U samo dva mjeseca upravljački i umjetnički tandem - intendant Oliver Frljić i dramaturg Marin Blažević - već je tri puta isprovocirao hrvatsku javnost svojim performansima, na pročelju zgrade direktno komentirajući aktualne političke događaje
Na Dan neovisnosti 8. listopada na fasadu kazališta postavljen je natpis 'Hrvatsko LGBT kazalište Ivana pl. Zajca' te zastava duginih boja, što je izazvalo opću sablazan i riječi osude. Zatim je uoči premijere Talijanske drame 'Pseudolusove muke', također na pročelje zgrade, obješen natpis 'Hrvatsko-talijansko kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka', a ispod službene hrvatske zastave zavijorila se i ona talijanska.
No čini se da je treća intervencija tandema Oliver Frljić/Marin Blažević pogodila u najbolnije mjesto. Niz fasadu je spušten velik plakat s fotografijom Bojana Glavaševića, pomoćnika ministra branitelja, iznad čije glave stoji programatski natpis 'Ja ne mrzim', a ispod druga, također vrlo jasna poruka, zapravo citat preuzet s jednog drugog plakata - 'Heroj, a ne zločinac'.
To je odmah izazvalo kojekakve reakcije u javnosti, ponajviše zbog povezivanja generala Ante Gotovine i Glavaševića, a on je po mišljenju branitelja uvrijedio njihovo dostojanstvo. Naime poznato je da je na plakatima potpore Gotovini stajao upravo ovaj natpis, a u Frljićevoj intervenciji on je dobio novog vlasnika.
Ovim performansom odnosno akcijom intendant Frljić je u skladu sa svojim motom da riječko kazalište postaje prostor kritike, otpora i emancipacije komentirao zahtjev branitelja za ostavkom Bojana Glavaševića, jasno se stavivši na njegovu stranu i proglasivši ga - herojem. Iako je poručio da su izveli spomenutu akciju 'kako bi afirmirali kulturu mira i pokazali da društvo ne može biti talac bilo koje grupe svojih građana' te da 'HNK Ivana pl. Zajca nikoga ne mrzi', jasno je da se radi i o manifestnom političkom stavu izraženim umjetničkom intervencijom koja kudikamo nadilazi kazališne okvire.
Stoga smo zapitali nekolicinu renomiranih kazališnih djelatnika da komentiraju najnoviju Frljićevu intervenciju - plakat s Glavaševićevom slikom - te da odgovore na pitanja trebaju li se kazalištarci baviti politikom i reagirati na društvenu i političku stvarnost nekazališnim sredstvima.
'Tekst koji je ispisan na najnovijoj zastavi HNK Ivana pl. Zajca odlikuje se hrabrošću i točnošću', naglašava Mani Gotovac, teatrologinja i kritičarka te bivša intendantica, a sadašnja ravnateljica dramskog programa Dubrovačkih ljetnih igara i selektorica Dana satire. 'Ondje piše da je Bojan Glavašević heroj, a ne zločinac. Piše da se on protivi svakoj mržnji, da je protiv bilo kakve mržnje. I sama mislim da je dosta mržnje u ovoj zemlji i pozdravljam svaki iskaz koji se protivi mržnji. Mislim da bismo možda napokon mogli razmišljati o ljubavi. To je moje stajalište, koje zastupam već godinama, i neobično mi je drago što se ono pojavljuje iz usta jednog vrlo obrazovanog čovjeka, pritom sina pjesnika i borca Siniše Glavaševića.'
Objašnjavajući formu Frljićevog istupa, Mani Gotovac dodaje kako zastave spuštene niz fasadu nisu kazališne predstave kakve očekujemo od nove uprave u riječkom HNK-u. 'Međutim i to je oblik kazališnog iskaza. To je svojevrstan performans, a performans je dio suvremenog kazališta. Performans naravno ne pripada kazalištu 19. stoljeća i ja se nadam da smo iz njega napokon izašli', poručila je Mani Gotovac.
Zapitali smo za mišljenje i kazališnog redatelja Marija Kovača, a on ističe da političko izjašnjavanje kazalištaraca nije nikakva novost u Hrvatskoj. 'Mnogi glumci, redatelji i dramatičari javno su se izjašnjavali o svojim političkim opcijama, odabirima i stranačkim pripadnostima, pa tako i ovaj čin uprave HNK pl. Zajca treba gledati u tom svjetlu. Nikome nije bilo skandalozno ni problematično kada su se brojni kazalištarci javno izjasnili za hrvatske generale u Haagu pa ne vidim zašto bi bilo skandalozno sada prozivati upravu HNK-a zbog ovog čina.'
Kovač ističe da je dosadašnji rad 'kolege Frljića u sebi često sadržavao provokativnu satiričnu oštricu pa tako treba gledati i ovu gestu, kao legitimnu političku provokaciju koja jasno i nedvosmisleno izražava politički stav'. 'Vjerojatno će takav potez naići na neodobravanje dijela ansambla i djelatnika HNK pl. Zajca, no to je već interni problem institucije u koji ne mogu ulaziti jer mi nisu dovoljno poznati međuljudski odnosi unutar te kuće', zaključuje Kovač, citirajući na kraju Radovana Ivšića: 'Da nema vjetra, pauci bi prekrili nebo!'
Ivan Vidić, pisac i kazališni autor, tvrdi da 'danas u Hrvatskoj nitko ništa ne zna, pa čak ni napisati običan mrzilački pamflet'. 'Pravi mrzilački pamflet ima 30 do 50 stranica, sve preko toga je knjiga. Pet do deset stranica ima prijeteći tekst napisan na njemačkoj gotici ili bugarskoj ćirilici. Dvije do tri stranice piše opaka zelenooka djevojčica fluorescentnim flomasterima, rukom. Napisati u dva biltena do pola stranice i uploadati tri i pol slike je jednostavno - facebook debilizam. Da sad vidim Frljića i Blaževića, ja bih ih otvoreno pitao - zar smo vas za to birali, uhljebi jedni lijeni?! Sad kad ste konačno postali ono što ste oduvijek htjeli, imate ispisati dobrih sto stranica čiste mržnje protiv hrvatskog glumišta čiji ste činovnici upravo postali. Ispod toga, ja im ne priznam. I neka tiskaju to, da imamo što odnijeti na onu besmislenu lomaču na Savskoj na kojoj upravo izgaraju sloboda, demokracija i republika', zaključuje Vidić.
Po mišljenju redateljice i sveučilišne profesorice na Akademiji dramskih umjetnosti Snježane Banović, očito je da su provokacije, odnosno provokativne akcije ovog tipa, u kojima je pročelje zgrade riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca zapravo glavna scena s koje se emitiraju poruke, najprije sa zastavom, a zatim s ikonom, temelj programa tandema Frljić/Blažević. 'No mene zanima hoće li oni krenuti dalje u propitivanje ove vlasti koja je kulturu ove zemlje, pa i cijelu zemlju, dovela na rub? Hoće li se propitati što je ministrica Milanka Opačić željela reći svojom primjedbom o djeci Romima? Hoće li konačno krenuti s nekim pravim kazališnim programom kojeg zasad nema na sceni, nego samo izvan scene? Vidjela sam njihov program za studeni i ondje nema gotovo nijedne predstave! Oni rade u kazalištu i postavljeni su na mjesta intendanta i ravnatelja opere na temelju svog programa koji se uopće ne izvodi. To je nedopustivo!', smatra Snježana Banović.
Glumac i aktivist Vili Matula ističe da ne može zamisliti nekoga tko bi bio artikuliraniji, senzibiliziraniji i sposobniji za mjesto pomoćnika ministra branitelja od Bojana Glavaševića. 'Neosporno je to da ministar Predrag Fred Matić nije mogao naći boljeg pomoćnika od Bojana Glavaševića, jednako kao što kazalište danas nema kompetentnijeg tandema od Olivera Frljića i Marina Blaževića za komentiranje aktualne društvene situacije. Oni to rade performansima i umjetničkim akcijama, što predstavlja legitiman iskaz izražavanja stava. Kazalište danas, između ostaloga, mora biti aktualno, pa čak i u onom dnevnopolitičkom smislu, što tandem Frljić/Blažević radi u žanru akcionizma na jako dobro osmišljen način', zaključuje Matula.