Ništa od onoga što glavni likovi u seriji 'Kraj je*enog svijeta' misle, osjećaju i rade nije nezamislivo. Zamislivo je svakome na svijetu tko je u pubertetu prošao razdoblje adolescentske ljutnje i tjeskobe. No ono što Alyssa i James iz tih svojih razmišljanja provedu u djelo i ono što im se dogodi gotovo je do karikature doveden ekstrem, što ovu seriju čini pravom pravcatom, slasnom crnom komedijom
Moja sestra i ja u pubertetu smo bile dobre cure. Obje smo bile odlične učenice, obje smo imale izvanškolske interese i hobije koji nisu obuhvaćali drogiranje, opijanje i vandalizam, a povremeni izleti u markiranje, bojanje kose i noktiju u čudnovate boje te pokoji prekasan povratak iz večernjeg izlaska bile su nam vrhunac buntovništva. Naši roditelji s nama uglavnom nisu imali nikakvih problema. Pa ipak, kad god moja majka priča o tom razdoblju - kada smo obje bile u pubertetu - bez iznimke napomene da joj je bilo kao da u istoj kući živi s dva psihička bolesnika.
Tako je to s adolescencijom. Nitko se u toj dobi ne osjeća i ne ponaša sasvim normalno. Neki će se - kao moja sestra i ja - malo bolje adaptirati i cijelu tu buru pregrmjeti s minimalnom štetom, a neki će od tog hormonalno tegobnog razdoblja načiniti čitav spektakl, cirkus, pa možda i tragediju. Dvoje glavnih junaka u seriji 'Kraj je*enog svijeta', čijih osam epizoda možete pogledati na Netflixu, pripadaju potonjoj skupini, a s obzirom na to da je riječ o crnoj komediji snimljenoj prema stripu - taj su spektakl, cirkus i tragedija doista dogurani do ekstrema.
James (Alex Lawther) je sedamnaestogodišnjak koji za sebe vjeruje da je psihopat jer ne osjeća ništa. Od osme godine ubija životinje, jednom je gurnuo šaku u fritezu da bi barem nešto osjetio, a - kako saznajemo iz njegove naracije - već neko vrijeme planira ubiti čovjeka. Alyssa (Jessica Barden) njegova je nova školska kolegica, srdžbom preplavljena tinejdžerka koja živi s majkom i očuhom, od kojih je prva nezainteresirana za kćerku iz prvog braka jer s novim suprugom ima blizance, a drugi - očuh - je kreten koji još i pokazuje ozbiljne znakove seksualnog zlostavljanja prema Alyssi. James i Alyssa upoznaju se u školskoj menzi i počinju neobičnu ljubavnu vezu, u kojoj James zapravo glumi interes za Alyssu zato što je želi ubiti. Alyssa pak Jamesa u jednom trenutku uspijeva nagovoriti da ukrade očev automobil i da zajedno pobjegnu od kuće. Nakon što tu odluku provedu u djelo, u njihovim će se životima zakotrljati čitav niz nevjerojatnih događaja, među kojima će biti i brojna kaznena djela, od pljačke do ubojstva.
Događaji koji će se zaredati na Alyssinu i Jamesovu putovanju po jugu Engleske (riječ je, naime, o britanskoj seriji) poprilično su nevjerojatni, ali samo zato što im se dogodi previše toga da bismo takvo što mogli zamisliti u stvarnom životu. Podosta je tu i nezamislivih koincidencija, kao što je slučajno nailaženje na serijskog ubojicu i silovatelja. No generalno gledano, ništa od onoga o čemu Alyssa i James razmišljaju, ništa od onoga što govore, što čine, kako se ponašaju - nije nezamislivo. Oboje su adolescenti, pubertetlije u najosjetljivijem razdoblju odrastanja, i oboje su odrasli u problematičnim okolnostima, pa je njihova reakcija u obliku suludih misli i ponašanja gotovo pa uobičajena. Naravno, riječ je o seriji, o priči koja mora sadržavati dramu, konflikt, neobične događaje, pa je u cijeloj toj priči o pubertetu stisnut gas do daske, izmaštan je najgori mogući scenarij, no sve njihove misli, svi njihovi iskrivljeni osjećaji, sve njihove poteškoće u komunikaciji i sva njihova izoliranost od ostatka svijeta sasvim su zamislivi svakom pubertetliji na svijetu i njegovim roditeljima.
James, naravno, nije psihopat, i to je svakom (odraslom) gledatelju jasno još od početka serije, a tijekom priče postat će jasno i njemu. Svima nam je od početka jasno i da Alyssa u svojem ocu, kojega pri bijegu tako čeznutljivo traži kao nekonvencionalnog pravednika, neće pronaći rješenje svojih problema i previranja. Ono što će oboje pronaći urnebesno je smiješan niz pogrešnih odluka i krivih koraka kakve bi i brojni drugi tinejdžeri vjerojatno učinili u njihovoj situaciji, samo što je njihova situacija nalik ekstremnom sportu. Bacili su se, naime, u vrlo ozbiljne nevolje potpuno sami, s iskustvom i načinom reagiranja osoba koje su još do prekjučer bili djeca, i to ranjena, nesretna djeca.
Mnogo je tragedije i crnila u ovoj priči, ali i mnogo crnog humora, tako tipičnog za britanske serije, no s druge strane, mnogo je toga u ovoj seriji što djeluje više američki nego britanski. Iako Alyssa Jamesu u jednoj sceni kaže: 'To se neće dogoditi jer ovo nije Amerika', njihova odiseja po južnoj Engleskoj umnogome kao da se JEST odvila u Americi jer je ispunjena klasičnim vizualnim i atmosferskim elementima Americane. Od elemenata filma ceste, preko očitih referenci na filmove kao što su 'Rođeni ubojice', 'Prava romansa' i 'Heathers', pa sve do veličanstvenih pejzaža kojima lunjaju i naši glavni junaci i oni koji ih traže (i koji na trenutke malo podsjećaju na 'Pravog detektiva') - ovdje je lijepo umiješan i taj hommage američkim klasicima.
Možda će vam James i Alyssa na trenutke ići na živce, ali i to je isto normalno - svakome odraslom čovjeku ide na živce nakupina hormona koja na disfunkcionalan, glasan, a u ovom slučaju i poguban način traži svoje mjesto pod suncem. No odlučite li se na gledanje ove serije, iste će vas te njihove gluposti povremeno i sjajno zabaviti. 'Kraj je*enog svijeta' nije remek-djelo prema kojem će se krojiti sve buduće serije slične tematike ni vrhunac britanske TV produkcije koji će začas prerasti u klasik. No zanimljiva je to, duhovita i mračna, uzbudljiva i melankolična priča o tome što se događa kada su osobe koje se zbog puberteta ponašaju kao dva psihička bolesnika prepuštene same sebi i kada se gotovo sve - uključujući i njih same - uroti protiv njih.