Pretposljednje je to djelo češkog romantičara te jedna je od njegovih najvažnijih i najuspješnijih opera. Režiju potpisuje talijanska operna redateljica Caterina Panti Liberovici, a izvodi se pod ravnanjem maestra Srbe Dinića.
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu kao svoju sljedeću premijeru najavljuje, u petak 9. svibnja, jednu od najljepših i najemotivnijih opera slavenskoga glazbenog repertoara, Rusalku Antonína Dvořáka, pod ravnanjem maestra Srbe Dinića, čiju režiju potpisuje talijanska operna redateljica Caterina Panti Liberovici.
Kako se ističe u najavi, Rusalka je najpoznatija opera češkog romantičara Antonína Dvořáka, skladana na bajkoviti libreto Jaroslava Kvapila. Nadahnuta je slavenskom mitologijom, a samu priču o vodenoj vili nalazimo u bajci o Maloj sireni Hansa Christiana Andersena. Radnja je u glavnim crtama istovjetna onoj u Dvořákovoj operi, iako kod njega dobiva slavensku melankoličnu boju uz raskošnu partituru prožetu dubokim emocijama, simfonijskim bogatstvom i lirskim nadahnućem.
Snoviti ugođaj ove 'tužne, moderne bajke', kako ju je opisao sam libretist, nadahnuo je Dvořáka na skladanje poetične i senzualne impresionističke glazbe prepune melodijske imaginacije i vrsne orkestracije, poput sugestivnog izraza igre valova i odsjaja mjesečine na površini jezera, ističu iz HNK-a.
Strukturirana u tri čina i nastala 1901. godine, obiluje glazbenim draguljima, među kojima se posebno izdvaja Rusalkina arija 'Měsíčku na nebi hlubokém' (Mjeseče, ti koji sjaš visoko), jedna od najljepših arija u cijelom opernom repertoaru. Produkcija zagrebačkog nacionalnog teatra donosi svjež pogled na bezvremensku glazbenu bajku u raskošnoj glazbenoj interpretaciji i suvremenoj scenskoj poetici.
U Dvořákovoj Rusalki, u primjeni lajtmotiva, čujni su i odjeci vagnerizma, ali i skladateljevo umijeće kontrastiranja. Dvořák posve različitim izražajnim sredstvima prikazuje dva suprotstavljena svijeta, onaj vilinski i onaj ljudski, a jedinstvenim melodijskim linijama postiže začudan kontrast između eterične Rusalke i strastvene Kneginje. Na taj način Dvořák podcrtava tezu iz Kvapilova libreta o nemogućnosti spajanja dvaju svjetova i sudbini pojedinca koji, zbog izlaska iz svoga svijeta, biva izbačen iz obaju.
Premijera Rusalke odigrat će se točno 99 godina nakon posljednje zagrebačke premijere te opere, koja će nakon Drugoga svjetskog rata trajno nestati s repertoara zagrebačke opere. Režiju Dvořákove opere-bajke potpisuje talijanska operna redateljica Caterina Panti Liberovici, a za dirigentskim će se pultom naći Srba Dinić.