprema Nušićevu farsu 'Gospođa ministarka', dok Montažstroj scenskoj realizaciji privodi projekt '55+' s akterima starije dobi. Oni će 23. i 24. rujna u Koncertnoj dvorani Lisinski dokazati da oni nisu zaboravili društvo, čak i ako ono njih jest.
Dramski studio slijepih i slabovidnih Novi život za 27. rujna najavljuje premijeru autorskog projekta Ane Prolić 'Ispeci pa reci', dok će istoga dana prvi ovosezonski novitet predstaviti i Zagrebačko kazalište mladih.
Francuski redatelj Pascal Rambert s Ninom Violić i Goranom Bogdanom uprizorit će svoj tekst 'Zatvaranje ljubavi', koji će u originalnoj francusko-švicarskoj koprodukciji već sljedećeg dana i zatvoriti Festival svjetskog kazališta. Rujanskim premijerama još nije kraj! U riječkom HNK Ivana pl. Zajca 19. rujna izlazi predstava 'Crossings', koprodukcija te kuće s riječkom kompanijom TRAFIK i skupinom The Necessary Stage iz Singapura, dok dan kasnije zagrebačko Kazališta Mala scena počinje problematizirati odnos očeva i sinova preko teksta Darka Lukića 'Život je san' u režiji Ivice Šimića.
Osim svega toga, Dražen Ferenčina u Virovitici 23. rujna će premijerno ispričati 'Telefonske priče', a Franka Perković u Kazalištu Žar ptica mora do 25. rujna skupiti 'Mrvice iz dnevnog boravka' Sanje Pilić. Uigrani tandem Rona Žulj/Miran Kurspahić u Varaždinu, ali u suradnji s čakovečkim Pinklecom, za 29. rujna pripremaju naslov 'Snjeguljica mora umrijeti', još jednu obradu bajke u njihovom specifičnom stilu.
Kako je već i spomenuto previše za jedan mjesec, nešto se ipak moralo preliti. Zato će početak listopada obilježiti 'Kolo' Arthura Schnitzlera, 'Kako je Dunda spasil Domovinu' Slobodana Šnajdera i adaptacija autobiografske proze Mani Gotovac.
Još jedan Šnajderov obračun s duhovima prošlosti režira Snježana Banović za premijeru 5. listopada u Istarskom narodnom kazalištu u Puli, bečke ljubavne zavrzlame kako ih vidi Dražen Ferenčina izlaze samo dan kasnije u Kazalištu Virovitica, dok 'Pričaj mi o Gorkome' pred publiku male scene Rogoz Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu u kolektivnoj režiji glumačkog ansambla dolazi 11. listopada. Kako je predstava koprodukcija s Kulturom promjene SC-a, igrat će i u Teatru &TD, ali u studenome.
Zagrebačko kazalište mladih sredinom listopada pokazat će i obje predstave nastale u međunarodnom projektu 'Pozor, pioniri! – 'Žuta crta' Julie Zeh i Charlotte Roos u režiji Ivice Buljana igrat će od 13. listopada, a nešto kasnije i novi komad Ivane Sajko 'Krajolik s padom' koji je u Braunschweigu postavila Daniele Löffner.
Da ni taj mjesec ne bi bio bez festivala, pobrinut će se tradicionalna smotra najbolje domaće produkcije – Gavelline večeri, ali i plenarni susret članova međunarodne mreže za suvremene izvedbene umjetnosti IETM. Kako će u Zagrebu od 25. do 28. listopada boraviti producenti, istraživači i promišljatelji suvremenih izvedbenih praksi, domaći organizatori priredit će im i program sastavljen od uglavnom hrvatskih radova takvog tipa.
I u ostatku sezone ima zanimljivih projekata. Studeni u ZKM-u obilježit će Krležina 'Leda' u obradi Anice Tomić i Jelene Kovačić, a siječanj 2013. novi projekti Bobe Jelčića i Nataše Rajković te Olje Lozice. Dario Harjaček u Gavelli će postaviti 'PUSH -UP 1-3', tekst jednog od najznačajnijih suvremenih njemačkih i europskih dramatičara Rolanda Schimmelpfenniga, a Krešimir Dolenčić Voltaireovog 'Candidea'.
Nakon uspješne premijere 'Unterstadta' Ivane Šojat-Kuči na Osječkom ljetu kulture, ta će predstava Zlatka Svibena postati i dio repertoara drame tamošnjeg HNK, dok za sredinu sezone to kazalište najavljuje i dramu Emira Hadžihafizbegovića 'Cijena sreće', koju će sam i režirati. Riječki HNK kao posljednju premijeru u sezoni najavljuje 'San Ivanjske noći' Williama Shakespearea kojim se na Kvarner vraća gruzijski redatelj David Doiashvili, a zagrebački Čehovljev 'Višnjik' u režiji Vite Taufera
Gotovo sva kazališta u Hrvatskoj i najavljuju gotovo jednak broj premijera kao i prošle sezone, što znači da se u domaćem kazalištu kriza osjeća bitno manje nego u ostalim segmentima društva. Barem u onom institucionalnom. Sve navedeno realizirat će se pod uvjetom da sredstava za financiranje kazališta uopće bude do kraja sezone. Sudeći prema primjerima iz bližeg susjedstva, to više nitko ne može garantirati. Možda je baš zato takva gužva na samom početku 2012/13.