Termin dan D obično se upotrebljava za militarističko strateške potrebe, odnosno da bi se obilježio dan na koji će se izvesti napad ili započeti neka pogibeljna operacija. U kontekstu hrvatske kulture, taj je termin kratica za Dan dizajna, manifestaciju koja je u svom ovogodišnjem, trećem izdanju, od jednodnevnog događanja narasla na trodnevni festival
Dan D svojim se nazivom želi označiti kao značajan događaj, a organiziraju ga Hrvatsko dizajnersko društvo i marketinška agencija Pepermint. Inicijalno, festival je zamišljen kao promocija mladih dizajnera, a ovogodišnje, treće izdanje ambicioznije je od prethodnih jer se, osim vremenski dužeg i programski bogatijeg sadržaja, pokušao uspostaviti dijalog između domaćih poduzetnika i dizajnera.
Tako su prvi dan festivala organizatori odlučili uvesti radni dan s ciljem da se motiviraju poduzetnici, koji još ne surađuju s dizajnerima, nemaju predodžbu o dizajnu i ne znaju kako im dizajn može pomoći, da poslušaju prezentacije, upoznaju koncepte, ideje i dizajnere te uspostave suradnju bez pretenzija da se odmah potpisuju ugovori.
Priča o suradnji dizajnera i poduzetnika stara je priča na kojoj Hrvatsko dizajnersko društvo radi već dugi niz godina, ali primjera uspješne suradnje ima malo. Primijećeno je da do te suradnje dolazi sporadično te da ju je potrebno poticati.
U tom smislu, javno podršku dao je i Predsjednik Republike Ivo Josipović koji je otvorio festival te istaknuo važnost dizajna za domaće gospodarstvo iako Hrvatska još uvijek nema nacionalnu strategiju dizajna i programe poticanja dizajna. Pozitivan primjer suradnje gospodarstvenika i dizajnera tako su predstavili: Tomislav Knezović (Kvadra design), Sandi Chiavalon, Ante Kotarac (Golly&Bossy), Valdo Borošić (Bornstein) i MIT studio (Lega-lega).
Partner ovogodišnjeg festivala je veleposlanstvo Kraljevine Nizozemske zahvaljujući kojem je gostovala kustosica Anne van der Zwaag, a održano je i nekoliko predavanja na kojima je istaknuta važnost nizozemske kreativne industrije koja je među deset vodećih u svijetu i čini 1,9 posto BDP-a te donosi godišnju zaradu od 7,1 milijardu eura. Na primjeru Nizozemske moguće je vidjeti kako je dizajn sinonim za inovativnost, kreativnost, konkurentnost i uspješnost te kako može biti ključan pokretač ekonomskog rasta.
Glavni dio festivala i ove je godine žirirana izložba D-sajam, posvećena mladim dizajnerima iz regije do 35 godine starosti. Od 250 prijavljenih dizajnera oštrom predselekcijom izabrana su 44 dizajnera, odnosno, dizajnerska tima, a međunarodni žiri u sastavu: Aleksandar Velinovski, Anne van der Zwaag, Maja Lalić i Mauro Massarotto dodijelio je tri nagrade i dva posebna priznanja.
Nagradu je dobio bosanskohercegovački dizajner Tvrtko Bojić za dizajn originalnog multifunkcionalnog stolića Kashoon izrađenog od topoline šperploče. Zbog jednostavnosti izrade i pristupačnosti taj je rad konceptualno zanimljiv jer ide za tim da se u konačnici uspostavi direktan odnos s kupcem bez posredovanja proizvođača i trgovaca.
Lisnati odred čine autorski dvojac Marina Andrijašević i Maja Subotić, a nagradu je dobio zbog izvrsne kreacije produkta koji ima snažan komercijalni potencijal te profesionalne prezentacije istog.
Mkf&at koji čine Marino Krstačić-Furić i Ana Tomić nagrađeni su za originalan i eksperimentalan koncept koji izlazi izvan ustaljenih okvira, a posebna priznanja dobili su Damir Prizmić za interaktivnu instalaciju te Petra Križan za nepretenciozni dizajn maramica zapakiranih u obliku sushija.
Ovogodišnja oštra selekcija obuhvatila je i D-Market komercijalni program festivala koji promovira domaće i regionalne dizajnerske proizvode. Na dvadesetak štandova pokazani su raznovrsni proizvodi: od maloserijskih radova, rasvjete, namještaja, opreme za bicikle, obuće, odjeće, nakita, knjiga, igračaka za djecu i drugih. U tom dijelu programa zanimljiva je pojava Goran Šarić koji se bavi izradom jedinstvenih ekskluzivnih bicikala, odnosno, izradom i preradom fixed gear i jednobrzinaca te ugradnjom vlastito dizajniranih blatobrana i volana.
Jedna od zadaća festivala je da skenira stanje u regiji, a osim gostiju iz Makedonije, Srbije, BiH, Makedonije, predstavljeno je i nekoliko gostujućih izložbi poput platforme za suvremeni makedonski dizajn Ministarstvo zadovoljstva koja je uključila prototipove i industrijske proizvode, primjerice slavnu seriju radijatora Life lines koju je producirao Zavar Design, lampe Angeline Angelovske te nedavno nagrađenu modularnu sofu Q6 Filimene Radonjanin i druge zanimljive proizvode.
Jedan od najvećih regionalnih dizajnerskih festivala beogradski Mikser predstavio je 'Young Balkan designers 2012' s prototipovima autora iz zemalja jugoistočne Europe, a održana je i grupna izložba 'Timeline' dizajnera i umjetnika iz Sarajeva i Rotterdama.
Od domaćih popratnih izložbi predstavljen je projekt 'Croatian Holiday' koji je sudjelovao na nedavno održanom sajmu dizajna u Milanu te izložba 'Ad HOK' koja je okupila radove s natječaja 'Donacije godine za 2012' Zagrebačke banke i Hrvatske gospodarske komore. Natječaj je organiziran s ciljem da potakne obrtnike i dizajnere na aktivniju međusobnu suradnju, a izabrano je deset projekata koji su temeljeni na prepoznatljivom tradicijskom motivu i tradicijskoj obrtničkoj tehnici.
Studenti dizajna pokazali su svoje projekte iz područja produkt dizajna, grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, a mladi hrvatski modni dizajneri predstavili su tri modne priče kroz izložbu 'Id/entitet/sloboda izbora'. Organizirana je i izložba radova studenata zagrebačkog Arhitektonskog fakulteta u kojima se reinterpretira kompleks stare klaonice u Heinzelovoj ulici i područje tvornice TŽV Gredelj kao idealnih pogona za razvoj kreativnih industrija. U okviru prezentacije tih studentskih projekata na temu revitalizacije industrijske baštine organizirana je i javne tribina pod nazivom 'Gradska reciklaža'.
Urbani povrtnjak predstavio je širi društveno angažirani projekt u sklopu kojeg se potpisivala peticija za osnivanje prvog community gardena u Zagrebu, a u 'betonskom' vrtu održano je i nekoliko dobro posjećenih radionica za djecu.
U jednom od koridora stare klaonice realizirana je i zanimljiva instalacija 'Field' grupe Numen/For use koja se sastoji od drvene konstrukcije na kojoj se nalazi pokrov od najlona i filca s posađenom djetelinom. Taj pokrov valovitog je oblika, a posjetitelj instalaciji prilazi s donje strane te kroz otvore izviruje na površinu gdje može vidjeti druge posjetitelje koji također izviruju poput krtica. Radi se o eksperimentalnom prostornom projektu koji je povezan s našim poimanjem prirode, njezinih datosti i našem odnosu prema njoj, a djetelina, kao tipična stočna hrana, aluzija je na klaonicu i grla koja su tu završavala svoje živote.
Otvorena je i nova sekcija D-designers koja je predstavila radove i instalacije afirmiranih autora do 35 godina starosti koji već imaju izgrađen autorski identitet. Ove godine u toj sekciji bili su: Dora Budor + Maja Čule, Grupa, Hrvoje/Dario, Morana Kranjec, The Miha Artnak.
Zajednički nazivnik svih programa Dana D je optimizam te nastojanje da se pokaže perspektiva koju dizajn nudi. Dizajn može poboljšati svakodnevni život ali može biti i generator kulturnog, društvenog i gospodarskog prosperiteta i to se programom festivala nastojalo naglasiti.
Prostor stare klaonice u Heinzelovoj zahvaljujući mnogim predavanjima, radionicama, noćnim partijima i ugostiteljskom programu zračio je dobrom atmosferom. Iako se radi o prostoru koji nije u upotrebi i ima infrastrukturne nedostatke poput nepostojećih sanitarnih čvorova i vode za pranje ruku, malog broja postavljenih plastičnih wc-a ili svuda uočljivih naslaga smeća, takav ambijent nije smanjio entuzijazam organizatora, sudionika i publike koja je 3. Dan D posjetila u rekordnom broju.