Slavljeničko 20. izdanje Festivala europske kratke priče zatvorio je u petak u Zagrebu Zoom razgovor s cijenjenom američkom kratkopričašicom Lydijom Davis, dobitnicom nagrade Man Booker International, te performans slovenskog umjetnika Janeza Škofa
Pozdravljajući okupljenu publiku u Vintage Industrial baru, umjetnički direktor FEKP-a Roman Simić kazao je kako je sretan što je FEKP ove godine svoj 20 rođendan proslavio uz ispunjene snove: otvorio ga je u nedjelju 6. lipnja jedan od najvećih književnika današnjice, američki pisac Paul Auster, a na zatvaranju je njegova gošća nagrađivana američka autorica Lydia Davis, koja je 'slučajno i Austerova bivša supruga'.
"Sanjali smo Austera, došao je Auster i otvorio festival; sanjali smo i Lydiu Davis i došla je i ona i zatvara ga. Snovi su nam ispunjeni večeras", rekao je Simić. Posljednjoj književnoj gošći 20. FEKP-a poželio je dobrodošlicu, najavivši je kao autoricu poznatu po idiosinkratskim, iznimno kratkim pričama koje u potpunosti izigravaju klasična čitateljska očekivanja, te čak graniče sa zaumnim.
Davis piše prozu koja prkosi definicijama – čak ni njezin jedini roman nema tradicionalnu formu romana, već je riječ o jednom dugačkom monologu povremeno prekidanom grafičkim razmacima. Njezine kratke priče ponekad imaju tek po jedan redak i naslov; neke su poput aforizama, druge u obliku poezije u prozi, parabola, briljantno duhovitih "priča-žalbi" ili filozofskih promišljanja. Sve se odlikuju surovom perceptivnošću spram ljepote i ružnoće običnih trenutaka od kojih je satkan život.
"Čak i kada ima snažan ritam, ona ostavlja jako puno praznina, ali i kad je riječ o samo jednoj liniji, bez ikakve sumnje iza nje je zaplet – i u samo jednoj rečenici je priča, a s druge strane tu je prisutna i neka začudnost", rekao je Simić.
Razgovor s Davis vodila je književnica Luiza Bouharaoua. Davis je nazvala kraljicom kratke forme kod koje je glavni lik - jezik. "Većina pisaca koristi jezik kao neki alat, način da ispričaju neku priču, da nešto kažu. Lydia Davis je tip spisateljice kojoj je jezik centralan; kod nje je taj jezik ne samo medij, nego u potpunosti i glavni lik", pojasnila je. "Njezina je proza beskrajno kratka i ne trpi apsolutno nikakve viškove. Zato je njezin svijet izrazito precizan", dodala je Bouharaoua.
Hrvatska čitateljska publika do sada je mogla čitati dva njezina naslova, zbirku priča "Ne mogu i neću" (2014.) i roman "Kraj priče" (1994.), oba u izdanju nakladnika OceanMore.
U zanimljivom razgovoru sa Simićem i Bouharaouom, Davis se dotaknula brojnih tema, od književnosti do političke situacije u Sjedinjenim Američkim Državama, te poručila kako u današnje vrijeme, s postojećim političkim okolnostima u svijetu, moramo svi više raditi na tome da budemo tolerantniji i suosjećajniji prema drugima.
Jubilarno 20. izdanje Festivala europske kratke priče (FEKP) održalo se od 6. do 11. lipnja na temu "Otoci" i to, osim u Zagrebu, na Visu i na Hvaru, a ugostilo je tridesetak književnih imena, među kojima, uz Paula Austera i Lydiju Davis, također putem Zooma, američke spisateljice Siri Hustvedt i Lorrie Moore, zatim, slovenskog pisca Andreja Blatnika, te niz domaćih pisaca i spisateljica.
Festival je u petak u Vintageu zatvorio nastup nagrađivanog slovenskog glumca i karizmatičnog glazbenika Janeza Škofa.
Organizator FEKP-a je Hrvatsko društvo pisaca (HDP), a ostvaruje se u suradnji s Ministarstvom kulture i medija RH, gradovima Zagrebom, Hvarom, Komižom, TZ-om Komiže, Staroga Grada, udrugom Platforma, Tradukijem i prostorima kulture u kojima se odvija. Pokrovitelji festivala su PBZ Card, Spar, Coca-Cola i Barcaffe.