Kao i vani, tako se i u Hrvatskoj kazališta bore da s publikom nekako premoste ovu najizazovniju sezonu dosad, pridržavajući se strogih epidemijskih mjera o razmacima u gledalištima i na sceni te mijenjajući programe katkad iz dana u dan, zbog novonastalih situacija. U splitskom HNK-u tako su jučer na konferenciji umjesto najave tradicionalnog koncerta za Dušni dan objavili kako prekidaju sve programe jer im se korona pojavila u Orkestru. Provjerili smo kako stoje u Splitu za naredni period, ali i kako u ovim nesvakidašnjim okolnostima funkcioniraju drugi domaći teatri, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Zagrebačko kazalište mladih te Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci
'Pošast je oko nas i zadatak je svakog intendanta da spriječi eskalaciju prodora virusa u svojoj ustanovi', kaže ravnatelj Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu Srećko Šestan te je jučer na dva tjedna prekinuo program u svojoj kući zbog pojave korone u Orkestru.
'Najgore je kad umjetnici pripreme program i dan prije im kažeš da ga ipak ne mogu izvesti. Danas smo u HNK-u trebali imati koncert za Dušni dan, 'Requiem' Luigija Cherubinija, kojem se publika jako veselila i očekivali smo puno gledalište, ali smo zbog odgovornosti morali odgoditi kako koncert, tako i ostale najavljene predstave za naredne dane', kaže Šestan, dodajući da su od početka s koronavirusom bili jako oprezni.
'Radili smo segmentirano i nije bilo miješanja među pojedinim umjetničkim granama, tako da službeno zasad brojimo jednog pozitivnog u Orkestru i nadamo se da se virus nije proširio. To nam ostaje vidjeti narednih dana, a pratimo situaciju kao i uvijek. Imali smo početkom listopada slučaj i u Baletu, kad smo zbog toga odgodili pokuse za 'Correr o fado' portugalskog koreografa i scenografa Daniela Cardose, ali smo ga, nakon stabiliziranja stanja, premijerno izveli u srijedu na velikoj sceni. Za 29. listopada 'Correr o fado' smo otkazali, radi mjera opreza, ali Balet, kao i Drama u idućim tjednima nastavljaju sa svojim probama za projekte predviđene do kraja mjeseca', kaže Šestan.
'Još u rujnu najavio sam da je pred nama najizazovnija sezona, kako u povijesti hrvatskog, tako i u povijesti svjetskog kazališta. Zato smo tada i odlučili zamrznuti pretplatu jer smo znali da će se stvari mijenjati iz tjedna u tjedan i da nećemo moći izvoditi program po planu, a i zato što zbog ograničenja gledališta našim pretplatnicima nismo mogli osigurati njihova stara mjesta. To smo nadoknadili tako što smo im dali 20 posto popusta na sve ulaznice', kaže Šestan, u čijem trenutnom gledalištu umjesto standardnog 651 gledatelja stane od 180 do maksimalno 200 ljudi.
'To je prema uputama HZJZ-a od petog mjeseca, iako prema novijim razmak među publikom u gledalištu može biti i manji i mogli bismo, s obzirom na njih, primiti i preko 300 gledatelja, ali odlučili smo se držati starih preporuka. Osim toga, strogo se pridržavamo i svih drugih mjera. Na ulazu je za zaposlenike i za publiku obavezno mjerenje temperature te dezinfekcija, a vodimo i evidenciju kako bismo u svakom trenutku znali koliko je ljudi unutar zgrade', kaže Šestan.
Zagrebačko Hrvatsko narodno kazalište zasad nema slučajeva zaraženih, kaže intendantica Dubravka Vrgoč te navodi kako je rad u pandemijskim uvjetima velik izazov za sve njihove ansamble.
'U baletnim i dramskim izvedbama nemoguće je držati razmak jer bismo u tom slučaju imali samo solo izvedbe u Baletu ili monologe u dramskim izvedbama. Kada nastupa orkestar, ako je smješten na pozornici, onda drži preporučeni razmak, a ako umjetnici sviraju u orkestralnoj rupi, onda je riječ o smanjenom sastavu koji se postavlja po propisanim mjerama o razmaku', kaže Vrgoč.
Na pokusima se pak drže maske sve do trenutka u kojem netko od umjetnika ima svoju dionicu, bilo baletnu, dramsku ili opernu, dodaje.
'Ono čega se striktno držimo za sve umjetnike i ostale djelatnike u kazalištu je svakodnevno mjerenje temperature i sugeriranje ostanka kod kuće svakog tko je bio u kontaktu s pozitivnom osobom ili osobom koja sumnja da je bila u kontaktu s pozitivnom osobom. Također konstantno apeliramo na odgovornost svih zaposlenika kako bismo što duže kazalište držali otvorenim', kaže Vrgoč, pred čijim je timom sljedeća zakazana premijera 7. studenoga, kada Balet izvodi 'Ponos i predrasude', prema književnom predlošku kultnog klasika Jane Austen i u režiji Lea Mujića.
Praizvedba ove glasovite priče o Elizabeth Bennet i gospodinu Darcyju zapravo je trebala biti održana još 27. ožujka, no tada je epidemija koronavirusa zatvorila kazališta i onemogućila izvedbu. Ovih dana HNK je otkazao belgijsku predstavu poznatog redatelja Mila Raua, 'Obitelj', koja se na zagrebačkoj sceni trebala prikazati 31. listopada u sklopu Festivala svjetskog kazališta. Međutim belgijsko Ministarstvo kulture obustavilo je sve aktivnosti, uključujući gostovanja u inozemstvu.
Unatoč svemu, publika u HNK i dalje dolazi, kaže Vrgoč, 'odaziv je doista velik', a za neke od predstava traži se i karta više.
'Gledalište smo organizirali po preporukama HZJZ-a, po kojima je za manifestacije niskog rizika dozvoljena fizička udaljenost između posjetitelja od jednog sjedećeg mjesta, uz obavezno nošenje maski za vrijeme trajanja predstave. Dakako, provodimo protokol pri ulasku u kazalište s evidencijama svakog posjetitelja i povećanim higijenskim mjerama koje uključuju mjerenje temperature svakog posjetitelja', kaže intendantica.
I ravnateljica Zagrebačkog kazališta mladih Snježana Abramović Milković kaže kako nije jednostavno funkcionirati s propisanim pandemijskim mjerama.
'Tim prije što je držanje distance među izvođačima upravo suprotno načinu rada u suvremenom kazalištu, u kojem su izvođači uglavnom u interakciji. U ZKM se ne može ući u slučaju da itko od djelatnika ima povišenu tjelesnu temperaturu, a u slučaju da su glumci bili i u neizravnom kontaktu sa zaraženom osobom, otkazujemo predstavu i šaljemo ih na testiranje', kaže Abramović Milković.
Najveći su im izazovi, tvrdi, izvedbe većih ansambl predstava, koje povremeno nude, a upravo njih gledatelji najviše vole.
'ZKM-ovi glumci su odgovorni i izvan kazališnog okruženja, a u kazalištu maksimalno paze jedni na druge', kaže ravnateljica. Na službenim stranicama 21. listopada objavili su da će, 'u slučaju da se pojavi i najmanja sumnja da je u kolektivu, čak i zbog neizravnih udaljenih kontakata, potrebno zatražiti epidemiološko testiranje radi zaštite zdravlja u krugu ZKM-a', biti prisiljeni otkazivati predstave.
Neke programe, kaže Abramović Milković, i dalje osmišljavaju u formi online izvedbi, poput 'Čitanja Držić'.
'Čitanja tri prvonagrađena teksta koje adaptira i režira Tamara Damjanović, u formi videofilma Lovre Mrđena, bit će objavljena na našem kanalu na YouTubeu, a nastavljamo i sa zoom razgovorima o kazalištu u kontekstu pandemije, u kojima će sudjelovati glumci ansambla i gosti', kaže ravnateljica ZKM-a, koji pred sobom ima izvedbe predstava 'Huddersfield' Renea Medvešeka 30. i 31. listopada, 'H.E.J.T.E.R.E' Judite Gamulin 3., 4. i 5. studenoga te 'Mi i oni' Darija Harjačeka 7. i 8. studenoga.
ZKM je još od lockdowna, kaže Abramović Milković, prilagodio gledalište smanjenom broju publike i uveo obavezno nošenje maski za gledatelje tijekom izvedbi predstava, obaveznu dezinfekciju i ruku i obuće te mjerenje temperature, kao i evidenciju dolazaka.
Publika, dodaje, dolazi u kazalište. 'To nas jako ohrabruje, a kupljene ulaznice najčešće otkazuje starija populacija, što je razumljivo. Drago mi je da unatoč svim izazovima s kojima smo suočeni i dalje održavamo kulturnu ponudu u Zagrebu', kaže Snježana Abramović Milković.
Razgovarali smo i s intendantom riječkog Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca Marinom Blaževićem, a koji kaže kako i njima dosadašnje iskustvo pokazuje da publika ipak ne odustaje od kazališta.
'Zadovoljni smo odazivom na predstave. Posjetitelji se u kazalištu doista mogu osjećati sigurnima jer uz sve druge mjere, među njima ne dolazi do interakcije. Iako je prema aktualnim mjerama potrebno zadržati jedno mjesto razmaka, mi smo gledalište ipak ostavili prilagođenim ranijim mjerama, odnosno s dva mjesta razmaka i u svakom drugom redu. Između loža smo postavili pregrade od pleksi ploča, što nije slučaj ni u jednom drugom kazalištu, koliko nam je poznato', kaže Blažević.
Na svome profilu na Facebooku 20. listopada riječki Zajc objavio je kako su im potvrđena tri slučaja zaraze koronavirusom iz opernog zbora, zbog čega su sve članice te članovi upućeni u samoizolaciju. Otkazane su tako najavljene premijera i repriza opere 'Carmen', kao i Mozartov 'Requiem', ali i druge predstave koje su taj tjedan bile na repertoaru. Dramski i baletni kazališni ansambli nastavljaju s radom i pripremama za nove kazališne programe za studeni i prosinac, najavili su, dodajući: 'Sezona naslovljena 'Opstanak' tek je započela.'
Blažević nam kaže da su prvi svoj slučaj zabilježili 18. listopada te da ih do danas imaju potvrđenih ukupno 31.
'Od toga su 28 zaposlenici, a troje vanjski suradnici. U svim umjetničkim ansamblima postoji ih određen broj, a najviše u zboru Opere, gdje se i pojavio prvi slučaj. Međutim dobra je vijest da se značajan broj oboljelih već vode ozdravljenima, kao i to da, prema našim saznanjima, nije bilo težih oblika bolesti, odnosno nitko nije bio hospitaliziran. Valja naglasiti i da nisu svi zaraženi u Kazalištu, već je određeni broj zaposlenika zaražen izvan njega, pa čak i u drugim gradovima, poput Zagreba', kaže Blažević.
Kako su, dodaje, samoizolacije za većinu završile 28. listopada, a još nekoliko će ih biti okončano u ponedjeljak, od 4. studenoga nastavljaju s programom, tj. s odgođenim izvedbama predstava 'Il Vangelo del nemico' / 'Evanđelje neprijatelja' 4. studenog, a potom izvedbama 'Kralja Edipa' 6. i 7. studenog. Premijera opere 'Carmen' na programu je 12. studenog, a premijera dramske predstave 'Decamerone' / 'Dekameron' 20. studenog.
'U riječkom HNK-u držimo se svih mjera koje je propisao HZJZ i slijedimo posebne preporuke za izvedbene umjetnosti. Primjerice, zbor pjeva s galerije Kazališta, nije na pozornici i uopće ne dolazi u kontakt sa solistima i orkestrom. Svi su članovi zbora upoznati s obavezom držanja razmaka. Slijedimo, naravno, i specifičnu preporuku o izbjegavanju fizičkog kontakta u tijeku umjetničke izvedbe, a kada je neizbježan, odvija se između istih osoba, kako i stoji u preporukama', kaže nam Blažević o stanju u Zajcu.