IZLOŽBA U OSIJEKU

Jaja koja neće puknuti ni pod kamenom gromadom!

21.10.2012 u 17:22

Bionic
Reading

Izložba Margarete Lekić 'Neslomljivi' bavi se tematikom života i energije na primjeru kokošjeg jajeta, simbola i mogućnosti novog života, istovremeno krhkog i snažnog, a izloženog različitim vrstama grubih pritisaka kojima na svojstven način odolijeva. Smještanjem u trgovačko-poslovnom prostoru u središtu Osijeka, neposredno pored glavnog gradskog trga, u okviru umjetničko-aktivističkog projekta POPUP, drugi dio Lekićeve poruke kritizira zapuštenost javnog s ulice vidljivog prostora, jednog u nizu napuštenih posljednjih desetljeća

Predstavljeni radovi promoviraju neslomljivu stranu organskog proizvoda, svakodnevno prisutnog i upotrebljavanog s one druge lomljive strane. Pravilno raspoređena tri jaja mogu odolijevati pritisku kamene gromade, kao što je moguće izbalansirati da jedno podnese pritisak šiljka metalnog štapa. Naravno, kada bi jaje zarotirali i pritisnuli po dužoj strani, i mnogo slabije, ljuska bi smjesta popucala.

Lekić ove zanimljive fizikalne osobine jajeta povezuje s njegovim simboličkim značenjem, jer se u tradiciji stalno povezuje s izvorom života. Bez obzira na predrasude i većinsko iskustvo, jaje tako postaje neočekivano snažno.

'Mitološki gledano jaje označava život, a život je energija. Zakon očuvanja energija govori da je energija neuništiva, da ne može nastati i nestati, nego samo mijenja oblik. Pri tome dolazimo do zaključka da je i jaje neuništivo, prividno. U ovom slučaju otporno je na vanjske sile i udarce, odnosno neslomljivo', kaže Lekić.

Vladimir Frelih, docent na Odsjeku za likovnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku, objasnio nam je koncept POPUP-a kao projekt kojim grupa umjetnika radi na oživljavanju zapuštenih gradskih prostora, privremeno ih prenamjenjujući u jednokratne kulturno-umjetničke centre.

Radi se o prostorima ispražnjenima mahom nakon otvaranja trgovačkih centara čiji je trgovački moto „sve na jednom mjestu“. S druge strane, opustošeno središte grada trebalo bi uzvratiti istim tim motom s aspekta kulture. Oko te promjene kuta promatranja i razmišljanja o namjeni lokacija nekadašnjih trgovina, lokala, ureda i slično, umjetnici javnosti pokazuju svoja djela dajući prostoru drukčiji smisao.

'Ne želimo ništa osim ove izložbe. Projekt predstavlja drugo razmišljanje o trenutno napuštenom, praznom prostoru. Javnom ili privatnom, svejedno, s ulice izgleda jednako prazno. Jedina razlika je u administraciji, privatnoj ili javnoj. Ali jednom kada postavimo umjetničko djelo, lokal postaje privremena galerija koja utječe na svoj gradski okoliš, obogaćuje ga i građanima omogućava drukčiji pogled. Kao potencijal, prostor ne mora biti prazan i neiskorišten, jer postoji više njegovih namjena. Nakon što se dogodio taj 'popup', odnosno umjetnost 'iskočila', poslali smo poruku i odlazimo na drugo mjesto', objašnjava Frelih.

Zato se na vratima lokala sada nalazi plakat s pozivom na ulazak unutra, kao suprotnost ranijim obavijestima na izlozima niza bivših butika, radnji, barova, poslovnih ureda, da je rad premješten u dva novootvorena trgovačka centra, na periferiji grada.

Frelih najavljuje nastavak projekta: „Danas otvaramo četvrtu po redu izložbu, pa taj kontinuitet privlači druge umjetnike, što znači da iz inicijative i projekta postupno prelazimo u organizaciju.“

Margareta Lekić na brojnim grupnim i samostalnim izložbama predstavlja se od 2004. godine. Diplomirala je 2007. godine kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Nakon studijskih boravaka na fakultetima u SAD-u i Austriji, trenutno studira na poslijediplomskom doktorskom studiju ALU-a, gdje radi kao stručni suradnik na odsjeku za kiparstvo.