Kada su u listopadu prošle godine u Beogradu pronađene dvije Picassove slike, ukradene iz švicarske galerije u Pfäffikonu, srpska policija odbila je dati informacije o istrazi koja je prethodila pronalasku. Tko su ljudi koji su odigrali ključnu ulogu u spašavanju milijuna eura vrijednih umjetničkih djela, te zašto je baš sada idealno vrijeme za pritisak na kriminalne grupe s ovih prostora, otkriva analiza magazina The Art Newspaper
Javnosti je manje poznata informacija da na području Balkana intenzivno djeluju privatni istražitelji specijalizirani za krađe umjetnina. Prema pisanju magazina The Art Newspaper upravo su privatni detektivi predvođeni Dickom Ellisom, nekadašnjim šefom odjela za krađe umjetnina britanske Metropolitan policije, odigrali ključnu ulogu u rješavanju slučaja ukradenih Picassovih djela.
Dick Ellis zajedno sa četiri osobe iz Srbije, osnovao je privatnu istražiteljsku tvrtku Art Management, kojoj su u centru interesa Balkan i kriminalne grupe s ovih prostora.
No, osim Ellisa i suradnika na području te regije aktivne su barem još dvije privatne istražiteljske službe koje okupljaju europske stručnjake za krađe umjetnina.
Predstavnici kompanije Art Loss Register organizirali su čak osam posjeta regiji, tijekom prošle godine, te u evaluaciji koju su predstavili u Barceloni krajem 2011. obrazložili zašto je baš sada idealno vrijeme za spašavanje umjetnina, navodno sakrivenih u zemljama Balkana.
'Po raspadu Jugoslavije i okončanju rata, vladajuće stranke na ovim prostorima fokusirale su se na sankcioniranje ratnih zločinaca i narko lanaca. Za to vrijeme, regija je postala vodeći tranzit za ukradene umjetnine iz Francuske, Švicarske, Austrije, Njemačke, Češke i Slovačke, te Nizozemske i Belgije za poznate bande među kojima Balkanske bandite i Pink pantere. I dok je Srbija glavna baza za bande, brojne ukradene umjetnine pronađene su u Makedoniji, na Kosovu i u Crnoj Gori', tvrde.
U analizi situacije u jugoistočnom dijelu Europe, The Art Newspaper navodi da su ovdašnje zemlje pod pritiskom svojih vladajućih struktura koje žele unaprijediti odnose s Europskom unijom i NATO-om, te da je iz tog razloga, upravo sada pogodna klima za spašavanje umjetnina.
U rješavanju zločina i pokušaju vraćanja izgubljenih umjetničkih djela, privatni istražitelji služe se raznim metodama.
Iz kompanije Art Loss Register tvrde da zločincima nude obilje mogućnosti kako da predaju djela uz minimum sankcija, posebno za umjetnine za kojima se traga već desetljećima. Primarni cilj im je pronaći i spasiti umjetničko djelo te pod svaku cijenu izbjeći situaciju u kojoj zločinci u panici uništavaju umjetnine.
S druge strane Dick Ellis, nudi nagrade za informacije, ukoliko procijeni da izvor nije bio uključen u krađu.
Zaslugom privatnih istražitelja djela 'Glava konja' iz 1962. i 'Čaša i bokal' iz 1944, vrijedna milijune eura, ukradena tijekom izložbe održane u gradiću Pfaeffikon u Švicarskoj 2008. godine pronađena su u Beogradu u listopadu prošle godine.