U Splitu je ponovno izbio skandal zbog svastike. Narcisa Bolšec Ferri, nova ravnateljica Muzeja grada Splita, koji od prošle godina upravlja Dioklecijanovim podrumima, zatvorila je zbog svastike u instalaciji grupe autora 'Uzajamna pomoć svih bića' 28. Adria Art Annale. To se dogodilo samo dan nakon otvaranja manifestacije, a taj njezin čin odmah je u dijelu kulturne javnosti proglašen cenzurom i presedanom u novijoj hrvatskoj povijesti kojim se ograničavaju umjetničke slobode. Doduše, njezin je uvjet bio taj da se prvo makne sporni rad, no umjetnici nisu na to htjeli pristati te je zatim i fizički, sa zaštitarima i ključem u bravi, zabranjen pristup izložbi
Adria Art Annale poznat je kao kritički i subverzivno intonirana manifestacija novih umjetničkih tendencija, koja se ove godine trebala održati pod naslovom 'Spajanje svjetova'. Temeljni je postulat izložbe promicanje ideja, a ne pojedinaca tako da su izloženi anonimni konceptualni radovi. U sklopu izložbe zamišljena su i predavanja i tribine na kojima bi eminentni sociolozi, kulturnjaci i ostali stručnjaci govorili o pitanjima politike, kulture, umjetnosti, ekologije i općenito novih ideja koje promoviraju nenasilje, solidarnost među svim ljudima i posebno dijalog.
Nakon ove zabrane, organizatori iz udruge Adria Art Annale pokušali su održati najavljenu tribinu pod naslovom 'Zašto izbori nisu rješenje', koja je tom prigodom prilagođena novoj situaciji. No policija je prekinula i tribinu i mirni prosvjed, a ostao je vidljiv samo transparent 'Direktnom demokracijom protiv diktature kapitala'.
Zanimalo nas je što o svemu misli organizator - udruga Adria Art Annale te smo zatražili za mišljenje umjetnika i člana organizacijskog odbora Anteja Jelenića, koji je objasnio da su tim spornim radom htjeli ukazati na stvarno porijeklo ozloglašenog simbola svastike koji potječe iz đainizma i hinduizma gdje predstavlja život i nenasilje. Dodao je i to da se u Njemačkoj bez ikakvih problema već godinama prikazuje kazališna predstava 'Ganeša protiv Trećeg Reicha' u kojoj se prikazuje svastika, a kod nas je taj simbol odmah izazvao cenzuru.
'Već smo nekoliko puta ponovili da svastika i kukasti križ nisu jednaki i da ovo nije kukasti križ, nacistički i fašistički znak, nego svastika, drevni indijski, đainistički simbol koji se ubraja među mandale, a pojavljuje se i na reljefu splitskog Etnografskog muzeja. Čak ni policija, koju je pozvala ravnateljica, nakon našeg objašnjenja nije našla ništa sporno u tome radu.
Međutim, ona nije shvatila o čemu se radi u toj instalaciji i što taj rad govori te je zbog straha zabranila izložbu, ponijevši se upravo u skladu sa zloupotrijebljenim značenjem simbola. Najvažnije je reći da iza te zabrane stoje gradonačelnik Splita i splitska vlast, koji se u ovom slučaju bore protiv nečega što sami proizvode, a to je nasilje. A znamo da sve nasilje u društvu proizlazi iz fašizma. Oni time odgajaju djecu i buduće generacije promovirajući nasilje kao poželjne modele ponašanja i komunikacije među ljudima. To nasilje nije prisutno samo u ovom slučaju. Mi smo svjedočili tom nasilju i u drugim prilikama. Primjerice, kad su radnici Jadrankamena govorili o direktnoj demokraciji, slali su policiju na njih. Kad se pojavi nešto pozitivno, neka želja za promjenom, uvijek se reagira kroz nasilje. A mi promoviramo ljubav, komunikaciju i dijalog, a ne nasilje, jer znamo da nasilje ništa ne rješava nego povećava nerazumijevanje. I to nije samo stvar Splita, taj se model nasilničkog ponašanja koristi svugdje', rekao je Antej Jelenić dodavši da poziva vlast u ime udruge u utorak u 20 sati na tribinu 'Kulturna politika i društvena ekologija"'na kojoj će govoriti prof. Mirko Petrić.
Na pitanje da komentira nastalu situaciju, slikar Matko Trebotić, koji već godinama daje podršku udruzi Adria Art Annale i čiji je rad na temu izbjeglica 'Susret svjetova (Mediteran)' također trebao biti izložen, izjavio je da je zatvaranje te manifestacije ogromna sramota i za Split i za Hrvatsku. Spomenimo i da je njegov rad prodan, a 50 tisuća kuna namijenjeno je za pomoć izbjeglicama.
'Na izložbi nije izložen nikakav nacistički ili fašistički znak, jer Hakenkreuz ili kukasti križ stoji zakrivljen pod 45 stupnjeva, nego svastika, staroindijski simbol koji na sanskrtu znači 'sreća, zdravlje, kolo života' i upravo govori protiv fašizma. Ta manifestacija Adris Art Annale poznata je po svojoj lijevoj orijentaciji i već godinama donosi umjetničku svježinu i kritički duh u Split. Zahvaljujući nepromišljenom činu splitske vlasti ove je godine bila otvorena samo jednu večer, što je velika šteta i za umjetnost i za demokraciju grada i cijele zemlje. Ja ne mogu doći do svoje slike koju je kupio Rotary distrikt Hrvatska, a uskraćeni su i ljubitelji umjetnosti te turisti kojima se naplaćuje ulaznica od 20 umjesto 40 kuna jer je dio Dioklecijanovih podruma zatvoren. To je nedopustivo u demokratskim zemljama. Ti ljudi koji su zatvorili izložbu potpuno su politički nepismeni! Sanader je bio politički pismeniji, kada je Oliver Frljić postavio 'Bakhe' u Splitu i kada je tadašnji intendant htio zabraniti predstavu, on je sugerirao neka predstavu ostave na programu. U svakom slučaju, svaka zabrana u umjetnosti miriše na nečovještvo i ne može ništa dobro donijeti, ni Splitu ni Hrvatskoj. To je prvorazredni skandal', izjavio je Matko Trebotić dodavši napola u šali da bi splitska vlast zbog njegovog istupanja i svrstavanja na stranu udruge Adria Art Annale možda mogla zabraniti i njegovu retrospektivu koja će biti u prosincu.
Na pitanje da objasni što ju je motiviralo da prekine i zatvori netom otvorenu izložbu 28. Adria Art Annala, ravnateljica Muzeja grada Splita Narcisa Bolšec Ferri je izjavila da je to bio simbol 'koji je zabranjen u Hrvatskoj'.
'Po struci sam arheologinja i jako dobro poznajem svastiku koja se pojavljuje još od brončanog doba do danas. No neke stvari, kao što je bio slučaj sa svastikom, tokom povijesti poprime negativne konotacije. Bilo gdje u Europi taj simbol danas ima negativno značenje, a u Hrvatskoj je njegovo korištenje zakonom zabranjeno. Podržavam umjetničke slobode, ali ne preko leđa drugih. Pokušali smo utjecati na organizatore i maknuti taj rad s izložbe, ali tada je stvar izmakla kontroli. Jedan od njih počeo je skakati po kartonskoj kutiji na kojoj je pisalo Muzej grada Splita što sam doživjela kao atak na našu instituciju, a da ne govorim o količini pasa i cigareta koje su unijeli u Dioklecijanove podrume. Njima je možda normalno da se na taj način uništava vrijedna baština pod UNESCO-ovom zaštitom, no po mom mišljenju u institucijama se ne mogu raditi takvi ekscesi. To mogu raditi samo mediokriteti koji takvim postupcima i ponašanjem prikrivaju vlastitu nesposobnost i netalentiranost', poručila je ravnateljica Muzeja grada Splita.
Zatražili smo mišljenje i Gorana Kovačevića, dogradonačelnika Splita zaduženog za kulturu, inače iz HNS-a, koji je rekao da je odluku o zabrani izložbe donijela isključivo ravnateljica Muzeja grada Splita koja je stručna i kompetentna, a Grad Split je stao iza te njezine odluke smatrajući je pravilnom i utemeljenom.
'Smatramo da je korištenje simbola svastike u umjetničkoj instalaciji vrlo osjetljivo i diskutabilno pitanje jer se rad može tumačiti na dva načina, bez obzira na to što vjerujemo da umjetnici i organizatori nisu imali lošu namjeru i da nisu namjeravali eksploatirati negativno značenje tog simbola. Svastika je s jedne strane stari religijski simbol, a s druge simbol nacizma, pa je u ovom slučaju upitna poruka instalacije. S obzirom na nedavne događaje na Poljudu, prema korištenju svastike imamo nultu stopu tolerancije. Ravnateljica Muzeja grada Splita, na temelju svojih stručnih kriterija, procijenila je da je zbog mogućih konotacija čitanja znaka prijeđena rubna granica i njezina se odluka treba poštovati. Osim toga, imali smo puno poziva građana koji su taj rad shvatili na drugi način', zaključio je Kovačević dodajući da im je užasno krivo što je izložba prekinuta te su zbog toga organizatorima ponudili kompromisno rješenje - da otklone sporni rad, no oni na to nisu željeli pristati.